Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Afval
Tot dit taakveld behoren het inzamelen en laten verwerken c.q. recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.
Ontwikkelingen
De vraag naar grondstoffen voor bijvoorbeeld eten, elektrische apparaten en kleding neemt wereldwijd sterk toe. Daarom werkt de rijksoverheid samen met het bedrijfsleven, kennisinstituten en natuur- en milieuorganisaties , overheden, vakbonden, financiële instellingen en andere maatschappelijke organisaties om zuiniger en slimmer met grondstoffen om te gaan. Het doel: Nederland volledig circulair in 2050.
Voor de gemeenten betekent dit het meer, maar ook beter scheiden van huishoudelijk afval om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de gewenste transitie richting een circulaire economie. Bijzondere aandacht gaat uit naar kwaliteitsverbetering van de deelstromen en zelf ook toepassen van secundaire grondstoffen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
In 2022 wordt het afvalbeleid met ambities en een aanpak voor de nieuwe gemeente Maashorst ontwikkeld en uitgewerkt in een meerjarig uitvoeringsprogramma. Bewustwording en draagvlak onder de inwoners zijn daarbij kernbegrippen. We spelen in op innovatieve technieken van afvalverwerking en circulaire economie en hanteren daarbij een aanvaardbaar tarief voor afvalinzameling, waarbij sprake is van transparantie in de tariefopbouw en zoveel als mogelijk toepassing wordt gegeven aan het uitgangspunt dat de vervuiler betaald.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opstellen nieuw afvalbeleid, inclusief ambities en meerjarig uitvoeringsprogramma. | 2022/2023 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- BOVUS
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de gemeente Uden. Bij de definitieve begroting wordt dit aangepast naar de gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier lezen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.