Bedrijfsvoering en inkomsten - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen een belangrijke financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee kunnen gemeenten een deel van hun uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel financiën individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
- ontwikkelingen
- doelen
- samenwerkingen
Ontwikkelingen
De algemene uitkering voor het lopend dienstjaar 2022 is gebaseerd op de decembercirculaire 2021 en bedraagt € 105.995.858. De algemene uitkering voor de jaren 2023 e.v. is gebaseerd op de meicirculaire ’22 en is als zodanig ook opgenomen in programmabegroting 2023 . De berekening voor het jaar 2022 is nog gebaseerd op de oude verdeelsystematiek. Die van 2023 e.v. op basis van de nieuwe systematiek.
Inmiddels is de septembercirculaire ’22 gepubliceerd. Met de laatste correctie van Rijkswege ontvangen op 5 oktober jl. gaan we er vanuit dat dit de definitieve rekencijfers bevat. De gevolgen van die circulaire verwerken we nu in de 2e financiële afwijkingenrapportage 2022.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering (Programmabegroting 2022 op basis van de sept circulaire '21) | 105.995.858 | |||||
Totaal algemene uitkering (Programmabegroting 2023 op basis van de meicirculaire '22) | 113.612.909 | 117.380.768 | 119.964.945 | 109.195.557 | ||
Prognose algemene uitkering na verwerking sept circulaire '22 (PDF, 248.4 kB) | 114.107.422 | 116.026.818 | 117.574.608 | 117.886.855 | 109.415.339 | 105.278.187 |
Verschil (+ = voordeel/- = nadeel) | + 8.111.564 | +2.413.909 | -193.840 | -2.078.090 | -219.782 | |
Lagere gemeentelijke lasten voor jeugdzorg (is een taakstelling vanaf 2024 die het Rijk zichzelf heeft opgelegd en moet concretiseren) | +300.000 | +1.500.000 | +1.500.000 | +1.500.000 | ||
Totaal generaal | +8.111.564 | +2.413.909 | +106.160 | -578.090 | +1.280.218 |
Kijken we naar het jaar 2022 dan zien we een aanzienlijke verhoging van de algemene uitkering met € 8,1 miljoen. Een belangrijk gegeven hierbij is dat zowel de gevolgen van de meicirculaire als de septembercirculaire nu verwerkt worden.
Onderstaand een overzicht met de grootste posten:
(bedragen x € 1.000)
omschrijving | bedrag |
---|---|
accresontwikkeling (meicirculaire'22) | 3.043 |
energietoeslag | 3.672 |
invoering omgevingswet | 520 |
uitvoeringskosten klimaatakkoord | 364 |
participatie | 523 |
diverse mee- en tegenvallers bij taakmutaties en decentralisatieuitkeringen | -22 |
Totaal | 8.100 |
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden. | continue | De meest actuele circulaire (septembercirculaire’22 ) is nu verwerkt in het meerjarensaldo | |
2. | Het up-to-date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | Ambitie is om intern kengetallen/prognoses te kunnen maken. De eerste stappen zijn gezet. |
Wat mag dat kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
gevolgen sept circulaire'22 | V 8.112 | V 2.414 | N 194 | N 2.078 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Verhogen bijdrage GGU fonds VNG (PDF, 54.3 kB) | N 31 | N 31 | N 31 | N 31 | ||||
Totaal taakveld | V 8.112 | N 31 | V 2.414 | N 31 | N 225 | N 2.109 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | 2025 incidenteel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.