Bestuur en dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken heeft de verantwoording over het beheren van de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is de basis voor alle persoonsgegevens. Indien deze juist wordt bijgehouden, heeft dit direct invloed op de overige afdelingen en afnemers van de BRP. Hierbij wordt het belang van de identiteitsvaststelling, in persoon en digitaal, steeds meer van belang en vormt dus een groot deel van de werkzaamheden. Een ander belangrijk onderdeel van het taakveld is de Burgerlijke Stand. Dit betreft alle werkzaamheden omtrent geboorten, overlijden, er- en ontkenningen en huwelijken. Binnen het taakveld Burgerzaken valt ook het organiseren van verkiezingen.
Het doel is de kwaliteit van de dienstverlening voor de inwoners en bedrijven met de vorming van de gemeente Maashorst verder te verbeteren. Voor de dienstverlening vanuit Burgerzaken worden ook de landelijke ontwikkelingen meegenomen. Veranderingen in digitalisering van bijvoorbeeld het aanvragen van een rijbewijs leiden tot betere aansluiting bij de behoefte van de klant.
Ontwikkelingen
In de gemeente Maashorst vindt de dienstverlening plaats vanuit één locatie, namelijk Markt 145 in Uden. De publiekshal is ondertussen open en aangepast naar de eisen en verwachtingen die aan dienstverlening van deze tijd mogen worden gesteld. De inrichting van de publiekshal ligt ook in lijn met het dienstverleningsconcept. Onder andere aan de hand van een enquête zijn ook verbeterpunten in kaart gebracht.
Als gemeente Maashorst hebben we aangegeven dat we digitaal werken waar mogelijk. Dat betekent dat we verder gaan digitaliseren. Voor 2022 staat het proces aangifte huwelijken op de agenda, en Digitale Aanvraag Rijbewijzen (DAR) is al mogelijk. Naast deze digitalisering blijven we natuurlijk ook altijd bereikbaar als inwoners de voorkeur hebben om fysiek een afspraak te maken op het gemeentehuis. Multichanneling blijft mogelijk om alle doelgroepen te kunnen bedienen.
Onze producten staan op de website met daarbij de informatie over levertijden en benodigde documenten, zodat aan de voorkant duidelijk en transparant is wat nodig is en wat de inwoner mag verwachten. Verder leveren we onze producten integraal. Dat wil zeggen dat we aanvragen breed bekijken, waar nodig andere disciplines betrekken en dat we ons verdiepen in de vraag van de inwoner en meedenken binnen de gestelde kaders. Waar nodig en mogelijk bieden we maatwerk.
Er is ook behoefte aan het samenwerken binnen de gemeente (andere afdelingen), met andere gemeenten en met organisaties buiten de gemeente. Centraal staat de informatie die Burgerzaken heeft en de signalerende functie als burgers aan de balie komen. Enerzijds een dienstverleningskant richting de burger, anderzijds de kant van fraudebestrijding (deze kant is van belang voor de maatschappij). Een ontwikkeling hierin is Module Inzicht, waar we werken met proactief handelen door risicosignalen toe te passen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de waarden: bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoeften en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee. We willen dienstverlening die past bij de veranderende samenleving. Die inspeelt op de (digitale) trends en ontwikkelingen en op de veranderende rol van de gemeente.
Daarbij leggen we nadruk op:
- mens – en generatiegerichte dienstverlening;
- dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening);
- online dienstverlening die toegankelijk, makkelijk en betrouwbaar is; we willen aansluiten bij wat de inwoners van ons verwachten op het gebied van online dienstverlening;
- een dienstverlenende houding van onze medewerkers, zodat iedere inwoner, ondernemer en organisatie zich door ons goed geholpen voelt;
- continue sturing op klanttevredenheid en verbetering van de dienstverlening (servicenormen), waarbij de behoeftes van de inwoners bekend zijn en dienen als leidraad voor verbetering.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantcontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en hoe kan ik dat zo goed mogelijk doen?’). | continue |
Door de toepassing van maatwerk is de inwoner een mens en geen nummer, dit is het DNA van Team Burgerzaken en Telefonie/receptie |
|
2. | Opleiding/coaching medewerkers (zowel vakinhoudelijk als vaardigheden). | 2022/2026 | Transitie Burgerzaken (uitdiepen kennis en gebruik maken van competenties medewerkers) en professionalisering en positionering Team Telefonie/receptie.
(Academy starten waarbij we minder ervaren krachten intern kunnen opleiden. Zo zijn we minder afhankelijk van duurdere uitzendkrachten.) |
|
3. | Processen verder digitaliseren. | 2022-2026 | Aanvraag afschrift Burgerlijke Stand, Vermissing reisdocument is per januari reeds actief. De e-diensten worden verder ontwikkeld, getest en geïmplementeerd met waarborging doorlopende dienstverlening. Digitale aangifte Huwelijk en Module Inzicht staan gepland voor 2023. | |
4. | Volgen landelijke ontwikkelingen. | 2022-2026 | Door deelname expertgroep Centric, platforms en bijeenkomsten NVVB, iBestuur en VNG. | |
5. | Integraal oppakken van briefadres en adresonderzoek. | 2023-2024 | Project revitalisering recreatieparken, ontwikkelingen briefadres en participatiewet en proactief acteren adresonderzoek (o.b.v. risicoanalyse). Samenwerking Team Veiligheid, Sociaal en Ruimtelijk Domein. | |
6. | BRP-straat voor vluchtelingen. | 2022-2023 | Inschrijven vluchtelingen in BRP. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering programma dienstverlening (onderdeel van het dienstverleningsconcept gemeente Maashorst) | 60 | 28 | 28 | 28 | |
Totaal | 60 | 28 | 28 | 28 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Aframen budget Verkiezingen 2022 (PDF, 53.4 kB) | V 50 | |||||||
Toename in afname aantal reisdocumenten (PDF, 52.4 kB) | V 130 | N 50 | ||||||
Aframen oude taakstelling Burgerzaken (PDF, 35.6 kB) | N 100 | N 100 | ||||||
Externe inhuur Burgerzaken, Telefonie en Receptie (PDF, 56.4 kB) | N 209 | N 71 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Aframen budget Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (PDF, 52.7 kB) | V 12 | V 12 | V 12 | V 12 | ||||
Aframen budget voor hoesjes reisdocumenten (PDF, 52.3 kB) | V 9 | V 9 | V 9 | V 9 | ||||
Aframen opbrengsten huwelijken (PDF, 51.4 kB) | N 10 | |||||||
Afname aantal VOG’s (PDF, 52.1 kB) | V 12 | N 15 | V 12 | N 15 | V 12 | N 15 | V 12 | N 15 |
Vervallen kosten Schrijf- en bureaubehoeften / drukwerk (PDF, 50.8 kB) | V 8 | V 7 | V 6 | V 6 | ||||
Totaal taakveld | V 221 | N 384 | V 40 | N 186 | V 39 | N 15 | V 39 | N 15 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Op dit moment zijn er in dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.