Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wonen en bouwen
Dit taakveld heeft betrekking op omgevingsrecht (vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)), wonen (woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw) en transformatie (van gebieden en locaties) en leegstand (herbestemmen vastgoed).
Ontwikkelingen
Belangrijke (demografische) ontwikkelingen op het gebied van wonen zijn: vergrijzing van de bevolking, toename van het aantal eenpersoonshuishoudens (voornamelijk senioren), accent op duurzame verstedelijking (gericht op efficiënt ruimtegebruik) en de bestaande woningvoorraad en de situatie op de woningmarkt. Deze ontwikkelingen zijn van invloed op het taakveld wonen en bouwen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Wij willen voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners.
We zetten ons in voor meer diversiteit (in woonvormen en voorzieningen) en het bevorderen van doorstroming. We richten ons daarbij op het behouden en aantrekken van jongeren en jonge gezinnen. We dagen de markt uit om goedkopere en betaalbare huur- en koopwoningen voor mensen met een beperkte beurs en voor zorgbehoevenden (jong/oud) te realiseren.
Daarnaast staan we open voor nieuwe vormen van wonen, zoals mantelzorgwoningen, tiny houses, partnerwoningen en ‘Hofjes’-achtig wonen voor ouderen. Wij stellen ons proactief en faciliterend op. We richten ons daarbij zowel op uitleg-, inbreidings- én transformatielocaties. We kijken daarbij of de voorziene ontwikkeling past in het gewenste toekomstbeeld en aansluit op de behoefte. We dagen ontwikkelaars uit om dat type woningen toe te voegen dat voorziet in de behoefte van de gemeente Maashorst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Woonvisies harmoniseren. | 2022-2024 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda wonen. Harmonisatie is nog niet opgestart. |
2. | Startersregeling uitvoeren. | 2022 e.v. | Startersregeling wordt uitgevoerd. In september 2022 is de Verordening technisch geharmoniseerd. | |
3. | We vertalen de woonvisie en (provinciale) behoefteprognoses naar een langere termijn woningbouwprogramma. We monitoren onze woningbouwopgaven. | 2022-2023 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda.. De onderzoeksvraag t.b.v. het uit te voeren woningbehoefteonderzoek is opgesteld en uitgezet. |
4. | We maken meerjaren prestatieafspraken met Area, Mooiland en de beide huurdersorganisaties en werken jaarlijks een jaarschijf uit. | jaarlijks | | Meerjaren prestatieafspraken 2022-2025 (samenwerkingsovereenkomst) en uitvoeringsagenda 2022-2023 vastgesteld |
5. | We onderzoeken in hoeverre we woningtypen kunnen behouden voor de doelgroep waarvoor ze gerealiseerd zijn. | 2023 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda wonen. |
6. | We werken met gemeenten en woningcorporaties in de regio samen aan de ontwikkeling van nieuw (regionaal en gemeentelijk) woonwagenbeleid. | 2019-2023 | Regionaal behoefteonderzoek is afgerond. Inschrijving- en toewijzingssystematiek is in regionaal verband voorbereid. Opstellen lokaal woonwagenbeleid start in 2023 |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Woningbehoefte onderzoek op kernenniveau | 75 | ||||
Totaal | 75 |
Resultaat 2e financiële afwijkingen rapportage (x 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijdrage project 'Wonen in Gemeente Maashorst' (PDF, 55.6 kB) | V 97 | N 97 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | V 97 | N 97 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wabo-leges (PDF, 55.2 kB) | N 300 | |||||
Totaal taakveld | N 300 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact/lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restantkrediet ultimo 2022 |
---|---|---|
VROM starterslening 2018/2019 (5 mln) | € 5.000.000 | € 2.500.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Binnen budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |