Economie en toerisme - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Maashorst verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat de centra, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
Er is in Maashorst sprake van een divers MKB met een sterke ondernemerscultuur, gekenmerkt door flexibiliteit en een sterke sociale structuur. Er is een grote diversiteit aan economische sectoren aanwezig op de bedrijventerreinen in de gemeente. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn vrijwel allemaal verkocht of in optie. We ontwikkelen het terrein Hoogveld-Zuid (Uden), en denken na welke ontwikkelingen in Maashorst daarna plaats kunnen vinden. Hierbij gaat het zowel om mogelijke transformatie en optimalisatie van bestaande bedrijventerreinen, als om uitbreiding.
Aandacht gaat ook uit naar de centrumvoorzieningen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Daarnaast neemt ook het belang van doelgericht bezoek toe. Voor het centrum van de kern Uden is in juli 2021 een centrumvisie vastgesteld. Voor 2022 is een budget van € 300.000,- beschikbaar voor het uitvoeringsprogramma van deze visie.
De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare (gezondheids)risico’s voor mens en dier met zich meebrengt. Op het grondgebied van de gemeente Maashorst bevindt zich de gebiedssamenwerking Agro Proeftuin de Peel. In deze proeftuin werken onderwijs, overheid en ondernemers samen aan duurzame en innovatieve teelten, bodemverbetering en verbeteringen in de veehouderij.
We werken samen met het bedrijfsleven in de gemeente, waaronder de ondernemersverenigingen, het centrummanagement, parkmanagement en recreatieve ondernemers. Ook andere stakeholders spelen een rol, zoals het onderwijs. We werken met andere gemeenten, Regio Noordoost Brabant (RNOB) en provincie Noord Brabant. Binnen de regio werken gemeenten en waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich onder andere ontwikkelen tot een Agrifood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, dat mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen hebben in 2020 besloten om de samenwerking in de periode 2021-2030 voort te zetten.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Samengevat ligt het accent van de toekomstvisie op een fijne gemeente om in te wonen in een groene omgeving. Om fijn te kunnen leven en gezond oud te worden, moet aan enkele randvoorwaarden voldaan worden. Een goed voorzieningenniveau met een stedelijk karakter is er daar één van. We zijn een bedrijvige gemeente, met werk in alle soorten en maten. Voor bedrijven wordt ingezet op arbeidsintensieve bedrijven die binding hebben met de gemeente. We focussen op bedrijven zonder veel lawaai en andere milieubelasting. De focus ligt op het MKB, met daarbinnen weer een focus op bedrijven die zich richten op dienstverlening gericht op comfort, gezelligheid en saamhorigheid. De gemeente wil ruimte bieden aan innovatieve startups en creatievelingen en een goed ondernemersklimaat.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Samenwerking met het bedrijfsleven en de provincie in de Hybride Leeromgeving. | 2022 | ||
2. | Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting in het centrum van Uden wordt beschikbaar gesteld aan de vereniging van centrumondernemers (UCO). | 2022 | ||
3. | We faciliteren (startende) ondernemers. | jaarlijks | ||
4. | We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld-Zuid-Noord (Uden) en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen in de gemeente Maashorst. | 2019/2022 | ||
5. | We werken samen met het parkmanagement aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen. | 2022 | ||
6. | We geven uitvoering aan centrummanagementactiviteiten. | 2022 | ||
7. | We faciliteren agrarische ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren, door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie en innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. | 2019-2022 | ||
8. | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro Proeftuin de Peel). | 2022- | ||
9. | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. | 2019-2022 | ||
10. | We werken samen in de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital. | jaarlijks |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.