Bedrijfsvoering
Inleiding
De stand van zaken en de beleidsvoornemens van de bedrijfsvoeringsfuncties en de overhead worden toegelicht in programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten. De wetgever heeft echter vooralsnog besloten om ook een paragraaf 'Bedrijfsvoering' verplicht te stellen. Wij gebruiken deze paragraaf voor een nadere toelichting omtrent overhead en het overzicht van algemene dekkingsmiddelen.
Daarnaast worden op basis van onze financiële verordening tevens onderstaand de volgende onderdelen toegelicht:
- omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten;
- kosten van inhuur derden;
- huisvestingskosten;
- automatiseringskosten;
- budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant.
Cijfers rekening 2021 betreffen de werkelijke cijfers van Uden en Landerd bij elkaar opgeteld.
Omvang, opbouw en ontwikkeling personeelsbestand en loonkosten
Rekening 2021 |
Begroting 2022 (incl. wijzigingen) |
Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Formatieve omvang personeelsbestand in FTE per einde boekjaar * |
446,3 | 459,8 | 459,8 |
Werkelijke bezetting personeelsbestand in FTE per einde boekjaar |
372,9 | 408,7 | 425,8 |
Totale loonsom in euro's * | € 31.273.571 | € 34.809.281 | € 32.355.437 |
Kosten inhuur van derden
Rekening 2021 |
Begroot 2022 (incl. wijzigingen) |
Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Kosten inhuur extern personeel | € 12.013.961 | € 8.070.464 | € 11.883.505 |
De overschrijding op de inhuurkosten wordt grotendeels gedekt vanuit de onderuitputting op de salarislasten. Daarnaast wordt inhuur in sommige gevallen gedekt door overige budgetten.
Huisvestigingskosten
Rekening 2021 | Begroot 2022
(incl. wijzigingen) |
Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Huisvestigingskosten van kantoorruimten | € 1.605.899 | € 2.489.659 | € 2.067.266 |
De huisvestingskosten zijn met name gestegen door de investeringen verbouwing gemeentehuis en gemeentewerf en het feit dat er we nog steeds de panden van de voormalige gemeente Landerd in eigendom/beheer hebben.
Totale ICT kosten
Rekening 2021 | Begroot 2022
(incl. wijzigingen) |
Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Totale ICT kosten | € 6.592.861 | € 6.599.246 | € 6.602.027 |
Budgetten voor Raad, griffie, rekenkamer en accountant
Rekening 2021 | Begroot 2022
(incl. wijzigingen) |
Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Raad | € 856.152 | € 813.211 | € 726.129 |
Griffie | € 465.428 | € 481.222 | € 439.948 |
Rekenkamer | € 14.809 | € 21.585 | € 0 |
Accountant | € 178.505 | € 124.191 | € 150.375 |