Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Afval
Tot dit taakveld behoren het inzamelen en laten verwerken c.q. recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.
Ontwikkelingen
De wereld is in beweging. De wereldbevolking neemt toe en ook onze welvaart groeit. Voor onze materiële behoeften en de technologische ontwikkelingen doen we een steeds groter beroep op grondstoffen en materialen. Meer dan de planeet bieden kan. Er ontstaan milieuproblemen, en geopolitieke ontwikkelingen (oorlog in Oekraïne), en wereldwijde gezondheidsbedreigingen (corona) laten onze kwetsbaarheid zien door onze afhankelijkheid van grondstoffen uit andere landen. Het dwingt ons tot actie. We moeten slimmer en efficiënter omgaan met grondstoffen en materialen: de transitie naar een circulaire economie helpt hierin.
Daarom werkt de rijksoverheid samen met het bedrijfsleven, kennisinstituten etc. om zuiniger en slimmer met grondstoffen om te gaan. Het doel: Nederland volledig circulair in 2050. Hoe dit te bereiken? Door producten beter te ontwerpen en produceren; afzien van producten, deze te delen of efficiënter te maken; het langer en intensiever gebruiken van producten door hergebruik en reparatie; het tegengaan van verlies door de kringloop te sluiten en materialen te recyclen en niet hernieuwbare grondstoffen of grondstoffen met een grote milieudruk vervangen door hernieuwbare grondstoffen, secundaire grondstoffen of andere primaire meer algemeen beschikbare grondstoffen met minder milieudruk.
Voor de gemeenten betekent dit het meer, maar ook beter (kwalitatief) scheiden van huishoudelijk afval, het zelf ook toepassen van secundaire grondstoffen en voorkomen van afval om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de gewenste transitie richting een circulaire economie.
Doelen
Wat willen we bereiken?
In 2022/2023 wordt het afvalbeleid met ambities en een aanpak voor de nieuwe gemeente Maashorst ontwikkeld en uitgewerkt in een meerjarig uitvoeringsprogramma. Harmoniseren, bewustwording en draagvlak onder de inwoners zijn daarbij kernbegrippen. We spelen in op innovatieve technieken van afvalverwerking en circulaire economie en hanteren daarbij een aanvaardbaar tarief voor afvalinzameling, waarbij sprake is van transparantie in de tariefopbouw en zoveel als mogelijk toepassing wordt gegeven aan het uitgangspunt dat de vervuiler betaald.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opstellen nieuw afvalbeleid, inclusief ambities en meerjarig uitvoeringsprogramma. | 2022/2023 | De voorbereidingen voor een nieuw afvalbeleid zijn gereed (enquête onder inwoners, inventarisatie best practices, innovaties, ambities en behoeften raad en college) en het college en raad zitten in besluitvormingsproces om een nieuw afvalbeleid en meerjarenprogramma vast te stellen. | |
2. | Evaluatie of met wijzigingen bij laag- en hoogbouw gestelde ambitie wordt behaald. | 2021/2022 | De inzamelresultaten, scheidingspercentages en inzamelmethoden van beide voormalige gemeenten Uden en Landerd zijn geïnventariseerd en maken deel uit van het nieuw te ontwikkelen afvalbeleid Maashorst. | |
3. | Het verminderen van zwerfafval door planmatige aanpak gericht op educatie en gedragsverandering. | 2021/2022 | Het educatieprogramma voor basisscholen van Uden is uitgebreid naar basisscholen in Landerd. Opschoondagen en faciliteren burgers in Maashorst zijn geharmoniseerd en lopen door het hele jaar door. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- BOVUS
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier lezen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.