Schuldpositie
Financieringsbeleid
Het financieringsbeleid is er op gericht om zo lang mogelijk de uitgaven met “kort geld” te financieren en pas vaste leningen aan te trekken wanneer dat noodzakelijk is. Wij streven er naar de benodigde leningen tegen zo laag mogelijke kosten aan te trekken en tegelijkertijd de renterisico’s te beheersen. Door een meerjarige raming van het financieringstekort proberen we dit zo goed mogelijk in beeld te brengen. De liquiditeitsbehoefte in onze gemeente gedurende de periode 2022 t/m 2025 wordt in belangrijke mate bepaald door de geplande investeringen en ontwikkelingen binnen het grondbedrijf.
Onderstaand een overzicht van het verloop van onze langlopende schuld.
Jaar | Totaalbedrag langlopende schuld per 31 december |
---|---|
2017 | € 93 miljoen |
2018 | € 86 miljoen |
2019 | € 79 miljoen |
2020 | € 68 miljoen |
2021 | € 61 miljoen |
2022 | € 105 miljoen * |
* = schatting. Door de geplande afwikkelingen van de onderhandenwerkenlijst, is de verwachting dat in 2022 een langlopende lening van €50.000.000 afgesloten zal moeten worden. In het bestedings- en dekkingsplan van deze programmabegroting zijn de bijbehorende rentelasten opgenomen.
Risico's
Onder risico’s worden met name renterisico’s (van vaste schuld en vlottende schuld) verstaan. Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de rente risiconorm.
De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren als percentage van de begroting. De toegestane kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal.
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.
De kasgeldlimiet
Omschrijving | 2022 |
---|---|
Omvang begroting (x €1.000) | 154.898 |
Toegestane kasgeldlimiet
|
8,5 |
|
13.166 |
Volgens de wet Fido mag de kasgeldlimiet gedurende maximaal drie achtereenvolgende kwartalen worden overschreden. Intern wordt hierop gestuurd. Bij overschrijding van de kasgeldlimiet zal een langlopende lening aangetrokken moeten worden.
De renterisiconorm
Het renterisico met betrekking tot de renterisiconorm gaat over de contractuele renteherzieningen en de aflossingen op de vaste schuld. Het renterisico wordt verkleind door aflossingen in de tijd te spreiden. Het renterisico wordt in een jaar getoetst aan de renterisiconorm. Deze wordt berekend door een vastgesteld percentage (20%) te vermenigvuldigen met het begrotingstotaal.
Het renterisico kan worden gestuurd door bij het aantrekken van nieuwe langlopende financieringsmiddelen rekening te houden met de vervaldata en renteherzieningen van de bestaande schuld.
In onderstaand overzicht wordt de renterisiconorm en het renterisico uiteengezet.
Stap | Variabelen renterisiconorm | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
1. | Renteherzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Renterisiconorm (20 % van 1) | 6.552 | 7.903 | 7.675 | 6.921 |
3. | Renterisico op de vaste schuld (1+2) | 6.552 | 7.903 | 7.675 | 6.921 |
4. | Renterisiconorm | 30.980 | 30.980 |
30.980 |
30.980 |
5. | Ruimte onder de renterisiconorm (4 -/- 3) | 24.428 | 23.077 | 23.305 | 24.059 |
Berekening renterisiconorm | |||||
4a. | Begrotingstotaal 2022 | 154.898 | |||
4b. | Vastgesteld percentage | 20% | |||
4. | Renterisiconorm (4a.* 4b. / 100) | 30.980 |