Bestuur en dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken betreft alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.
Doel is de kwaliteit van de dienstverlening voor de inwoners en bedrijven met de vorming van de gemeente Maashorst verder te verbeteren. Voor de dienstverlening vanuit Burgerzaken worden ook de landelijke ontwikkelingen betrokken. Veranderingen in bijvoorbeeld het aanvragen van een rijbewijs leiden tot betere aansluiting bij de behoefte van de klant.
Ontwikkelingen
In de gemeente Maashorst vindt de dienstverlening plaats vanuit één locatie, namelijk Markt 145 in Uden. De publiekshal wordt aangepast aan de eisen en verwachtingen die aan dienstverlening van deze tijd mogen worden gesteld en in lijn liggen van het dienstverleningsconcept
Als gemeente Maashorst hebben we aangegeven dat we waar mogelijk digitaal werken. Dat betekent dat we verder gaan met onze digitalisering. Voor 2022 staat het proces aangifte huwelijken en Digitale Aanvraag Rijbewijzen (DAR) en het digitaal aanvragen van akten burgerlijke stand in de planning. Naast deze digitalisering blijven we natuurlijk ook altijd bereikbaar indien inwoners de voorkeur hebben om fysiek een afspraak te maken op het gemeentehuis.
Onze producten staan op de website met daarbij de informatie over levertijden en benodigde documenten, zodat aan de voorkant duidelijk en transparant is wat nodig is en wat de inwoner mag verwachten. Verder leveren we onze producten integraal. Dat wil zeggen dat we aanvragen breed bekijken, waar nodig andere disciplines betrekken en dat we ons verdiepen in de vraag van de inwoner en meedenken binnen de gestelde kaders. Waar nodig en mogelijk bieden we maatwerk.
Als het gaat over onze dienstverlening betrekken we onze inwoners bij het verbeteren hiervan. Dat blijven we ook doen in 2022 d.m.v. het houden van klantreizen, waarbij we de mening en ervaring van onze inwoners gebruiken als vertrekpunt bij het herinrichten van de dienstverlening. Concreet staat daar voor 2022 het proces aangifte huwelijken gepland. We streven ernaar om tenminste 3 processen per jaar op deze wijze tegen het licht te houden.
Er is ook behoefte aan het samenwerken binnen de gemeente (andere afdelingen), met andere gemeenten en met organisaties buiten de gemeente. Centraal staat de informatie die Burgerzaken heeft en de signalerende functie als burgers aan de balie komen. Enerzijds een dienstverleningskant richting de burger, anderzijds de kant van fraudebestrijding (deze kant is van belang voor de maatschappij).
Doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de waarden: bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoeften en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee. We willen dienstverlening die past bij de veranderende samenleving. Die inspeelt op de (digitale) trends en ontwikkelingen en op de veranderende rol van de gemeente.
Daarbij leggen we nadruk op:
- Mens – en generatiegerichte dienstverlening;
- Dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening);
- Online dienstverlening die toegankelijk, makkelijk en betrouwbaar is; we willen aansluiten bij wat de inwoners van ons verwachten op het gebied van online dienstverlening;
- Een dienstverlenende houding van onze medewerkers, zodat iedere inwoner, ondernemer en organisatie zich door ons goed geholpen voelt;
- Continu sturing op klanttevredenheid en verbetering van de dienstverlening (servicenormen), waarbij de behoeftes van de inwoners bekend zijn en dienen als leidraad voor verbetering.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantcontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en hoe kan ik dat zo goed mogelijk doen?’). | continue | ||
2. | Uitvoeren klantreizen. Per jaar 20% van de processen. Begeleiden van klantreis: 30.000 per jaar. | continue | ||
3. | Opleiding/coaching medewerkers (zowel vakinhoudelijk als vaardigheden). | 2022/2023 | ||
4. | Invulling geven aan uitvoeringsplan. | 2022/2026 | ||
5. | Processen verder digitaliseren. | 2022 | ||
6. | Transitie burgerzaken. | 2022 | ||
7. | Volgen landelijke ontwikkelingen | 2022 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Op dit moment zijn er in dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.