Bestedings- en dekkingsplan 2022-2025
Uitgangspunt is het Bestedings- en dekkingsplan 2022-2025 zoals gepresenteerd in de 2e Bestuursrapportage 2021 voormalige gemeente Uden en 2e BURAP voormalige gemeente Landerd. De ontwikkeling van het financieel beeld wordt hieronder verder toegelicht.
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Meerjarenbeeld gemeente Maashorst na vaststelling 2e Bestuursrapportage 2021 voormalige gemeente Uden/2e BURAP voormalige gemeente Landerd. | V 4.827 | V 1.121 | V 1.493 | V 2.081 |
2 | Personele ontwikkelingen. | N 1.785 | N 1.568 | N 1.276 | N 976 |
3 | Autonome ontwikkelingen. | V 311 | V 283 | V 209 | V 137 |
4 | Financiële gevolgen eerdere besluitvorming stuurgroep, colleges en raden van de voormalige gemeenten Landerd en Uden. | N 172 | N 28 | N 15 | N 50 |
5 | Technische aanpassingen a.g.v. de notitie incidenteel/ structureel van de Provincie. | N 1.069 | N 185 | N 263 | N 230 |
Saldo programmabegroting Maashorst 2022 | V 2.112 | N 377 | V 148 | V 962 |
Het actualiseren en opstellen van een bestedings- en dekkingsplan is altijd een momentopname. Dit bestedings- en dekkingsplan is op basis van informatie tot en met 26 januari 2022.
Bij het volgende op te stellen product uit de planning en controlcyclus, de Kadernota 2023, zullen we opnieuw een update geven van de cijfers. Die worden dan gebruikt bij de integrale afweging van de plannen, ingegeven door wetgeving, autonoom of om uitvoering te geven aan het Bestuursakkoord 2022-2026.
Toelichting structureel
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo Meerjarenbeeld gemeente Maashorst na vaststelling 2e Bestuursrapportage 2021 voormalige gemeente Uden/2e BURAP voormalige gemeente Landerd. | V 4.827 | V 1.121 | V 1.493 | V 2.081 |
Beginsaldo bestedings-en dekkingsplan Maashorst | V 4.827 | V 1.121 | V 1.493 | V 2.081 |
De beginstand voor deze Programmabegroting 2022 is de eindstand van het laatste formeel vastgestelde product uit de planning en controlcyclus van de voormalige gemeenten Uden en Landerd. In respectievelijk de '2e Bestuursrapportage 2021 gemeente Uden' en de '2e BURAP gemeente Landerd" is dit saldo eveneens gepresenteerd.
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
2. | Personele ontwikkelingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Autonoom: | |||||
CAO stijging salarissen en thuiswerkvergoeding. | N 216 |
N 637 | N 645 | N 645 | |
Vervallen stijging pensioenpremie. |
V 180 | V 180 | V 180 | V 180 | |
ICT extra kosten inhuur personeel reguliere taken. | N 494 | ||||
Aanpassingen/correcties: | |||||
Centrummanager toegevoegd aan formatie . |
N 84 | N 85 | N 85 | N 85 | |
Te realiseren besparing op personeel, correctie. |
N 850 | N 850 | N 850 | N 850 | |
Te realiseren besparing op personeel de komende 4 jaren. |
V 100 | V 250 | V 550 | V 850 | |
Ramingen garantieschalen/toeslagen/generatiepact. | N 421 | N 426 | N 426 | N 426 | |
Totaal | N 1.785 | N 1.568 | N 1.276 | N 976 |
2. Personele ontwikkelingen, autonoom
De autonome ontwikkelingen bestaan uit de afspraken die de werkgevers met de werknemers hebben gemaakt in de (voorlopige) CAO 2021. Deze afspraken bestaan o.a. uit een loonstijging van in totaal 3,9% in 2021/2022. Daarvan was een deel eerder nog onbekend c.q. niet geraamd. Daarnaast is in de CAO afgesproken dat er een thuiswerkvergoeding van netto € 2 per dag wordt betaald aan het personeel. De bedragen lopen op van € 216.000 in 2022 tot € 645.000 in 2025.
Op het moment van het opstellen van de conceptbegroting 2022 medio 2021 werd een verhoging van de pensioenlasten (voorlopig) aangekondigd. Hiervoor is toen € 180.000 opgenomen. Inmiddels heeft pensioenfonds ABP aangegeven dat deze verhoging niet wordt doorgevoerd.
De derde component zijn meerkosten in 2022 voor hogere inhuurkosten, omdat nog niet alle vacatures direct ingevuld kunnen worden binnen het aandachtsgebied I&A ad € 494.000.
2. Personele ontwikkelingen, aanpassingen/correcties
Ten opzichte van de voorlopige personeelsomvang medio 2022 is de door de stuurgroep Maashorst eind 2021 vastgestelde fijnstructuur met 1 fte toegenomen en bedraagt nu in totaal 459,5 fte. De lasten voor deze fte zijn bijgeraamd en bedragen ongeveer € 85.000.
Medio 2021 was er geen inzicht in de garantieschalen/toeslagen/generatiepact voor Uden, Landerd en Maashorst. Dit gaat om een bedrag van ongeveer € 425.000 en dat is nu in de begroting 2022-2025 opgenomen.
De stuurgroep Maashorst heeft medio 2021 besloten dat er in een periode van vier jaar een besparing op personeel ingeboekt moet worden van € 850.000. Abusievelijk is deze besparing vanaf het eerste jaar, 2022, volledig ingeboekt. Dat is nu aangepast naar het destijds genomen besluit. Dat is:
- 2022, te realiseren € 100.000
- 2023, te realiseren € 150.000
- 2024, te realiseren € 300.000
- 2025, te realiseren € 300.000
In 2025 moet de gehele besparing daarmee gerealiseerd zijn.
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
3. | Autonome ontwikkelingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Minder Fte's college (was geraamd 6,6 is geworden 5). | V 170 | V 170 | V 170 | V 170 | |
Bijstelling algemene uitkering als gevolg van de decembercirculaire 2021. | V 562 | V 303 | V 229 | V 157 | |
Aanpassing prijsindex uitgaven/inkomsten als gevolg van de decembercirculaire 2021. | V 180 | V 180 | V 180 | V 180 | |
Aanschaf apparatuur en licenties t.b.v. de leden van de raad. | N 25 | N 25 | N 25 | N 25 | |
Inwerkprogramma raad. | N 20 | ||||
Trainingen en opleidingen start raad. | N 20 | ||||
Werving en selectie o.a. voor burgemeesterbenoeming. | N 60 | ||||
Kindergemeenteraad | N 8 | N 8 | N 8 | N 8 | |
Fractievergoeding raad. | N 22 | N 22 | N 22 | N 22 | |
Overlijdensrisicoverzekering raadsleden. | N 42 | N 42 | N 42 | N 42 | |
Rekenkamercommissie. | N 53 | N 53 | N 53 | ||
Uitgaven voor ontwikkeling 2022 conform de 2e Berap 2021 van Uden. | N 184 | ||||
Verordening Jeugdhulp Maashorst 2022. | N 220 | N 220 | N 220 | N 220 | |
Totaal | V 311 | V 283 | V 209 | V 137 |
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
4. | Financiële gevolgen eerdere besluitvorming stuurgroep, colleges en raden van de voormalige gemeenten Landerd en Uden | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Besluiten met gevolgen voor de jaren 2022 e.v. | N 172 | N 28 | N 15 | N 50 | |
Totaal | N 172 | N 28 | N 15 | N 50 |
Na 1 september 2021 zjjn er nog een aantal besluiten genomen in de voormalige gemeenten met structurele financiële gevolgen voor de gemeente Maashorst. De structurele impact is vanzelfsprekend minimaal. De voormalige colleges en raden waren zeer terughoudend met besluiten nemen, die gevolgen hadden voor de nieuwe gemeente Maashorst en mochten er al voorstellen zijn, dan werden die, voorzien van concrete dekking' expliciet voorgelegd aan beide raden ter instemming.
Onderstaande besluiten met financiële consequenties (waarbij een deel van de besluiten is genomen i.v.m. harmonisatie tussen beide voormalige gemeenten). De besluiten zijn in 2021 over en weer, voor zover nodig, afgestemd:
- Raadsbesluit Uden N264 van rotondes naar kruisingen
- Raadsbesluit Uden Uitwerking collectieve zorgverzekering minimabeleid Maashorst 2022
- Collegebesluit Uden, harmonisatie werknemersbijdrage premie werkhervattingskas
- Raadsbesluit Uden extra subsidie DTV
- College Landerd, gewijzigde deelnemersovereenkomst SVN (startersleningen)
- College Landerd, opnemen van een bedrag in 2022 voor verlengen Samen Landerd Samen Beter
- Colleges Landerd en Uden, SportZo
- College Landerd, inzet GGD (deel Landerd)
• Stuurgroep, stijging premie brandverzekering gebouwen en inventaris Maashorst n.a.v. aanbesteding.
5. | Technische aanpassingen a.g.v. de notitie incidenteel/structureel van de Provincie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Wijzigingen van incidenteel naar structureel i.v.m. de notitie provincie en nieuwe beoordeling. | N 1.069 | N 185 | N 263 | N 230 | |
Totaal | N 1.069 | N 185 | N 263 | N 230 |
Zoals bekend is het onderscheid tussen incidentele baten en lasten en structurele lasten en baten van groot belang bij het samenstellen van een bestedings- en dekkingsplan bij gemeenten. De Provincie, onze financiële toezichthouder, heeft ter verduidelijking hiervan een notitie opgesteld. Doel daarvan is dat alle gemeenten op een eenduidige manier met deze materie omgaan en dat het aanwezige 'grijze' gebied zoveel als mogelijk opgelost is.
Wij hebben onze budgetten aan de hand van deze notitie getoetst. Concreet betekent dit, dat we in deze begroting een flink aantal posten die we voorheen als incidenteel bestempelden nu als structureel hebben gelabeld. Dit heeft direct invloed op onze structurele bestedingsruimte. Structurele lasten moeten namelijk gedekt worden door structurele inkomsten. De 1e Programmabegroting 2022 Gemeente Maashorst voldoet daarentegen wel aan de voorschriften die wetgever en toezichthouder hieraan stellen.
Toelichting incidenteel
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
Bestedings- en dekkingsplan 2022-2025 incidenteel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Meerjarenbeeld gemeente Maashorst na vaststelling 2e Bestuursrapportage 2021 voormalige gemeente Uden/2e BURAP voormalige gemeente Landerd. | V 549 | N 131 | N 71 | V 297 |
4 | Financiële gevolgen eerdere besluitvorming stuurgroep, colleges en raden van de voormalige gemeenten Landerd en Uden. | N 155 | |||
5 | Technische aanpassingen a.g.v. de notitie incidenteel/ structureel van de Provincie. | V 1.205 | V 185 | V 263 | V 230 |
6 | Mutaties herindeling gerelateerd. | N 1.381 | |||
Totaal | V 218 | V 54 | V 192 | V 527 |
1. Meerjarenbeeld gemeente Maashorst na vaststelling 2e Bestuursrapportage 2021 voormalige gemeente Uden/2e BURAP voormalige gemeente Landerd
De beginstand voor deze Programmabegroting 2022 is de eindstand van het laatste formeel vastgestelde product uit de planning- en controlcyclus van de voormalige gemeenten Uden en Landerd. In respectievelijk de '2e Bestuursrapportage 2021 gemeente Uden' en de '2e BURAP gemeente Landerd" is dit saldo eveneens gepresenteerd.
4. Financiële gevolgen eerdere besluitvorming stuurgroep, colleges en raden van de voormalige gemeenten Landerd en Uden
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
4. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Besluiten met gevolgen voor het jaar 2022 Dit betreft incidentele uitgaven voor: |
N 155 | ||||
Totaal | N 155 |
5. Technische aanpassingen a.g.v. de notitie incidenteel/structureel van de Provincie
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
Wijzigingen van incidenteel naar structureel i.v.m. de notitie provincie en nieuwe beoordeling. | V 1.069 | V 185 | V 263 | V 230 | |
Opname raming onttrekking reserve riolering (Landerd). | V 136 | ||||
Totaal | V 1.205 | V 185 | V 263 | V 230 |
Technische aanpassingen als gevolg van notitie incidenteel/structureel van de provincie
Zie de toelichting onder structureel. Het opnemen van bedragen onder structureel betekent dat deze niet langer onder het incidentele saldo vallen.
Opname raming onttrekking riolering (Landerd)
in de conceptbegroting 2022 zijn de tarieven voor rioolheffing gebaseerd op de uitgaven. Vanuit Landerd is er een reserve riolering aanwezig, die is ingezet om de tarieven 2022 te egaliseren. De onttrekking uit deze reserve is abusievelijk niet geraamd in 2022 en wordt nu gecorrigeerd.
6. Mutaties herindeling gerelateerd
(bedragen x € 1.000 / N is negatief en V is positief)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
Opnemen budget frictiekosten herindeling. | N 1.050 | ||||
Extra kosten ICT 2022 als gevolg van de herindeling. | N 331 | ||||
Totaal | N 1.381 |
In het raadsvoorstel begroting herindeling van 4 maart 2021 (raden Uden en Landerd) is een overzicht gegeven van de gemaakte en nog te verwachten kosten voor de herindeling. De bedragen voor 2021 zijn toen beschikbaar gesteld. Voor 2022 was daarin een bedrag aan frictiekosten genoemd van € 1.050.000. Dit wordt net als de andere uitgaven ruimschoots gedekt door de extra algemene uitkering i.v.m. de herindeling en de, ook nog niet geraamde verkoop van het gemeentehuis, raadhuis en werf van Landerd. Die opbrengsten worden geraamd zodra de verkopen concreet zijn.
Extra kosten ICT 2022
Dit betreft uitgaven voor eenmalige kosten automatisering door en voor de herindeling ad € 100.000 en daarnaast € 231.000 eenmalige inhuur voor herindelingsgerelateerde werkzaamheden voor de herindeling die nog doorlopen in 2022.