Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, sociale veiligheid en leefbaarheid. Ons streven is dat iedereen in de gemeente Maashorst zich veilig kan voelen. Dit draagt ook bij aan een prettige woon- en leefomgeving in de zes kernen (Odiliapeel, Reek, Schaijk, Uden, Volkel en Zeeland). We blijven actief om dit verder te verbeteren. Meer zichtbare aanwezigheid van politie en BOA’s in de wijken is belangrijk. Net als een goede interactie met bewoners en ketenpartners.
Ontwikkelingen
De gevolgen van de coronacrisis hebben zich breed in de samenleving doen voelen en zijn voor een deel nog steeds voelbaar. De gemeente Maashorst (en diens voorgangers) heeft zoveel mogelijk samen met inwoners, bedrijven en ketenpartners opgetrokken om te staan voor een veilige en leefbare samenleving.
Tijdens en na de Coronapandemie is een verandering opgetreden in de vormen waarin criminaliteit zich voordoet. De traditionele vormen inbraken, diefstallen e.d. werden ingehaald door andere vormen van criminaliteit, zoals digitale criminaliteit en minder zichtbare criminaliteit zoals ondermijning en mensenhandel. Jeugdoverlast nam verder toe, hier hebben we de afgelopen tijd dan ook extra op ingezet.
Daarnaast zijn de tegenstellingen in de maatschappij scherper geworden, dat was al tijdens de coronacrisis voelbaar (avondklokrellen), maar dat zet zich door in andere vormen van polarisatie, denk aan de boerenprotesten. De afgelopen maanden hebben onze BOA’s en adviseurs Veiligheid hier extra op moeten inzetten.
Prioriteitstellingen op veiligheidsgebied
De gemeenteraad heeft eind 2018 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld voor 2019-2022. De destijds vastgestelde prioriteiten werden vrijwel volledig ingehaald door de actualiteit van de coronacrisis en de gevolgen daarvan. Maar toch zijn stappen gemaakt bij de aanpak van Ondermijnende criminaliteit, het verbeteren van Veiligheid en Leefbaarheid en het verbinden van Zorg en Veiligheid.
Eind 2022 wordt een nieuw IVP vastgesteld voor de komende vier jaar. Daarin worden de uitkomsten meegenomen van de Veiligheidsmonitor, die in de 2e helft van 2021 gehouden is. De Veiligheidsmonitor is een enquête die breed is uitgezet onder onze inwoners waarbij de gevoelens van veiligheid gemeten worden aan de hand van vragen over verschillende thema’s. Ook wordt in september bij de gemeenteraad opgehaald welke prioriteiten zij hebben.
Jeugdoverlast
Enkele jaren geleden is gestart met de aanpak van jeugdoverlast vanuit een overlastsituatie. Om deze specifieke situatie te beteugelen zijn verschillende mensen vanuit de gemeente, politie en jeugdwerk om tafel gaan zitten om de overlast aan te pakken. Dit lukte en de overlastsituatie hield op dat moment nagenoeg op. Later bleek dat de jeugdoverlast een veel complexer proces is waarin een groep van wisselende samenstelling overgaat van overlastgevend naar crimineel gedrag.
We zien de overlast toenemen en vaak heeft dat grote impact op de omgeving en de samenleving. Er spelen vaak meer problemen die in combinatie met elkaar een explosieve situatie vormen en veel regie, vakkennis en doorzettingskracht vereisen. De samenwerking tussen gemeente, politie en jeugdwerk is de afgelopen tijd druk bezig geweest om concrete acties te ondernemen om de overlast terug te dringen en aan te pakken waar nodig. Zaken die onder ander ingezet zijn is hulp aan partners in onze gemeente die te maken hebben met deze jeugd, brieven en informatie aan ouders, extra inzet door outreachende medewerkers vanuit Compass en het uitdelen van gebiedsverboden tijdens de kermis Uden.
Evenementen en horeca
De voorgaande twee jaar hebben weinig evenementen plaatsgevonden en heeft onder andere de horeca te maken gehad met ingrijpende maatregelen om de coronacrisis te bestrijden. In 2022 hebben gelukkig weer veel evenementen kunnen plaatsvinden in onze gemeente. We zien een steeds grote vraag naar evenementen en ook een steeds groter aanbod. Als gemeente Maashorst willen we hier in faciliteren en ondersteunen. Samen met organisatoren kijken we hoe we mooie evenementen kunnen neerzetten en overlast zo veel mogelijk kunnen beperken.
Het jaar 2023 zullen we gebruiken om het laatste beleid op het gebied van horeca en evenementen te harmoniseren. Dit alles doen we in goed overleg met onze partners in het speelveld.
Verbetering toezicht in wijken en stimuleren buurtpreventie
Het BOA-team zet in op het verbeteren van de contacten in de wijk en het wijkgericht werken. Het stimuleren van buurtpreventie via WhatsApp-en/of Facebook-netwerken is onderdeel van de aanpak. Per dorp of wijk wordt op maat bekeken hoe dit vorm kan krijgen. Inmiddels zijn al verschillende buurtpreventieprojecten opgezet. Bedoeling is dat ook de komende jaren zoveel mogelijk initiatieven vanuit andere wijken door de gemeente (en politie) ondersteund worden, zodat langzaam maar zeker een dekkend netwerk van buurtpreventie ontstaat. De politie en de gemeente zijn bezig om de voelhorens in de wijken te verbeteren via het project Bondgenoten.
Verder krijgen de BOA’s te maken met een steeds complexer werkveld. Waar ze vroeger vooral kleine overtredingen uit de APV corrigeerden moeten ze nu ook taken van de politie overnemen, denk aan het begeleiden van het toenemend aantal demonstraties en manifestaties en controles op illegale prostitutie. Ook hebben ze een rol bij de steeds grotere en in aantal toenemende evenementen. Ook andere afdelingen van de gemeente maken steeds meer gebruik van de BOA’s, denk aan de controles op afval en hulp bij sociale problematieken. Kortom het takenpakket van de BOA’s neemt elk jaar toe waardoor bestaande taken en het wijkgericht werken niet of onvoldoende kunnen worden uitgevoerd.
Ook tijdens de kermis Uden is de inzet van de BOA’s groot geweest en hebben zij als gastheer opgetreden om de kermis veilig en gezellig te laten verlopen.
De komende periode gaat opnieuw gekeken worden welke taken de BOA’s uitvoeren en welke van die taken prioriteit gaan krijgen via bijvoorbeeld extra projecten.
Voortzetten aanpak van criminaliteit, fraude en ondermijning
De afgelopen jaren is een duidelijke stijging te zien van het aantal signalen dat in het kader van integrale handhaving is geregistreerd. Het gaat dan om met name opiumzaken, drugs gerelateerde feiten en adresfraude. In de eerste helft van 2022 zien we dat deze ontwikkeling zich doorzet en daar komen nog andere vormen van georganiseerde criminaliteit bij zoals mensenhandel, witwassen etc.
Niet alle signalen kunnen worden opgepakt, de Taskforce-RIEC Brabant Zeeland is een samenwerkingsverband opgericht om de georganiseerde criminaliteit aan te pakken en beoordeelt samen met de andere veiligheidspartners welke zaken integraal opgepakt kunnen worden en welke zaken de gemeente kan oppakken.
Wel zijn we de afgelopen maanden begonnen aan het Interventieteam Maas & Leijgraaf (hierna IML). De gemeente Maashorst en Land van Cuijk nemen deel aan het IML. Doel van het IML is om complexe handhavingszaken in samenwerking beter en veiliger te kunnen oppakken. De aanpak van genoemde problematiek in samenwerking met relevante ketenpartners wordt daardoor verder geprofessionaliseerd en in het basisteam geüniformeerd. Dit versterkt de uitvoeringskracht van de gemeente(n). Om te komen tot goede input voor het IML zal ook de informatiepositie van de gemeente versterkt moeten worden. De aansturing van het IML ligt bij een coördinator die voor beide gemeenten werkzaam is. Met de aanstelling van deze coördinator per 1 mei 2022 is de start van het IML een feit.
Versterken informatiepositie
De invloed van (ondermijnende) criminaliteit, fraude en strafbare feiten neemt steeds meer toe, zowel landelijk, provinciaal als lokaal. De complexiteit van deze zaken neemt toe. Dit is onder andere te zien aan het aantal signalen dat binnenkomt bij de gemeente. Al deze signalen vragen om een gedegen informatieonderzoek en het verzamelen en analyseren van informatie. Dit start bijvoorbeeld bij een melding van Meld Misdaad Anoniem (MMA) of adresfraude.
Om te komen tot een weerbare gemeente met een goed en leefbaar woon- en ondernemersklimaat is het van belang duurzaam te investeren in een goede informatiepositie. Dat is essentieel om goed zicht te kunnen krijgen op wat er zich afspeelt in de gemeente, barrières op te werpen tegen personen / organisaties die inbreuk maken op de democratische waarden van onze rechtstaat en te zorgen dat de gemeente niet – onbewust – faciliterend is aan diverse vormen van fraude en criminaliteit. Het oprichten van een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) is hierin een logische stap. We verwachten om in Q1 2023 te beginnen met de oprichting van het VIK Maashorst. Hier kunnen we beter informatie verwerken en analyseren en kunnen we dit ook op een manier doen die voldoet aan alle privacywetgeving.
Verbeteren samenwerking tussen taakvelden zorg en veiligheid
De samenwerking tussen de taakvelden zorg en veiligheid is de afgelopen jaren sterk verbeterd. De casuïstiek rondom zorg en veiligheid groeit enorm door de ontwikkelingen in de maatschappij (capaciteit zorginstanties, sociale ondersteuning, vereenzaming etc.) De (door-)ontwikkelingen in de aanpak verwarde personen en nazorg ex-gedetineerden krijgen extra aandacht. De aanpak van verwarde personen is gekoppeld aan de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ) en de Wet Zorg en Dwang (WZD). In verschillende casussen van bijvoorbeeld woonoverlast zien we dit onderwerp ook terugkomen.
Veilig Publieke Taak
De samenleving verruwt, omgangsvormen veranderen. Zowel in als buiten het gemeentehuis krijgen bestuurders en ambtenaren vaker te maken met agressie en onveiligheid. Het in ontwikkeling zijnde 10-puntenplan Veilig Publieke Taak (opgesteld door het RIEC, Regionaal informatie- en expertisecentrum) wordt naar verwachting in 2023 ingevoerd. Dit plan biedt een uniforme aanpak tegen onrechtmatige beïnvloeding van de normale werk- en besluitvormingsprocessen en moet bestuurders en medewerkers hiertegen weerbaarder maken.
Het agressieprotocol voor medewerkers zal naar alle verwachting wel nog in 2022 worden vastgesteld. Hierin wordt een duidelijk handvat gegeven voor medewerkers en teammanagers over hoe om te gaan met agressie en intimidatie.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving, waar de bewoners zich prettig voelen.
Een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een aanpak van veiligheidsproblemen vanuit een integrale aanpak en met betrokkenheid van de inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / Onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Maken Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. | 2022 | Het Integraal Veiligheidsplan zal eind 2022 ter goedkeuring aan de raad worden aangeboden en in de jaren daarna uitgewerkt | |
2. | De lessen uit diverse pilots vertalen naar 'wijkgericht werken' in alle kernen en gebieden. | 2023 | ||
3. | Er zijn genoeg politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn | 2023 | De politie pakt de eigen capaciteitsproblemen aan. In de bestuurlijke driehoek worden daarover afspraken gemaakt. Voor de BOA’s is een uitbreiding met 1 fte gevraagd. | |
4. | Deelnemen aan gezamenlijk integraal interventieteam Maas en Leijgraaf. | 2023 en verder | Het interventieteam Maas en Leijgraaf is opgericht en gaat nu aan de slag. | |
5. | Informatiepositie gemeente versterken door oprichting van een VIK (Veiligheids Informatie Knooppunt) . | 2023 | Hiervoor dient een investering te worden gedaan en een medewerker te worden aangenomen. | |
6. | Implementatie van en actieplan Veilige Publieke Taak. | 2023 | Is een organisatie brede actie, betreft meerdere beleidsvelden. | |
7. |
Inwoners en bedrijven zijn zich bewust van de risico’s van cybercriminaliteit en weten hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. |
2023 e.v. | Is een prioriteit in het Integraal Veiligheidsplan | |
8. | Weerbaar maken maatschappij tegen invloeden ondermijning. | 2023 e.v. | Medewerkers, inwoners en bedrijven zijn bekend met en herkennen ondermijning. PvA in kader van aanpak ondermijning. | |
9. | Er is een gezamenlijk plan van aanpak (gemeente, politie, woningbouwverenigingen en (welzijns-)partners) voor de bescherming van kwetsbare groepen. |
2023 | Is een coproductie van Zorg en Veiligheid. | |
10. | Bij sociaal maatschappelijke casuïstiek is er een integrale aanpak van de gemeente en de (welzijns-) partners | 2023 | Samenwerking is er al, aanpak wordt doorontwikkeld. | |
11. | Er is minimaal één gespecialiseerde jeugdagent te allen tijde actief in onze gemeente. | 2023 en verder | Beschikbaarheid van de jeugdagent is onderwerp van gesprek in het Lokaal Politieoverleg. | |
12. | We continueren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk. | 2023 e.v. | ||
13. | Regievoerder jeugd ‘benoemen’, zodat er één aanspreekpunt is binnen de organisatie. | 2023 | Dit komt in 2023 aan de orde. | |
14. | We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau. We hanteren een zerotolerancebeleid en doen altijd aangifte. |
2023 | Is onderdeel van het project Veilige Publieke Taak | |
15. | Een meld- en registratiesysteem opzetten en bijhouden. | Is onderdeel van het project Veilige Publieke Taak |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
vervallen onderlinge detachering Uden/Landerd (PDF, 49.7 kB) | V 46 | N 46 | V 47 | N 47 | V 47 | N 47 | V 47 | N 47 |
Totaal taakveld |
(x € 1.000)
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Subsidie Wijkversterking (PDF, 50.3 kB) | V 101 | N 101 | ||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.