Economie en toerisme - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente Maashorst:
- promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en arbeidskrachten;
- aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
- investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
- promotie toerisme;
- beurzen en jaarmarkten.
In de gemeente Maashorst zal toeristenbelasting geheven worden.
Ontwikkelingen
Bij dit thema past dat de gemeente Maashorst investeert in een positief vestigingsklimaat, voor bedrijven die aansluiten bij de ambities van de gemeente. Daarbij zoeken we aansluiting bij de elementen die benoemd worden in de branding van de Maashorst. Aandachtsgebieden als 'groen', 'duurzaam', 'innovatief', 'toeristisch' en 'actief'.
Ondernemers die een bijdrage leveren in het realiseren van de ambities van de Maashorst zijn van harte welkom. Dit geldt ook voor recreatie ondernemers. De gemeente Maashorst heeft namelijk een stevige ambitie op het gebied van recreatie en toerisme. Om bij te dragen aan de verdere groei van het toerisme in de gemeente Maashorst wordt het project vitale en toekomstbestendige recreatieparken verder uitgebreid naar de kernen Volkel, Odiliapeel en Uden.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Branding
Gemeente Maashorst is een aantrekkelijke plek om te wonen, te werken en te bezoeken. Dat bewijzen onze 57.000 inwoners, 30.000 werknemers en 300.000 jaarlijks geboekte overnachtingen.
Het natuurgebied De Maashorst is de gemeenschappelijke verbinder. Dit grootste aaneengesloten natuurgebied van Brabant is onze groene troef. Als toeristische streek zetten wij ons als Maashorst écht op de kaart. De vele overnachtingsmogelijkheden, het aanbod van recreatie en cultuur samen met de stadse voorzieningen, zorgen ervoor dat er voor ieder wat wils is.
We brengen Maashorst constant onder de aandacht bij (potentiële) inwoners, bezoekers en bedrijven. Dit doen we door een goede branding en een sterke huisstijl. Het logo van de gemeente Maashorst en bijbehorende huisstijl zijn ontworpen door een zogenaamde creatieve denktank. Een aantal ondernemers uit Maashorst heeft hiervoor de handen ineen geslagen. Een mooi experiment met een prachtig resultaat. In 2022 wordt de huisstijl op alle uitingen toegepast.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Werk maken van vrije tijd | 2022/2025 | We stimuleren meer toerisme in de gemeente door samen met inwoners, organisaties en bedrijven activiteiten te organiseren om het aanbod natuur en vrijetijd in de gemeente Maashorst onder de aandacht te brengen en cultuur historie en het natuurgebied te promoten. | |
2. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied | 2022/2023 | Er is een locatie in onderzoek en er worden gesprekken gevoerd met de huidige gebruikers van die locatie. Daarnaast betrekken we andere potentiële locaties in dit onderzoek. We betrekken hierbij relevante partijen in de omgeving van deze locaties. | |
3. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing) | 2022-2025 | De basis van Branding Maashorst ligt in het uitdragen van het archetype ‘vrijzinnige durfal’. De Maashorst huisstijl is in 2022 grotendeels geïmplementeerd en ook de website www.exploremaashorst heeft een stevige basis. Het jaar 2023 staat in het teken van activatie op het gebied van marketing communicatie (campagnes) richting onze inwoners, bezoekers alsmede onze eigen medewerkers. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht .
(bedragen x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 |
Inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing) | 97 | 46 | 46 | 46 | |
Totaal | 97 | 46 | 46 | 46 |
2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Staanplaatsen markt (PDF, 52.3 kB) | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 | ||||
Subsidies voor evenementen (PDF, 51.4 kB) | V 15 | |||||||
Totaal taakveld | V 15 | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.