Veiligheid - Crisisbeheersing en brandweer
Gemeenten hebben een algemene zorgplicht voor hun inwoners, in het bijzonder tijdens rampen en crisissen. De gemeente heeft dan een belangrijke rol in de rampenbestrijding/crisisbeheersing. Het geheel van de gemeentelijke rampenbestrijdings- en crisisbeheersingstaken heet Bevolkingszorg. De brandweer, als onderdeel van de Veiligheidsregio, is een van de partners in de keten van crisisbeheer.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen binnen het taakveld
De coronacrisis heeft aangetoond hoe kwetsbaar de maatschappij kan zijn en hoe belangrijk het is dat de crisisorganisatie zowel lokaal, regionaal als landelijk zo optimaal mogelijk gefaciliteerd en getraind is om in buitengewone omstandigheden te kunnen blijven functioneren. Bij het schrijven van deze tekst is de crisis nog niet voorbij en is de inzet van de crisisorganisatie nog niet geëvalueerd. Leerpunten zullen er zeker zijn, maar aan het belang en de noodzaak van de crisisorganisatie hoeft nooit meer getwijfeld te worden.
De gemeente Maashorst maakt deel uit van de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Veiligheidsregio is bezig met een doorontwikkeling en heeft hiervoor een beleidsagenda opgesteld. De raad is geïnformeerd en heeft een positieve zienswijze op de beleidsagenda en programmabegroting gegeven.
Opgaven vanuit de Veiligheidsregio
De komende jaren staan met name de volgende opgaven vanuit de Veiligheidsregio genoteerd:
- Gezamenlijke bestrijding van risico’s bij pandemieën, evenementenveiligheid, industriële veiligheid, terrorismegevolg-bestrijding en extreem geweld, waterveiligheid en langdurige droogte.
- Gezamenlijke crisisorganisatie flexibeler inzetbaar maken.
- Verbetering samenspel met de gemeenten.
- Ontwikkelen naar een informatiegestuurde netwerkorganisatie.
Realiseren nieuwe huisvesting brandweerkazerne
In Zeeland zijn de voorbereidingen in volle gang voor de bouw van een nieuwe kazerne. Deze kazerne wordt onderdeel van de nieuwbouw van een nevenvestiging van het hoofdkantoor van de Veiligheidsregio die wordt gerealiseerd aan de Voederheil in Zeeland.
Adequate vormgeving crisisbeheer
De Veiligheidsregio faciliteert en regisseert de bevolkingszorgprocessen, zodat gemeenten zich kunnen voorbereiden op het bestrijden van rampen en beheersen van crisissen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente dat de eigen ambtenaren die deel uitmaken van een crisisteam, beschikken over de basiskennis crisisbeheersing en dat de eigen organisatie op orde is.
(Toekomstige) ontwikkelingen
Gemeente Maashorst moet voor een goede voorbereiding van crisisbeheer met de volgende ontwikkelingen rekening houden:
- frequenter optreden van pandemieën;
- toenemend terrorisme;
- klimaatveranderingen en extreem weer;
- toenemend risico van bos- en natuurbranden;
- samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost;
- hogere kwaliteitsvereisten ambtelijke voorbereiding op crisisbeheer;
- taken worden steeds meer lokaal belegd;
- digitalisering van de samenleving.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een goede kwaliteit van de fysieke veiligheid en brandweerzorg, en het in stand houden van adequaat niveau van crisisbeheer en voorbereiding van rampenbestrijding.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Trainen van medewerkers om deel te nemen aan de regionale crisisorganisatie zonder additionele kosten. | 2022 | ||
2. | Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen en doorontwikkeling lokale crisisstructuur. | 2022 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Veiligheidsregio Brabant-Noord
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht middels een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning; verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget; zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico’s; welke risico zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Indien een stoplicht op rood of oranje staat, volgt er een toelichting.