Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, sociale veiligheid en leefbaarheid. Ons streven is dat iedereen in de gemeente Maashorst zich veilig kan voelen. Dit draagt ook bij aan een prettige woon- en leefomgeving in de zes kernen (Odiliapeel, Reek, Schaijk, Uden, Volkel en Zeeland). We blijven actief om dit verder te verbeteren. Meer zichtbare aanwezigheid van politie en BOA’s in de wijken is belangrijk. Net als een goede interactie met bewoners en ketenpartners.
Voor een optimaal veilig gevoel is het ook van belang om de aanpak van de ondermijnende criminaliteit verder vorm te geven, de verbinding tussen de taakvelden zorg en veiligheid te verstevigen en de evenementenveiligheid te optimaliseren.
Ontwikkelingen
Coronacrisis enorme impact
De gevolgen van de coronacrisis hebben zich breed in de samenleving doen voelen. De voormalige gemeenten Uden en Landerd hebben zoveel mogelijk samen met inwoners, bedrijven en ketenpartners opgetrokken om te staan voor een veilige en leefbare samenleving. Ook in 2022 blijven we de actuele situatie en incidentele en structurele gevolgen nauwgezet volgen.
Prioriteitstellingen op veiligheidsgebied
Ons beleidskader wordt gevormd door de Integrale Veiligheidsplannen (IVP) 2019-2022. In 2021 hebben Uden en Landerd samen een onderzoek uitgevoerd naar het veiligheidsgevoel bij inwoners en bedrijven. De resultaten daarvan vormen één van de pijlers voor het op te stellen Integraal Veiligheidsplan 2022-2025. Ambities, doelen en prioriteiten worden in samenspraak met de gemeenteraad opgesteld. Hierbij wordt ook rekening gehouden met landelijke en regionale ontwikkelingen en de inbreng van ketenpartners en professionals.
Bij het opstellen van het IVP 2022-2025 wordt in ieder geval aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
1. Zorg en Veiligheid
De beleidsvelden zorg en veiligheid hangen steeds meer samen. De oplossing van veiligheidsproblematiek ligt vaak in een gezamenlijke pro-actieve aanpak vanuit preventie en repressie. Zware casuïstiek, woonoverlast, jeugdoverlast, radicalisering, verwarde personen en nazorg ex-gedetineerden zijn hier voorbeelden van. De problematiek neemt toe in aantal en complexiteit. Er spelen vaak meer problemen die in combinatie met elkaar een explosieve situatie vormen.
Het plan is om in 2022 een programma op het terrein van Zorg-Veiligheid te realiseren, waarin de ambities en doelen een concretere vertaling krijgen.
2. Jeugdoverlast
Jeugdoverlast komt en daalt in golfbewegingen en verplaatst zich van tijd tot tijd. Onze integrale en pro-actieve aanpak, samen met jeugdagent, jongerenwerk en de jeugdboa’s, heeft ervoor gezorgd dat de jongeren meer in beeld zijn en dat er een meer persoonsgerichte aanpak mogelijk is. Dit bouwen we verder uit.
3. Integrale handhaving en ondermijnende criminaliteit
Wij bestrijden onder andere opiumzaken, drugsgerelateerde feiten en adresfraude met integrale handhaving. Dit wordt voortgezet, waarbij ook aandacht is voor de digitalisering. Speciale aandacht gaat uit naar het toekomstbestendig maken van recreatieparken en daarmee het aanpakken van misstanden, zoals ondermijning, illegale bewoning, bouwgevaarlijke situaties en verloedering.
Binnen de integrale handhaving is specifiek aandacht voor het illegaal crossen in het natuurgebied De Maashorst. Samenwerking met politie en SSIB moet leiden tot het terugdringen van de overlast en de vernielingen die door de motorcrossers wordt veroorzaakt. Ook is de aanpak erop gericht om de geluidsoverlast die illegaal crossen veroorzaakt aan te pakken.
4. Veilige Publieke Taak
Het tegengaan van agressie en onveiligheid voor bestuurders en ambtenaren bij de uitoefening van hun functie. De verruwing van de samenleving en de verandering van omgangsvormen, vraagt om weerbaarheid van functionarissen en om heldere richtlijnen over wat wel en niet acceptabel is.
5. Prioriteiten Regionaal Veiligheidsplan
De prioriteiten uit het Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant krijgen een plaats in ons gemeentelijk IVP. Denk aan ondermijnende criminaliteit, maatschappelijke onrust, prostitutie en mensenhandel, radicalisering en polarisatie, cybercrime en cybersecurity en een veilige woon- en leefomgeving.
Evenementen en horeca
Het houden van evenementen heeft door de coronacrisis onder druk gestaan. We verwachten dat het evenementenlandschap in de loop van 2022, onder voorbehoud van de ontwikkelingen rondom de coronacrisis, verder normaliseert. Ditzelfde geldt ten aanzien van de horeca. We stellen een voorstel op tot herijking van het evenementenbeleid.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving, waar de bewoners zich prettig voelen.
Een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een aanpak van veiligheidsproblemen vanuit een integrale aanpak en met betrokkenheid van de inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / Onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Maken Integraal Veiligheidsplan 2022-2025. | 2022 | ||
2. | Maken programma zorg en veiligheid. | 2022 | ||
3. | Verstevigen buurtpreventie. | |||
4. |
Inzet groen BOA in natuurgebied De Maashorst. |
|||
5. | Deelnemen aan gezamenlijk integraal interventieteam Maas en Leijgraaf. | |||
6. | Informatiepositie gemeente versterken. | |||
7. | Implementatie 10-puntenplan Veilige Publieke Taak. | |||
8. | Intensivering samenwerking in de regio en in Basisteam Maas en Leijgraaf. | |||
9. | Harmoniseren beleid en regelgeving. |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.