Gevolgen rekeningsresultaat voor financiële positie
De gemeente Maashorst stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: 'De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is.' Anders gezegd: De raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is kan de raad afwijken, indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
1. Onderstaand een overzicht van het bestedings- en dekkingsplan van de Bestuursrapportage 2023, dit is de meest actuele, door de raad van Maashorst vastgestelde meerjarenbegroting.
Bestedings- en dekkingsplan 2023-2026 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo programmabegroting 2023-2026 Maashorst | N 520 | V 3.606 | V 6.577 | N 789 | N 789 |
Pijler 2
De weerstandsratio is ten opzichte van de programmabegroting 2023 toegenomen van 4,45 naar 6,4. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de toename van de algemene reserve en het positieve rekeningresultaat van € 15 mln. Anderzijds zijn de risico's afgenomen doordat vooral de risico's binnen het grondbedrijf zijn verminderd met € 2,6 mln. als gevolg van afgesloten grondexploitaties. Tevens is het risico (€ 750.000) met betrekking tot COVID komen te vervallen.
De weerstandsratio ligt ruim boven de gestelde norm (tussen 1 en 2). Dat betekent dat de gemeente Maashorst prima in staat is om haar risico's op te vangen. Dit is positief voor de financiële positie van de gemeente Maashorst. Maar desondanks zijn er nog steeds factoren die deze ratio direct negatief kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan toename van de incidentele risico’s en negatieve resultaten in afwijkingenrapportages.
Voor het sturen op de financiële positie heeft de gemeente Maashorst 3 pijlers gedefinieerd. Ondanks dat deze pijler, risicomanagement en weerstandscapaciteit, boven de norm ligt, blijft er aandacht om de financiële positie te goed te houden of nog te verbeteren. Zie hiervoor pijler 1 en 3.
Pijler 3
Deze pijler gaat over de financieringsbehoefte. Kijken we naar Programmarekening 2021 dan kunnen we stellen dat het rekeningresultaat van 6,8 miljoen een positieve invloed heeft op de liquiditeitspositie.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In onderstaande tabel, de percentages die voorvloeien uit deze Programmarekening.
Voor de toelichting op de kengetallen verwijzen we u gemakshalve naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.