Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 juli 2022 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet (1 juli 2022) heeft een grote impact op onze organisatie door de andere manier van werken enerzijds, en anderzijds vraagt het om meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de aanvrager. Daarbij nemen we in ogenschouw dat de omgevingsdialoog een wezenlijk onderdeel uit gaat maken van planologische procedures.
Er wordt een nieuwe omgevingsvisie voor het gehele grondgebied van Maashorst opgesteld. Hierin wordt ook aandacht geschonken aan duurzaamheid, klimaatadaptatie en gezondheid e.d.. Mede op basis van de omgevingsvisie wordt voorzien dat er in 2023 een omgevingsplan voor Maashorst door de raad is vastgesteld.
De voornaamste gebiedsontwikkelingen voor wonen, waar we (ook de komende jaren) aan werken, zijn de bestemmingsplannen: Park Maashorst (kamer 4), De Ruiter, Centrumgebied Uden-Zuid (Sesterlaan), Eikenheuvel, Leeuweriksweg, woningbouw in Volkel en Odiliapeel. Ook de ontwikkelingen in de kernen Zeeland (Kerkstraat-Oost en Repelakker), Schaijk (Akkerwinde III) en Reek (Reek-Zuid) worden komende jaren verder in ontwikkeling gebracht.
De gemeente Maashorst onderkent de noodzaak voor het maken van beleidsafspraken rondom de huisvesting van arbeidsmigranten. Het beleid daaromtrent is gericht op adequate huisvesting op daartoe geschikte locaties.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet brengt een ommekeer in de manier waarop het ruimtelijk domein wordt ingericht. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten, is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Basisgedachte daarbij is om samen met initiatiefnemers, betrokkenen en belanghebbenden te werken aan ruimtelijke ontwikkelingen.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen.
Hiervoor is een andere werkwijze in de organisatie nodig. Dit krijgt vorm in o.a. toepasbare regels, een Regiekamer/omgevingstafel voor het bespreken van initiatieven (ook met ketenpartners) en een vergunningverleningsproces dat in doorlooptijd wordt teruggebracht naar 8 weken. Aansluiting van de betreffende gemeentelijke informatiesystemen op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is hierbij een vereiste.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet. Enkele belangrijke resultaten zijn: a. Implementeren informatiesystemen en aansluiten op DSO. b. Inrichten Regiekamer/omgevingstafel. c. Opschonen verordeningen gericht op de fysieke leefomgeving. d. Start opstellen omgevingsvisie. e. Start opstellen omgevingsplan. f. Uitwerken toepasbare regels. g. Aansluiten op het landelijk digitaal stelsel (DSO). |
2019-2023 | ||
2. | Uitvoeren pilots i.r.t. de Omgevingswet. | 2019-2022 | ||
3. | Het is duidelijk wat de plannen voor de locatie Leeuweriksweg zijn. Planologische procedure in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 | ||
4. | Gronden in plangebied De ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2022 | ||
5. |
Marktuitvraag Park Maashorst kamer 4. Planologische procedure voor geheel kamer 4 (projectbouw en nieuwe woonvormen) in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022 | ||
6. | Opstellen gebiedsvisie Kastanjeweg-Oost. | 2020-2022 | | |
7. | We stellen het ambitieniveau voor de sturing van ruimtelijke ontwikkelingen voor de toekomst vast. | 2019-2022 | | |
8. | Eind 2022 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark), bouwrijp maken (2022-2023) en start bouw (2023). | 2022-2023 | ||
9. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2022 | | |
10. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | | ||
11. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | |||
12. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | |||
13. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | |||
14. | Afronden procedure Akkerwinde III Schaijk. |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Geen.