Sport, cultuur, recreatie en natuur - Sportbeleid en -activering
Tot het taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen om amateursport te stimuleren: ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich met sport bezig houden en sport in de buurt en combinatiefuncties.
Ontwikkelingen
Sporten en bewegen is van waarde voor iedere inwoner en de gemeente Maashorst als geheel. Het is belangrijk dat iedereen zijn of haar leven lang kan sporten en/of bewegen, in zijn of haar eigen omgeving en binnen zijn of haar eigen capaciteiten. Hierdoor leeft men gezond(er), wordt bijgedragen aan ieders persoonlijke ontwikkeling, de sociale cohesie en wordt (preventief) het welzijn verbeterd, waardoor de sociale leefbaarheid wordt versterkt.
De uitbraak van het coronavirus, en daarmee het tijdelijk wegvallen van sportieve activiteiten, heeft dit bevestigd. Sport en bewegen is zowel een doel als middel en draagt op vele manieren bij aan het woon-, leef-, welzijns- en vestigingsklimaat in de gemeente Maashorst. Beleidsmatige aandacht voor een functioneel en kwalitatief sportkapitaal blijft daarom belangrijk. Het is van belang om mee te bewegen in de behoefte en demografische ontwikkelingen. Een voorbeeld daarvan is de toenemende vraag naar plekken in de openbare ruimte om te sporten en te bewegen. Dit vraagt ook van de (traditionele) sportverenigingen om mee te bewegen met de tijd.
Voor de nieuwe gemeente Maashorst is het van belang om te bepalen op welke manier zij het sporten en bewegen de komende jaren op lokaal niveau wil gaan faciliteren en ondersteunen. Daarvoor is het noodzaak om nieuw beleid te ontwikkelen, dat niet alleen ingaat op de ambities van de nieuwe gemeente, maar dit ook vertaalt naar subsidies, tarieven en afspraken met het lokale veld.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- We stimuleren lokale sportieve initiatieven door de subsidieregeling lokaal sportakkoord in 2022 te continueren voor de gemeente Maashorst.
- We blijven participeren in de regionale samenwerking Uniek Sporten als gemeente Maashorst.
- We continueren de lokale inzet van de Landelijke Brede Regeling Combinatiefuncties en daarmee de inzet van buurtsportcoaches onder andere in het bewegingsonderwijs in de gemeente Maashorst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Realiseren doelen conform het nieuw vastgestelde Sport- en beweegbeleid met bijbehorende uitvoeringsagenda. | 2020-2022 |
Dit is van toepassing op het sport- en beweegbeleid van de gemeente Uden. De relevante punten uit het uitvoeringsprogramma gaan mee in het harmonisatietraject/nieuwe beleid gemeente Maashorst |
|
2. | Verdere harmonisering m.b.t. sport (beleid, subsidies, tarieven etc.). | 2021-2023 | In 2021 is er een beknopte inventarisatie uitgevoerd om het lokale sportlandschap van Uden en Landerd in beeld te krijgen. De inventarisatie vormt de basis voor het verdere traject richting nieuw beleid / harmonisatie. Deze wordt verder opgepakt onder taakveld 6.1 |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Ontwikkeling Beleidskader Zwemwater (PDF, 156.6 kB) | N 15 | N 37 | ||||||
Regeling Sportakkoord en Leefstijlinterventies 2022-2022 (PDF, 156.7 kB) | V 35 | N 35 | ||||||
Specifieke uitkering Ijsbanen en Zwembaden 2022 (PDF, 237.5 kB) | V 3 | N 3 | ||||||
Totaal taakveld | V 38 | N 53 | N 37 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Door de coronacrisis wordt elk project in meer of mindere mate beïnvloed in de voortgang. Wat de uiteindelijke consequenties zijn, is op dit moment nog niet te bepalen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
Conform planning | |
Langzamer dan planning | |
Nog niet opgestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2022 |
---|---|---|
Herinrichting Park Moleneind* en uithuizing Red Sox | € 2.289.000 | € 1.569.250 |
* De Raad heeft op 30 januari 2020 besloten om diverse incidentele exploitatiebudgetten om te zetten naar 1 investeringskrediet Herinrichting Park Moleneind.
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | 2019 heeft in het teken gestaan van het verantwoorden van de verwachte budgetoverschrijding. De eerder gemaakte planning wordt niet gehaald. In 2021 is de 2e uitvoeringsfase van park Moleneind verder uitgevoerd en afgemaakt. In 2021 is de benodigde bestemmingsplanprocedure gestart voor de Boekelsedijk (nieuwe locatie Red Sox) Beoogd is om de herinrichting van Park Moleneind en de ontwikkeling van de locatie Boekelsedijk in fases verder uit te voeren in de periode 2022-2025 |
|
Budget | Op 30 januari heeft de raad besloten om het budget met 780.000,- te verhogen en daarbij de uitvoering van de herinrichting volgens het opgestelde ontwerp uit te voeren en daarbij de honk- en softbal vereniging uit te huizen naar de locatie Boekelsedijk. | |
Risico | Op dit moment worden er geen risico’s verwacht. Enige kanttekening hierbij is, dat tijdens de uitvoering van de herinrichting kans bestaat dat er onvoorziene risico’s geconstateerd kunnen worden. Let wel, er bestaat altijd een kans dat in de bestemmingsplanprocedures zienswijzen of bezwaren worden ingediend. |
Het project Turnhal V&K (oorspronkelijk krediet € 877.000) maakt onderdeel uit van het project Voorzieningen in gebied Oost (Mellepark). De voortgang van dit project kunt u volgen bij het project "“Nieuwbouw voorzieningen in gebied Oost"” zoals opgenomen onder het taakveld onderwijs in programma 4 in paragraaf 4.1.