Sport, cultuur, recreatie en natuur - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:
- natuurbescherming;
- onderhoud van bos, heide en overige natuurgebieden;
- aanleg en onderhoud van openbaar groen inclusief het plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
- aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen.
Ontwikkelingen
Door veranderende klimaatomstandigheden krijgen we steeds meer te maken met hete zomerdagen, als ook hele natte dagen. Klimaatadaptatie is daarom een belangrijk thema en inrichtingsprincipe. Een gezonde leefomgeving vraagt ook om meer mogelijkheden voor sport en spel en recreatieve beleving in de directe woonomgeving. Bij de aanleg, renovatie en beheer, van de openbare ruimte gaan we hier rekening mee houden. Stad- landintegratie kan hier ook een stevige bijdrage in leveren.
Natuurgebied De Maashorst is al jaren volop in ontwikkeling, zowel recreatief als ecologisch. Door verwerving van landbouwgronden realiseren de samenwerkende partijen het Natuur Netwerk Brabant (NNB) en vergroten daarmee de natuurkern en het natuurgebied. De landelijke stikstofproblematiek en de daarmee samenhangende transformatie van de landbouw biedt wellicht ook mogelijkheden te komen tot versterking van de recreatie en natuurwaarden in en om het natuurgebied De Maashorst. Daarnaast kan het natuurgebied door daar gerichte maatregelen te treffen, een grote rol spelen in de strijd tegen verdroging.
Gemeente Maashorst ziet de ontwikkeling van toerisme en recreatie binnen haar gemeentegrenzen als een speerpunt. De recreatieve sector is een belangrijke hoeksteen van onze economie. We zetten in op een toename van het aantal dagrecreatie-activiteiten en een verhoging van de tijd die inwoners besteden in de eigen regio. De basis hiervoor leggen gaan we vast in een toeristisch recreatief plan.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Cluster natuurgebied De Maashorst stuurt het gebiedsproces voor De Maashorst aan. Samen met de partners wordt gewerkt aan de duurzame instandhouding en verdere ontwikkeling van het gebied. Hierbij is het belangrijk dat alle partners maar ook ondernemers, vertegenwoordigers van gebruikersgroepen en vrijwilligers goed aangesloten blijven. Ook blijft er een duidelijk aanspreekpunt voor de community als het gaat om het natuurgebied De Maashorst.
De gemeente Maashorst maakt werk van vrijetijdsbesteding. Op het gebied van recreatie en toerisme bevorderen we de uitstraling van de gemeente Maashorst door actieve marketing van de toeristische functies van de gemeente. Toerisme en recreatie worden gezien als een speerpunt voor de nieuwe gemeente. We geven dit onder andere inhoud door een samenwerkingsrelatie met een platform voor toerisme en met ondernemers op het gebied van recreatie en toerisme. De ambitie van de gemeente komt in een visie Recreatie en Toerisme die we samen met stakeholders gaan opstellen.
De noodzaak om te komen tot een klimaatbestendige openbare ruimte is, na twee droge en zeer warme jaren, meer dan duidelijk geworden. Hiervoor zullen we de Nota Openbare Ruimte moeten actualiseren, waarbij aangepaste inrichtingsprincipes worden opgesteld, die als uitgangpunt dienen bij uitbreidingen en reconstructies in de gemeente Maashorst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Incorporatie werkzaamheden Team de Maashorst. | 2022 | Incorporatie afgerond. Werkzaamheden conform opgestelde Dienstverleningsovereenkomsten opgestart | |
2. | Verwerving landbouwpercelen in natuurkern van de Maashorst, overeenkomstig vastgesteld inrichtings- en beheerplan. | 2020-2024 | Project is opgestart. Staatsbosbeheer en Waterschap Aa en Maas zijn trekker van dit langjarig project. Overige Maashorstpartners participeren hierin | |
3. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte. | 2022/2023 | I.v.m. prioritering werkzaamheden nog niet opgestart | |
4. | Samen met recreatieve ondernemers en Platform Toerisme gaan we een visie Recreatie en Toerisme opstellen. | 2022 | Met SRM en PTM is een plan van aanpak opgesteld Eind september en begin oktober zijn er bijeenkomsten met stakeholders en gebiedsplatforms geweest om input op te halen voor de visie. Hierbij gebruikten we Perspectief 2030 van het Nederland Bureau voor Toerisme en Congressen als leidraad. | |
5. | Het instandhouden en waar mogelijk bevorderen van de betrokkenheid van ondernemers en inwoners bij de ontwikkeling van de toeristische functie van de gemeente Maashorst. | 2022 | Bij de ontwikkeling van de toeristische functie van de gemeente betrekken we de bewoners en ondernemers. De huidige voorzieningen , zoals het Toeristisch Informatiepunt in de bibliotheek en Platform Toerisme Maashorst, subsidiëren we. | |
6. | Streven naar hoge kwaliteit en uniformiteit van de recreatieve routes binnen het grondgebied van de gemeente. | continue | Instandhouding van kwaliteit heeft voortdurend aandacht. Uniformering van toegankelijkheid heeft in het natuurgebied De Maashorst plaatsgevonden. Overige maakt nu onderdeel uit van reguliere beheerprocessen | |
7. | Plaatsing uitkijktoren in natuurgebied De Maashorst. | 2021-2022 | Project opgestart en participatietraject loopt. Nadere uitwerking is gekoppeld aan uitvoering van aanpassing begrazingsgebied met aanvullende veiligheidsmaatregelen voortkomende uit de evaluatie grote grazers eind 2020 | |
8. | Ophogen geluidswal Eiment. | 2020-2022 | I.v.m. nadere uitwerking N605 en in samenhang daarmee mogelijke aanpassing N264/kruising Industrielaan, is het onduidelijk of deze geluidswal nog nadere aanpassing behoeft, meer dan vanuit de gemeentelijke verplichting. Bewoners zijn hiervan in kennis gesteld. | |
9. | Aandacht voor bestrijding / beheersing eikenprocessierups i.v.m. oplopende problematiek (ook landelijk). | 2020-2022 | Specifieke situaties zijn afgedaan. Maakt nu onderdeel uit van reguliere beheerprocessen | |
10. | Aandacht plaagdierbestrijding door stijgende overlast van bijv. ratten. | 2020-2022 | Specifieke situaties zijn afgedaan. Maakt nu onderdeel uit van reguliere beheerprocessen | |
11. | Subsidie t.b.v. doorstart Natuurcentrum Maashorst | 2022 | Voor de doorstart van het natuurcentrum, na het wegvallen van subsidie van de gemeente Oss, zijn wij in overleg met het bestuur van Natuurcentrum De Maashorst | |
12. |
Pilot Gebiedsgerichte aanpak (GGA) natuurgebied De Maashorst (samen met provincie en RNOB) |
2022 | De verkenning naar een mogelijke GGA-status voor natuurgebied De Maashorst is opgestart Hiervoor is ook subsidie bij RNOB aangevraagd | |
13. | Gebiedsgerichte aanpak (GGA) De Maashorst (Graspeel en Odiliapeel) | 2022/2023 | Samenwerkingstraject met partner moet nog worden opgestart | |
14. | Uitbreiding levensbomenbos | 2022 | Eerste activiteiten om te komen tot aankoop van gronden zijn opgestart. Loopt echter nog niet voorspoedig |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Subsidie t.b.v. doorstart Natuurcentrum Maashorst | 28 | ||||
2. | Pilot Gebiedsgerichte aanpak (GGA) natuurgebied De Maashorst (samen met provincie en RNOB) | 15 | ||||
2. | Gebiedsgerichte aanpak (GGA) De Maashorst (Graspeel en Odiliapeel) | 25 | ||||
4. | Uitbreiding levensbomenbos | 70 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal | 70 | 69 | 1 | 1 | 1 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Vervoer; brandstof, lasten, onderhoud en verzekering, Team Uitvoering (PDF, 57.4 kB) | N 102 | N 77 | N 77 | N 77 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Versterking natuurnetwerk Brabant (NNB) Krediet € 162.000 (PDF, 54.3 kB) | N 1 | N 2 | N 2 | N 2 | ||||
Gebiedsvisie en gga De Maashorst (PDF, 54.0 kB) | N 11 | |||||||
Recreatieve poort Palmstraat krediet € 115.000 (PDF, 55.1 kB) | N 2 | N 4 | N 4 | N 4 | ||||
Totaal taakveld | N 105 | N 94 | N 83 | N 83 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Versterking natuurnetwerk Brabant (NNB) (PDF, 54.3 kB) | V 162 | |||||
Recreatieve poort Palmstraat (PDF, 55.1 kB) | V 115 | |||||
Batig saldo SMIU, Stichting Maashorst in uitvoering (PDF, 54.8 kB) | V 340 | |||||
Retour budget realisatie natuurnetwerk Maashorst (PDF, 56.2 kB) | 0 | 0 | ||||
Totaal taakveld | V 617 | 0 |
Samenwerkingen
- Natuurcentrum De Maashorst
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |