Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18-
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18- bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt. Hieronder valt:
- jeugdhulp zonder verblijf (ambulant en daghulp op locatie van de jeugdhulpaanbieder en jeugdhulp in netwerk van de jeugdige);
- jeugdhulp met verblijf (pleegzorg, intramurale specialistische jeugdhulp).
Jeugdhulp kan worden verleend in natura en als pgb.
Geëscaleerde zorg 18-
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-:
- inrichting en instandhouding van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig thuis, dat is verankerd in Wmo);
- uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Ontwikkelingen
Sinds 2015 zijn gemeenten op basis van de Jeugdwet verantwoordelijk voor de uitvoering van de totale jeugdhulp voor kinderen, jongeren en hun opvoeders. De komende jaren gaan we ons vooral richten op de transformatie.
Transformatie is een andere manier van denken en doen, onder andere bedoeld om de eigen kracht van jongeren en het gezin te versterken. De transformatie is ook noodzakelijk om de kosten binnen de jeugdhulp beheersbaar te houden.
Voor het inkopen van gespecialiseerde jeugdhulp, zijn regionale afspraken gemaakt en vastgelegd in de Centrumregeling Jeugdhulp 2020. De inkoop- en bekostigingssystematiek voor gespecialiseerde jeugdhulp gaat in 2022 veranderen. Consulenten jeugd werken met een productenboek. De producten zijn de bouwstenen voor individuele arrangementen passend bij de hulpvraag van de jeugdigen. De consulenten jeugd bepalen middels het werken in de driehoek (jeugdige/ouders, toegang en jeugdhulpaanbieder), welk product (bouwsteen) of combinatie van producten (bouwstenen) wordt ingezet en bij welke gecontracteerde jeugdhulpaanbieder(s). Vanaf 2022 gaan de consulenten ook het volume van de in te zetten jeugdhulp bepalen. Deze manier van werken is ook van toepassing voor de andere verwijzers (GI, huisartsen) naar gespecialiseerde jeugdhulp.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De hulp zo licht of zwaar en kort of lang als nodig waarbij de veiligheid van de jeugdige gewaarborgd wordt;
- Integrale inzet van de hulp en ondersteuning over de diverse gemeentelijke domeinen heen;
- Doorlooptijd verkorten en wachtlijsten bij Veilig Thuis, GI’s en gespecialiseerde jeugdhulp voorkomen;
- Betere ketensamenwerking op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het opvoeden en laten opgroeien van hun kinderen. Ze kunnen daarbij ondersteuning krijgen vanuit het formele en informele netwerk. Als dit niet toereikend blijkt dan kan de gemeente ondersteunen.
- We streven ernaar om jeugdigen en opvoeders de ondersteuning en hulp te bieden die zij nodig hebben.
- Zorgen voor voldoende en passende gespecialiseerde jeugdhulp.
- Deskundigheidsbevordering van de integrale uitvoeringsteams op het gebied van huiselijke geweld en kindermishandeling.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpassen en implementeren van de meldcode ‘huiselijk geweld en kindermishandeling’. | 2023 | De meldcode is geïmplementeerd, maar na wijzigingen dient de werkwijze geactualiseerd te worden (beoogd wordt dit uiterlijk Q 1 2023 op te pakken). | |
2. | Uitvoering geven aan het Regionaal Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2020 – 2023. |
2021-2023 | Het regionale uitvoeringsplan is, waar van toepassing, vertaald naar het lokale uitvoeringsplan jeugdhulp waaraan uitvoering wordt gegeven. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Lokaal budgettair kader specialistische Jeugdhulp 2022 (PDF, 164.4 kB) | N 522 | |||||||
Stelpost verlaging uitgaven Jeugd door het Rijk (PDF, 163.9 kB) |
V 300 | V 1.500 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | N 522 | V 300 | V 1.500 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente isn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.