Sociaal domein - Begeleide - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Begeleide - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Begeleide participatie
Hiertoe behoren voorzieningen, ter bevordering van maatschappelijke participatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken;
- bestaande werkverbanden sociale werk-voorziening;
- bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
- dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen
Onze inwoners moeten gelijke kansen krijgen om te kunnen bijdragen aan onze samenleving en erbij te horen. Dit gaat om fysiek meedoen en om kansen op werk en participatie.
Sinds 2016 is op onderdelen krapte ontstaan op de arbeidsmarkt; sinds 2020 hebben corona maatregelen geleid tot krapte op nieuwe marktsegmenten. Deze krapte is niet vanzelfsprekend in te vullen door de mensen die - door corona of al van daarvoor - nog steeds ‘aan de kant’ staan. De snel bemiddelbare werkzoekenden vinden over het algemeen hun plek op de arbeidsmarkt relatief gemakkelijk en zelfstandig; de opleving van de economie na opheffing van corona maatregelen heeft dit nogmaals aangetoond.
Hybride Leeromgeving
Om te borgen dat alle arbeidspotentieel ook daadwerkelijk kan worden benut, en beloond, is onder de (voorlopige) naam HLO (Hybride Leeromgeving) een triple-helix samenwerking gestart van gemeente , ondernemers en onderwijs, gericht op bereiken van een inclusieve en innovatieve arbeidsmarkt. Hierin staat een leven lang leren centraal, ook op de werkplek, evenals een hybride werk-en leeromgeving. Dit heeft geresulteerd in de organisatie Eigen Wijzer Maashorst, waarin bedrijven en onderwijsinstellingen samenwerken om duurzaamheid en innovatie van werknemerschap in het bedrijfsleven te stimuleren. De gemeente heeft hierin een ondersteunende rol. Daarnaast kan de organisatie van Campus Uden worden genoemd, die is gericht op het behouden van jonge inwoners voor de lokale arbeidsmarkt. Ook zij werkt aan een hybride werk -en leeromgeving. De gemeente ondersteunt ook deze organisatie middels een subsidie.
Re-integratie instrumenten
De gemeente kan na een aanbesteding re-integratie (flexibel aankoopsysteem) in 2020 gebruik maken van verschillende re-integratie instrumenten bij verschillende aanbieders in Uden en de nabije omgeving (ongeveer 26)Door deze trajecten in te kopen worden vele uitkeringsgerechtigden ondersteund o.a. middels leerwerktrajecten en (job) coaching, en indien mogelijk bemiddeld naar betaalde werkplekken (wel of niet met loonkostensubsidie), regulier of bij IBN.
De nieuwe Wet Inburgering is op 1 januari 2022 van start gegaan. Hiermee heeft de gemeente de volledige regie over het inburgeringsproces Uitgangspunt is dat inburgeraars snel en volwaardig meedoen in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk. Het taalniveau van het inburgeringsexamen wordt hoger: van A2 naar B1 niveau.
Partnership Gemeenten-IBN
Vanaf 1 juli 2021 wordt er intensiever samengewerkt tussen het ontwikkelbedrijf IBN en gemeenten in de regio middels een vernieuwd partnership, waarin samenwerking tussen IBN en gemeenten in een netwerkrelatie centraal staat. De praktische invulling van die samenwerking wordt vormgegeven in vier uitvoeringsgebieden, waarvan Maashorst er één is.
Het partnership gemeenten-IBN is voortgezet in deze vernieuwde vorm vanuit de visie dat er een parallelle arbeidsmarkt nodig is voor behoud van werkgelegenheid voor de doelgroepen van de Participatiewet, in het bijzonder voor de mensen met een arbeidsbeperking. De parallelle arbeidsmarkt is de arbeidsmarkt die werk mogelijk maakt voor mensen die niet (of nog niet) op de reguliere arbeidsmarkt aan het werk kunnen. IBN heeft een infrastructuur die deze parallelle arbeidsmarkt organiseert. Het nieuwe Partnership voorziet hierdoor aan de behoefte vanuit de gemeente om ook voor de meest kwetsbare groep op de arbeidsmarkt een kans te bieden voor het verkrijgen van een werkplek en een plek waar mensen zich kunnen ontwikkelingen richting regulier werk. IBN is tevens hoofdaannemer beschut werk.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Het behouden van duurzame uitplaatsing (bij werkgevers).
- We willen deze positie uitbreiden met een verbetering van kwaliteit van leven bij de moeilijkste doelgroep, de groep zonder arbeidsvermogen maar wel met een wens tot arbeidsmatig participeren
- Arbeidsmatige inzet willen we financieel lonend maken voor degene die het werk uitvoert, als stimulans voor onze inwoners om te participeren, op weg naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.
- De invulling van het partnership van IBN bij de realisatie van de inclusieve arbeidsmarkt (HLO-doel) willen we helder hebben vóór juli 2022
- De uitstroom vanuit de bijstandsuitkering naar werk (eventueel met behulp van loonkostensubsidie) willen we in 2022 optimaliseren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoering geven aan de HLO-plannen, ecosysteem met onderliggende sporen op 1) leren, 2) vitaliteit en 3) ondernemerschap en economische groei.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie en uitvoering nieuwe Wet Inburgering. Uitgangspunt is dat Iedereen meedoet, het liefst via betaald werk. Inburgering moet daar aan bijdragen. |
2020-2022 |
De verordening inburgering is vastgesteld. Implementatie heeft plaatsgevonden. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Ontwikkeling budgetten Participatiewet (PDF, 166.1 kB) | N 185 | N 539 | N 594 | N 591 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | N 185 | N 539 | N 594 | N 591 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.