Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen:
- het monitoren van de gezondheidssituatie;
- uitvoering van preventieprogramma's, het vroegtijdige signaleren van specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren;
- uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen tegen bedreigingen van de gezondheid;
- bestrijding van infectieziekten en aanbieden van vaccinaties;
- het geven van voorlichting, advies en begeleiding;
- het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders;
- het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen;
- het bevorderen van medisch milieukundige zorg;
- het bevorderen van technische hygiëne zorg;
- het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen en ambulance.
Ontwikkelingen
Ruimte en gezondheid zijn historisch met elkaar verbonden. Voorheen ging het meer om het bestrijden van infectieziekten en bevorderen van hygiëne. Tegenwoordig ligt het accent op het stimuleren van gezond gedrag via o.a. de ruimtelijke inrichting; een goed ingerichte leefomgeving kan ziektelast beperken en mensen in hun eigen kracht zetten.
Het bewaken van en sturen op een goed ingerichte leefomgeving kan met behulp van zogenaamde wijkscans, waarin de uitgangssituatie in beeld wordt gebracht van 2021 en de lange termijn doelen/ wensen (2022-2026), zoals die met bewoners zijn besproken. In een aantal gebieden lijkt het evenwicht tussen zelfredzaamheid en kwetsbaarheid uit balans te zijn, en de bereikbaarheid van voorzieningen blijft vooral in de kleine kernen en het buitengebied een zorg.
In de coronatijd is gebleken dat de keuze voor gebiedsgericht werken, de juiste keuze was. Het dichtbij de mensen zijn als het gaat om hulpverlening, door burencontact en burgerinitiatief, heeft veel kunnen opvangen van wat professionele hulpverleners niet konden of niet durfden doen. Het belang van het wijkcentrum, het inlooppunt in de wijk, werd extra gevoeld in de tijd dat het dicht was. Het met hernieuwde energie doorgaan op de ingeslagen weg, is de grootste ontwikkeling.
De GGD neemt nu een rol bij de wijkteams, waardoor de kracht van het wijkteam wordt versterkt. De verbinding tussen medisch en sociaal domein wordt gelegd. Wijkteams werken vanuit de ontmoetingspunten. De samenwerking met de medische 1ste en 2de lijn (huisartsen, paramedici, zorgverzekeraars en Bernhoven) wordt zichtbaar gemaakt door gezamenlijk uitgedachte activiteiten (stoppen met roken programma’s, inzetten op gezonde leefstijl, etc.) uit te brengen vanuit een gezamenlijk logo/ beeldmerk. Door actief deel te nemen aan het strategisch overleg van de regio met het zorgkantoor over de samenwerkingsagenda, kunnen we afspraken maken over ‘hoe effect te meten’ van deze inzet, waarbij ook data vanuit het zorgkantoor beschikbaar komen. We denken actief mee met de GGD-HvB welke locaties geschikt zijn (of te maken zijn) om te zorgen dat hun dienstverlening in brede zin beschikbaar blijft in Uden voor onze inwoners en de regio, te beginnen met de pilotwijken Bogerd, Melle en Odiliapeel.
De samenwerking o.l.v. Synchroon heeft geleid tot de aanvraag van een ZonMW subsidie om uitvoering te kunnen geven aan de lessen die we hebben geleerd uit onderzoek naar klantreis bij Diabetes-2 patiënten. De uitvoeringsplannen zijn gebundeld in het projectplan Vitale Arbeidsmarkt, waarvoor ook vanuit de landelijke preventie akkoorden middelen zijn toegekend.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Voorkomen van zorg of gezondheidsklachten;
- Behouden hoge vaccinatiegraad;
- Beschikbaarheid van preventieve zorg in alle kernen van de gemeente behouden;
- Versnelling van normalisatie en stabilisatie na medisch ingrijpen.
Wat gaan we daarvoor doen?
De beste manier van zorg verlenen, is het voorkomen van zorg voor zowel jeugd als volwassenen. We zetten daarom extra in op preventie en op samenwerking tussen partijen. De GGD neemt deel aan de wijkteams van de pilotwijken van het Netwerk van Voorzieningen (pilot van 2 jaar).
De consultatiebureau-taken willen we lokaal kunnen blijven aanbieden in alle kernen, om het huidige hoge niveau van vaccinatie (97,5%) te behouden. SOA - bestrijding en reizigersvaccinaties willen we vanuit de eigen gemeente kunnen blijven aanbieden, zodat onze inwoners hiervoor geen reiskosten hoeven te maken.
Door de samenwerking van partijen rondom het werkterrein van Bernhoven (medische 1ste en 2de lijn, huisartsen, paramedici en zorgverzekeraars) onder leiding van Synchroon zetten we effectief in op preventie, ter voorkoming van zorg, en sturen we op versnelling van normalisatie e/o stabilisatie van casuïstiek om ‘thuis blijven wonen’ mogelijk te maken. We geven uitvoering aan het plan Vitale Arbeidsmarkt, met inzet van de landelijke middelen preventie akkoorden, in samenwerking met de HLO.
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Van de gemeente, om te beginnen met het gemeentehuis, een rookvrije omgeving maken. | 2020-2021 | ||
2. | Actualiseren basispakket in relatie tot plustaken en invulling lokaal accent. | 2020-2021 en daarna doorlopend | ||
3. | We onderzoeken of er samen met onder andere basisscholen kan worden ingezet op vroegsignalering en het geven van een betere start aan jonge kinderen. Ontmoetingspleinen, ketenaanpak overgewicht (JOGG) en voor-en vroegschoolse educatie kunnen hier een rol in spelen. | 2019 e.v. | ||
4. | Vorming netwerk positieve gezondheid, enerzijds t.b.v. beleidsontwikkeling en –monitoring, en een vloeiende ketenaanpak inclusief bijbehorende bekostigingsmethodiek van betrokken partijen anderzijds. | 2019 e.v. | ||
5. | Voor depressie en eenzaamheid aanvullende voorzieningen regelen, voor zowel jeugdigen als volwassen en ouderen. | 2019 e.v. |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- GGD Hart voor Brabant
- Regionale Ambulance Voorziening Brabant Noord
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de gemeente Uden. Bij de definitieve begroting wordt dit aangepast naar de gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.