Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers);
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen);
- kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.
Ontwikkelingen
We maken nadrukkelijk de kanteling van het bieden van inkomensondersteunende maatregelen en schuldhulpverlening, naar het zoveel mogelijk voorkómen dat mensen in armoedesituaties terecht komen.
Met de nieuwe Participatiewet zijn sinds 2015 gemeenten ook verantwoordelijk voor kwetsbare doelgroepen. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal uitkeringen voor mensen die moeilijk of slechts met heel lange re-integratietrajecten kunnen uitstromen. Voor deze groep ligt de focus op het verbeteren van de participatie en zingeving, 2 van de 6 aspecten van positieve gezondheid die de basis zijn van beleid binnen sociaal domein.
De recente coronacrisis werkt extra door op de minima. Deze hebben minder vaak een vaste aanstelling en minder vaak een voltijds aanstelling. Het armoedebeleid richt zich met name op deze doelgroep, maar weet ook dat er sprake is van ‘verborgen armoede’.
De integrale werkwijze, zoals beschreven in de visie van Netwerk van Voorzieningen zal, in combinatie met het wijkgericht werken, ook bijdragen aan het eerder ontdekken van armoede als preventie van schuldenproblematiek. Het hebben van schulden, of dreiging van schulden, is een belangrijke stressfactor die negatief doorwerkt op zelfredzaamheid en bron is van zorgkosten. Deze problematiek, armoede en schulden, onderdeel maken van de integrale uitvraag en ondersteuning, is de opgave voor het komend jaar. De inzet bij schulden zelf is inmiddels goed geregeld en wordt verantwoord binnen taakveld Maatwerkdienstverlening 18+.
De nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is ingegaan per 1 januari 2021. De komst van deze nieuwe wet vraagt om het verankeren van de Vroegsignaleringstaak, vanaf september 2021 zal de gegevensuitwisseling tussen vaste lastenpartners en de gemeente gerealiseerd worden. De schakel naar de inwoner wordt op maat ingezet. De komst van deze nieuwe wet vraagt daarnaast om het verankeren van de schuldhulpverlening aan zelfstandigen. Zelfstandigen zijn in 2021 bevraagd over de behoefte aan ondersteuning bij financiële problemen, er is schuldhulpverlening geboden indien een hulpvraag gesteld is. De positionering van het hulpaanbod voor zelfstandigen wordt in 2021 per casus bepaald. Met de opgedane ervaring, zullen we 2022 de ondersteuning van zelfstandigen doorontwikkelen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- inzet van schulddienstverlening voorkomen, door vroegtijdige signalering van (dreigende) armoede
- versterken financiële zelfredzaamheid van huishoudens
- tegengaan van ‘niet-gebruik’ en vermijden onbekendheid van bestaande regelingen
Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten de uitvoering van het armoedebeleid voort, dat zich kenmerkt door preventie en vroeg signalering. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. Kinderen moeten, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Positionering van gemeentelijke budgetcoaching / mentoraat beleidsmatig verankeren. | 2021-2022 | |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.