Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Met het vaststellen van de ‘Regionale ontwikkelagenda inwoners Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ zijn we met de regio Brabant Noordoost-oost gestart met een inhoudelijke doordecentralisatie van Beschermd Wonen. De financiële doorcentralisatie gaat per 2023 in.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Een scherpere scheiding tussen lokale verantwoordelijkheid en regionaal in te kopen taken.
- Proces- en productbeschrijvingen, gesplitst naar lokaal en regionaal, om te kunnen sturen op doelen.
- Inzichtelijk maken dat preventie loont.
- Een trendbreuk realiseren in de almaar stijgende kosten van (met name gespecialiseerde) zorg en ondersteuning.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis. Zij zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is herstel-ondersteunend. Wanneer een inwoner (tijdelijk) niet zelfstandig kan wonen of het niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2020 ev. | In september 2022 heeft de gemeenteraad de lokale ontwikkelagenda 2022-2024 ‘Opvang, Ondersteuning en Zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ vastgesteld. Regionaal wordt de samenwerking op het gebied van beschermd wonen geborgd in de centrumregeling en wordt er samengewerkt in het concretiseren van de ontwikkelagenda. Lokaal worden de eerste projecten uitgerold. | |
2. | Onderzoek naar mogelijke realisatie ‘zorgwoonlocaties’ voor specifieke doelgroepen als lokale pilots binnen het regionale uitvoeringsplan Beschermd Wonen. | 2020 e.v. | Het gaat hier over nieuwe tussenvoorzieningen die lokaal gecreëerd moeten worden, onderdeel van de lokale ontwikkelagenda‘ Opvang, Ondersteuning en Zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’, met als doel de basis op orde te krijgen. | |
3. | Voor- en nadelen onderzoeken van ‘verzelfstandiging’ van de schulddienstverlening ter verdere reductie van kosten van bewindvoering. | 2020-2021 | Afgerond. In het armoedebeleid 2018-2021 was een van de uitgangspunten om meer regie op bewindvoering bewerkstelligen. Inmiddels zijn we teruggekomen van het idee dat bewindvoering ‘vaak een te zwaar instrument is’. Realiteit leert ons (landelijke ontwikkeling) dat voor veel mensen dit een passende ondersteuning is. Dit blijkt ook uit de ervaringen vanuit zowel sdv-ers als de budgetconsulent. Om meer grip te hebben op de kosten van bewindvoering kunnen er andere middelen worden ingezet zoals; Meer controle en sturing op plan van aanpak die bewindvoerders opstellen, communicatie, afsluiten van convenant. |
|
4. | Werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+. | 2020-2021 | Er is regionaal een actieprogramma 16 – 27-jarigen opgesteld. Momenteel wordt er uitvoering gegeven aan de punten in dit actieprogramma. | |
5. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020-2023. | 2019-2023 | In Q2 van 2023 worden het regionaal beleidskader Wmo BNO-O 2024-2028, het regionaal inkoopplan Wmo BNO-O 2024-2025, de Centrumregeling Wmo BNO-O 2024-2028 en het Koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid BNO-O 2024-2028 aan de raad voorgelegd. |
|
6. | Wij werken samen met netwerk-partners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laag-geletterden, eenzame mensen, etc. | 2019-2023 | Dit onderwerp komt in 2023 terug in het masterplan voor ouderen, de inclusieagenda en het koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid. | |
7. | Opstellen AVE-beleid als basis voor nieuwe mandaat afspraken, procesbeschrijvingen en formalisatie van procedures. | 2020-2023 | Het AVE-beleid is een van de onderdelen van het nieuwe programma Zorg en Veiligheid. De planning wordt in 2023 opgesteld. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Extra capaciteit (inhuur) voor schuldhulpverlening omdat als gevolg van Covid-19 meer inwoners in een financieel lastige situatie terecht zijn gekomen | 90 | ||||
Totaal | 90 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Aanvullende ondersteuning gedupeerden bewindvoerderskantoor De Beer (PDF, 61.9 kB) | N 90 | |||||
WMO Regiotaxi 2022 (PDF, 69.2 kB) | V 150 | N 25 | ||||
Totaal taakveld | V 150 | N 115 |
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.