Bedrijfsvoering en inkomsten - Overhead
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen, gericht op het realiseren van taken en doelen van een gemeente, wordt ook wel “bedrijfsvoering” genoemd. Onder bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een gemeente functioneert. Bedrijfsvoering gaat dus over de manier waarop een bedrijf of organisatie wordt bestuurd of beheerd.
Het betreft de onderdelen:
- Inkoop
- P&O
- Juridische zaken
- Digitale informatie voorziening (DIV)
- Informatievoorziening en automatisering
- Facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging)
- Secretariaten
Ontwikkelingen
De bedrijfsvoeringsfuncties zijn erop gericht dat het primaire proces zo optimaal mogelijk georganiseerd kan worden. Ofwel: de bedrijfsvoeringsfuncties zijn dienstverlenend aan de dienstverlening aan de inwoners van Maashorst.
Daar waar samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering met andere gemeenten of partijen bijdraagt aan de kwaliteit of efficiency van de bedrijfsvoering, doen we dat. Voorbeelden hiervan zijn de Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB) en het Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB). Wat betreft de gemeentelijke belastingen is de samenwerking dusdanig dat wij, om de kwaliteit te waarborgen, de organisatie met meerdere gemeenten en het Waterschap uit de regio in die BSOB gebundeld hebben.
Het goed faciliteren van onze inwoners is de belangrijkste taak van de gemeente. Het accent ligt op het primaire proces. Daarom zijn we scherp op de balans tussen kwaliteit en kosten van de interne organisatie. Met de start van de gemeente Maashorst krijgen nieuwe ambities de ruimte, maar is ook de afspraak gemaakt dat er een taakstelling van structureel € 850.000 gerealiseerd gaat worden. De realisatie van deze taakstelling wordt in de planning- en controlcyclus meegenomen.
In een gastvrije organisatie voelen niet alleen inwoners zich welkom, maar ook de medewerkers van de gemeente Maashorst.. We richten de organisatie daarom zo in, dat medewerkers zich kunnen en willen ontwikkelen op het gebied van excellente dienstverlening en de mogelijkheid krijgen om werkelijk dienstbaar en klantgericht te zijn. Dit vertaalt zich in oprechte aandacht, flexibiliteit, inlevingsvermogen en goede communicatieve vaardigheden. Daar waar nodig krijgt dit ook een plaats in het opleiding- en trainingsprogramma van de gemeente.
We leren van anderen en maken gebruik van benchmarking om de voortgang te controleren en verbeteringen op te pakken. Een benchmark waar wij aan meedoen is “Vensters voor bedrijfsvoering” georganiseerd door ICTU en het VNG.
Informatievoorziening
De technische infrastructuur is in 2020/2021 vervangen en is de basis voor de Gemeente Maashorst. Steeds meer is de ICT-infrastructuur en de ontwikkeling naar verdergaande informatisering van belang. Wat betreft informatieveiligheid en data-analyse (BI), worden komend jaar de eerste stappen gezet. Data-verzameling en data-analyse worden steeds belangrijker als basis voor de beleidsontwikkeling van een gemeente.
De fysieke archieven (exclusief de bouw- en omgevingsvergunningen) en de digitale archieven (vanuit Landerd en Uden) zijn grotendeels opgeschoond en verwerkt. Op basis van de in 2020-2021 ontwikkelde visie is een automatiserings- en informatiseringsplan samengesteld om ICT voor de nieuwe gemeente onder architectuur op te bouwen. Door de samenstelling van 2 teams met daarin nieuwe functies wordt een goede basis gevormd om Maashorst verder te brengen. Vanzelfsprekend worden landelijke ontwikkelingen en technologische ontwikkelingen op de voet gevolgd. De deelname aan “Dimpact” is daar een goed voorbeeld van. Dimpact is een coöperatieve vereniging van, voor en door gemeenten. De doelstelling van Dimpact is het organiseren van samenwerking en laten ontwikkelen van een oplossing (frontoffice en midoffice) voor gemeentelijke multichannel dienstverlening en zaakgerichte bedrijfsvoering.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.
Continue kijken we op welke wijze de bedrijfsvoering optimaal georganiseerd kan worden. Vanzelfsprekend wordt gekeken op welke ontwikkelingen specifiek geïnvesteerd moet worden. Zo is het budget voor ICT inmiddels op het niveau om de gewenste kwaliteit te waarborgen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opschonen fysiek en digitaal archief. | 2022 | ||
2. | Kwaliteitsverbetering van de nauwkeurigheid BAG-WOZ door de m2 van woningen te controleren door extra formatieve inzet. | 2022 | ||
3. | Voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot kwaliteit en veiligheid gemeentelijke gebouwen. | continue | ||
4. | Efficiënte inzet van vastgoed (verbeteren coördinatie hieromtrent) . | continue | ||
5. | Upgrade applicaties t.b.v. nieuwe ontwikkeling in het sociale domein. | continue | ||
6. | Doorontwikkelen ICT-organisatie. | continue | ||
7. | Bij inkoop en aanbesteding optimaal gebruik maken van het bedrijfsleven in Maashorst en nabije regio. Passend binnen het huidig inkoop- een aanbestedingsbeleid. | Continue |
Wat mag dat kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB)
- Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
- Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB)
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.