Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Met het vaststellen van de ‘Regionale ontwikkelagenda inwoners Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ zijn we met de regio Brabant Noordoost-oost gestart met een inhoudelijke doordecentralisatie van Beschermd Wonen. De financiële doorcentralisatie gaat per 2023 in.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Een scherpere scheiding tussen lokale verantwoordelijkheid en regionaal in te kopen taken.
- Proces- en productbeschrijvingen, gesplitst naar lokaal en regionaal, om te kunnen sturen op doelen.
- Inzichtelijk maken dat preventie loont.
- Een trendbreuk realiseren in de almaar stijgende kosten van (met name gespecialiseerde) zorg en ondersteuning.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis. Zij zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is herstel-ondersteunend. Wanneer een inwoner (tijdelijk) niet zelfstandig kan wonen of het niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2020 ev. | ||
2. | Onderzoek naar mogelijke realisatie ‘zorgwoonlocaties’ voor specifieke doelgroepen als lokale pilots binnen het regionale uitvoeringsplan Beschermd Wonen. |
2020 e.v. | ||
3. | Voor- en nadelen onderzoeken van ‘verzelfstandiging’ van de schulddienstverlening ter verdere reductie van kosten van bewindvoering. | 2020-2021 | ||
4. | Werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+. | 2020-2021 | ||
5. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020-2023. | 2019-2021 | ||
6. | Wij werken samen met netwerk-partners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laag-geletterden, eenzame mensen, etc. | 2019-2021 | ||
7. | Opstellen AVE-beleid als basis voor nieuwe mandaat afspraken, procesbeschrijvingen en formalisatie van procedures. | 2020-2021 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.