Bestuur en dienstverlening - Bestuur
Tot het programma ‘Bestuur en dienstverlening’ behoren de positionering van het bestuur, intensieve en constructieve samenwerking in de regio en daarbuiten, participatie en dienstverlening. Hoe we vorm willen geven aan de identiteit van onze gemeente en van haar kernen bijvoorbeeld. Hoe ons bestuur zichtbaar is en blijft voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar haar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én vanuit participatieoogpunt.
Ontwikkelingen
Een bereikbaar bestuur
We vinden het belangrijk dat het bestuur van gemeente Maashorst bereikbaar is en toegankelijk voor haar inwoners. Daarom zijn we in het jaar 2022 gestart met een kennismakingsronde langs alle kernen. Zowel het bestuur als de ambtelijke organisatie wil laten zien wat we doen, onder andere door open en transparante communicatie. We staan midden in de maatschappij en willen weten wat er speelt en leeft. De adviezen vanuit de Kindergemeenteraad, die we ontvingen in de vorm van de KinderTrendRede, helpen ons daarbij.
Samen denken, samen doen
Maashorst is een krachtige gemeente met zes dorpen die elk een sterke identiteit hebben. Ze worden allen gekenmerkt door een grote inzet en betrokkenheid van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We geven inwoners ruimte om zelf ideeën, plannen en initiatieven te ontwikkelen. Andersom maakt de gemeente Maashorst ook keuzes in de projecten en onderwerpen die wij samen met inwoners willen vormgeven. Participatie in de gemeente Maashorst is daarbij heel belangrijk: daarmee geven we invulling aan onze ambitie “Samen denken, samen doen” en aan onze kernwaarde Samen.
De wijze waarop wij participatie vorm willen geven, bepalen we niet als gemeente alleen. Inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, raadsleden en ambtenaren hebben samen bouwstenen geformuleerd voor participatie in de nieuwe gemeente. We bouwen hierop voort en zijn bezig met het realiseren van een Maashorstagenda en kernen CV’s, en vervolgens het participatiebeleid van gemeente Maashorst. Hierin staat beschreven hoe we participatie in onze gemeente samen oppakken, hoe we er uitvoering aan geven. Uitgangspunt is dat participatie maatwerk betekent per kern, want iedere kern is anders.
Sterk in de regio
Bij het realiseren van hun opgaven staan gemeenten sterker als ze samenwerken. Dit is ook de overtuiging van ons bestuur. Samenwerking versterkt de positie van Noordoost-Brabant en ook van onze eigen gemeente. Daar leveren wij een constructieve en sterke bijdrage aan. We zijn zichtbaar aanwezig in de regio, weten wat daar speelt en nemen daarin onze verantwoordelijkheid.
Excellente dienstverlening en interne samenwerking
We streven er als gemeente naar om de meest klantvriendelijke gemeente van Brabant te worden. We betrekken de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie bij het verbeteren van onze dienstverlening en sluiten zoveel mogelijk aan bij hun behoeften.
We verbeteren onze digitale dienstverlening nog verder en stimuleren het gebruik hiervan, maar het zal nooit het contact tussen onze inwoners en de gemeente volledig vervangen. We hebben namelijk ook oog voor onze inwoners die niet digitaal zijn ingesteld. In alle gevallen geldt dat de dienstverlening betrouwbaar en duidelijk moet zijn.
In 2022 is bereikbaarheid in de brede zin van het woord een speerpunt voor onze organisatie. We willen goed en laagdrempelig bereikbaar zijn. We stellen servicenormen vast, zodat de inwoners weten wat ze van ons mogen verwachten en we meten deze prestaties zodat we inzicht hebben in hoeverre we onze beloften hebben waargemaakt.
De manier waarop er binnen onze organisatie bestuurlijk en ambtelijk intern wordt (samen)gewerkt heeft grote invloed op de kwaliteit van de dienstverlening. We werken klantgericht, kennen de klant, digitaal of fysiek, en spelen in op de vraag. We organiseren onze werkprocessen volgens de zogenaamde serviceformules.
Een nieuwe organisatie met een nieuwe aanpak
Naast het werken in de lijnorganisatie werken we ook met programma’s. Dat zijn tijdelijke samenwerkingen op complexe en multidisciplinaire onderwerpen die een hoge politieke, financiële, maatschappelijke en/of organisatorische impact hebben met een grote invloed op de omgeving of de samenleving. De volgende drie programma’s zijn ingericht:
- Programma Participatie
- Programma Basis op Orde
- Programma Versnelling Woningbouw
Een programma heeft een heldere opdracht en verbinding met de hoofdlijnen van college- en raadprogramma’s. Met deze programmatische manier van werken kunnen we integraal en wendbaar invulling geven aan de doelen van die programma’s. Dat doen we samen met onze partners in de samenleving.
Gemeente Maashorst heeft haar missie en visie geformuleerd, inclusief vijf bijbehorende kernwaarden: Ondernemend & Lef, Omgevingsbewust, Samen, Eigenaarschap en Open. De ambitie is fors en het betekent een grote interne gedragsverandering. De beloftes uit het bestuursakkoord vragen ander gedrag van onze mensen. Samenwerken met de gemeenschap staat daarin centraal. De ‘er-op-af-mentaliteit’. Het eerste deel van het cultuurtraject dat door een externe partij is begeleid, is inmiddels afgerond. In de komende maanden maken wij een vervolgplan voor de komende jaren. Daarin is onder andere aandacht voor trainingen, interne marketing en communicatie.
Daarnaast gaan we, net als vele andere bedrijven, hybride werken. Het nieuwe gemeentehuis is daar volledig op ingericht. In het laatste kwartaal van 2022 komen alle medewerkers van Maashorst in het gemeentehuis in Uden werken. De locatie in Zeeland wordt gesloten.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Een bereikbaar en zichtbaar bestuur.
- Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio.
- Samen denken, samen doen.
- Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening.
- Integraal en anders werken in een wendbare organisatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 e.v. | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Kennismakingsronde en informatiebijeenkomsten in alle kernen. | 2022 | Afgerond in 2022 |
|
2. | Plan van aanpak vervolg Kindergemeenteraad opstellen en implementeren. Doel: betrekken van de jongeren in onze gemeente. | 2022-2025 | Programma Kindergemeenteraad 2022 met Kindertroonrede gereed | |
3. |
Onderzoek naar beste inrichtingsvorm voor ‘vast aanspreekpunt voor kern/wijk’ (aandachtwethouder of andere vorm) en dit implementeren. |
2022-2025 |
Implementatie in 2022. | |
4. |
Deelname in minimaal 3 dagelijkse besturen van gemeenschappelijke regelingen en regionale samenwerkingsverbanden en ambtelijk kartrekker van minimaal 2 verbanden. |
2022-2025 | o.a. Zitting Harold van den Broek in Stuurgroep Leefbaarheid in de dorpen. | |
5. | Ontwikkelen Maashorstagenda en kernen CV’s en uiteindelijk participatiebeleid. | 2022-2025 | In 2022 ophalen focuspunten per kern, inclusief maatschappelijke agenda voor komende jaren, als basis voor het participatiebeleid. | |
6. | Inrichten overlegstructuur met diverse gebiedsplatforms, dorps- en wijkraden. | 2022 | Als onderdeel van de uitwerking van het participatiebeleid. | |
7. | Ontwikkeling interne organisatie op het gebied van participatie: op naar een participatieve gemeente (in het DNA). | 2022-2025 | Doel voor 2022 is opstellen plan en start uitvoering. | |
8. | Experimenteren met nieuwe manieren van participatie in lopende of op te starten projecten. | 2022-2025 | 1 pilotproject (inclusief evaluatie) in 2022. | |
9. | Doorontwikkeling digitale dienstverlening:
|
2022-2025 | Doel voor 2022 is het automatiseren van de ontvangstbevestigingen; het digitaliseren van de terugbelnotities en waar mogelijk verbeteringen aanbrengen. Samen met de inwoners en de bibliotheek onderzoeken we de wensen van de inwoner als het gaat om (digitale) ondersteuning. |
|
10. | Toegankelijke informatie:
|
2022-2023 | Doel: ontvangen toegankelijksheidsverklaring voor onze website. | |
11. | Optimaliseren van processen en klanttevredenheid:
|
2022-2025 | De aanschaf van een klanttevredenheidstool en het klantinteractiesysteem is in voorbereiding , De klanttevredenheidstool wordt aanbesteed en zal in 2023 actief worden. Voor het klantinteractiesysteem kijken we naar mogelijkheden voor de basis met huidige systemen in 2022 en voor aanschaf in 2023.
De bereikbaarheidsmetingen worden in het 4e kwartaal uitgevoerd. Workshops om kennis te verkrijgen over klantreizen en serviceformules in 2022 afgerond, daarna verdere implementatie. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering programma participatie (evaluatie overlegstructuren, opstellen nieuw kernenbeleid en ontwikkeling Maashorst- en uitvoeringsagenda per kern) | 95 | 75 | 0 | 0 | |
Totaal | 95 | 75 | 0 | 0 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
- AgriFoodCapital- Regio Noordoost Brabant
- Samenwerking As50
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
De gemeente Maashorst wil ook nadrukkelijk verantwoording afleggen met betrekking tot de z.g. majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Op dit moment zijn er in dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.