Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Riolering
Het taakveld omvat (vanuit volksgezondheid en veiligheid) zorg voor stedelijk afvalwater, afvloeiend hemelwater en grondwater.
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van:
- inzameling en transport huishoudelijk - en bedrijfsafvalwater;
- inzameling, transport en verwerking van hemelwater;
- voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
- bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
- baten rioolheffing voor niet-woningen en voor woningen;
- kosten en invordering van de rioolheffing.
Het huidige Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP+) Uden geldt voor de periode 2017-2021, dat van Landerd voor de periode 2016-2022. In dit beleidsplan wordt op hoofdlijnen invulling geven aan onze watertaken. Voor Maashorst is inmiddels een nieuw vGRP vastgesteld.
De gemeente Maashorst beschikt over wijstgronden. Het watersysteem functioneert als een waardevolle ‘spons’ voor Maashorst en de omliggende regio.
Ontwikkelingen
In 2020 zijn de klimaatstresstesten afgerond. We weten nu welke locaties kwetsbaar zijn onder extreme weersomstandigheden. We voeren gesprekken (risicodialogen) over welke knelpunten het meest urgent zijn en waar we fysieke maatregelen kunnen treffen. Hierbij wegen we haalbaarheid en betaalbaarheid ten opzichte van doelmatigheid zorgvuldig af. Ook dragen de dialogen bij aan het vergroten van de bewustwording over de gevolgen van een veranderend klimaat. De dialogen vinden zowel op lokaal als regionaal niveau plaats, waarbij we onder andere de klimaatatlas van de As50+ Samenwerkingsregio als hulpmiddel gebruiken. Wanneer mogelijk worden verbetermaatregelen zowel generiek als specifiek opgenomen in de toekomstige planvormen in het stelsel van de omgevingswet, zoals de omgevingsvisie en het omgevingsplan.
Een van de kernpunten van het huidige hemelwaterbeleid, is dat we bij nieuwe ontwikkelingen hydrologisch neutraal ontwikkelen. Bij elke m2 extra verhard oppervlak dient de initiatiefnemer een voorziening op eigen terrein aan te leggen. Deze voorziening dient minimaal 60 mm water (60 liter) per m2 afvoerend verhard oppervlak te kunnen bergen en vanuit deze voorziening dient het water in de bodem weg te zakken. Met deze eis beperken we overlast en schade als gevolg van extreme buien tot een minimum. Door het regenwater lokaal ‘vast te houden’, vertragen we de afvoer naar het watersysteem, waardoor lagergelegen gebieden in onze regio minder worden belast met water dat in de gemeente Maashorst valt. Het vasthouden van water is tevens erg belangrijk bij langdurige droogte, zoals we deze de laatste jaren kennen.
Afkoppelen in het stedelijk gebied – het opheffen van bestaande hemelwaterlozingen op de riolering - is een van de middelen om een klimaatbestendige inrichting te realiseren. We leggen geplande hemelwaterprojecten aan en lossen enkele structurele hemelwaterknelpunten op. De ambitie voor een klimaatveerkrachtige en water robuuste fysieke leefomgeving stellen we vast in de omgevingsvisie. Deze nieuwe ambitie verwerken we in het opvolgende programma riolering en water (>2024).
In het kader van doelmatigheid is het in het buitengebied niet toegestaan om hemelwater af te voeren via de drukriolering. We weten door onderzoek in welke deelgebieden foute aansluitingen aanwezig zijn. In die gebieden gaan we op bezoek en voeren onderzoek uit naar foute aansluitingen. Door het gesprek te voeren en het belang van afkoppelen uit te leggen, halen we betere resultaten met het saneren van hemelwaterlozingen. Handhaving wordt ingezet wanneer het afkoppelen op vrijwillige basis niet wordt uitgevoerd.
Met de start van de nieuwe gemeente op 1 januari 2022 is er tegelijk ook geharmoniseerd beleid voor riolering en water. Het beleidsplan met kostendekkingsplan zijn instrumenten ter onderbouwing van de rioolheffing. Het beleidsdocument wordt geschreven in de vorm van een V-GRP, maar wordt zo ingedeeld dat onderdelen opgaan in de omgevingsvisie, het omgevingsplan en een programma riolering en water. De looptijd van dit POW&R is van 2022 tot en met 2024 en is afgestemd op de planning van de omgevingsvisie. Na het vaststellen van de omgevingsvisie blijven uit het POW&R de onderdelen van het omgevingsplan en het programma riolering en water bestaan.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Door klimaatverandering nemen de extremen in het weer toe. We krijgen steeds vaker te maken met hevige neerslag en periodes met hitte en droogte. Hiermee moeten we rekening houden bij ruimtelijke opgaven.
Bij renovaties en vervangingen in de openbare ruimte streven we naar een prettig leefbare openbare ruimte, waar het goed toeven is. We gaan aan de slag met de nieuwste inzichten rondom duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering geven aan vastgestelde POW&R+2022-2024. | 2022-2021 | ||
2. | Verbeteringsmaatregel i.k.v. natuurlijk waterafvoer ter voorkoming van wateroverlast: groen- en infiltratievoorzieningen. | 2022-2023 | ||
3. | Verbeteringsmaatregel voor afkoppelambitie 50% bij het meeliften van projecten. | 2022-2023 | ||
4. | Relinen stamriool. | 2020-2021 | ||
5. | Aanleg hemelwaterriolering Vijfhuizerweg – Morel inclusief afkoppelen openbare ruimte. | 2022 | ||
6. | Vervanging installaties gemalen en randvoorzieningen. | 2022 | ||
7. | Persleiding Verlengde Noordlaan. | 2022 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1,000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Gebiedsproces waterthema's Waterschap Aa en Maas
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de gemeente Uden. Bij de definitieve begroting wordt dit aangepast naar de gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet, beoordeeld.
lage kans en weinig impact | ||
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | ||
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2021 |
---|---|---|
Maatregelen riolering 2018 | € 671.000 | € 428.272 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Betreft meerdere maatregelen voor vervanging/relinen. Als gevolg van capaciteit en prioritering loopt dit project achter op de planning. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbare budget. | |
Risico | Betreft een laag risico. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2021 |
---|---|---|
Maatregelen riolering 2019 | € 862.000 | € 407.468 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Betreft meerdere maatregelen voor vervanging/relinen. Als gevolg van capaciteit en prioritering loopt dit project achter op de planning. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbare budget. | |
Risico | Betreft een laag risico. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Maatregelen riolering 2019 | € 862.000 | € 500.229 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Betreft meerdere maatregelen voor vervanging/relinen. Als gevolg van capaciteit en prioritering loopt dit project achter op de planning. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbare budget. | |
Risico | Betreft een laag risico. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2021 |
---|---|---|
Div locaties vervanging/relinen riolering | € 1.747.000 | € 1.747.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Werkzaamheden zijn in voorbereiding, uitvoering volgt in 2021 en 2022. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbaar gestelde budget | |
Risico | Betreft een laag risico |