Inzicht kostendekkendheid
Kostprijsberekening methode
Om de kostprijs van de diverse producten (zoals paspoorten, bouwvergunningen etc.) te berekenen, hanteert de gemeente Maashorst de methode Activity Based Costing method (ABC methode). Dit is in onze ogen de beste en meest transparante methode.
Bij deze methode worden alle handelingen om te komen tot een prestatie onderzocht, en vervolgens vermenigvuldigd met een uurprijs van een behandelend ambtenaar. Zodoende wordt van alle producten inzichtelijk gemaakt wat de gemiddelde tijdsbelasting is, en hoeveel producten er verkocht worden.
Kruissubsidiëring
Wanneer er sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening, zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Zolang het maximum van 100% voor het geheel niet overschreden wordt, kan dit per tarief wel gelden. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de surplus aan legesontvangsten op bepaalde producten te gebruiken om het tekort aan ontvangsten op andere producten te dekken.
Uitzonderingen kruissubsidiëring
Op het uitgangspunt van verordeningsbrede kruissubsidiëring bestaan enkele uitzonderingen:
- de Europese Dienstenrichtlijn beperkt de mogelijkheden voor kruissubsidiëring bij leges die samenhangen met bedrijfsactiviteiten tot een cluster van samenhangende vergunningen;
- de wetgeving over de omgevingsvergunning gaat ervan uit dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring kan worden toegepast en niet met dienstverlening erbuiten.
Toerekenbare kosten
Om te bepalen welke kosten toerekenbaar zijn, is gebruik gemaakt is van de “Handreiking kostentoerekening leges en tarieven” (opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK), en van het kostenmodel van de VNG. Er is geen wettelijk voorgeschreven lijst van toe te rekenen kosten en baten. Er zijn uitsluitend richtlijnen, waarvan een groot deel voortvloeit uit jurisprudentie. Er mogen alleen kosten worden toe gerekend die direct met de dienstverlening samenhangen.
Tot de toe te rekenen kosten behoren onder andere:
- Directe loonkosten
- Overheadkosten*
- Directe materiaalkosten
- Perceptiekosten (kosten heffen en invorderen)
- Kosten bezwaar en beroep gericht tegen de belastingheffing of belastinginvordering
- Kosten oninbaarheid
- Kosten kwijtschelding
- BTW kosten
- Voorlichtingskosten, voor zover niet samenhangend met beleidsvoorbereiding en beleidsvaststelling
- Kosten met betrekking tot handhaving, toezicht en controle mits het hier de eerste controle op het nakomen van vergunningsverlening betreft of specifiek samenhangt met de verleende dienst zoals de milieucontrole bij afvalstoffenheffing.
* Definitie overheadkosten volgens de “notitie overhead van de commissie BBV”: Overheadkosten zijn de kosten die verhaald mogen worden, die weliswaar niet rechtstreeks samenhangen met de verleende dienst, maar er wel verband mee hebben.
Niet-toerekenbare kosten
De kosten die niet direct met de dienstverlening samenhangen mogen niet doorberekend worden. Het gaat hierbij om onder meer:
- Kosten voor beleidsvoorbereiding
- Kosten voor handhaving, toezicht en controle, tenzij het om de bij toerekenbare kosten genoemde uitzonderingen gaat
- Kosten van inspraak- en bezwaarprocedures, met uitzondering hetgeen bij toerekenbare kosten genoemd wordt
Resultaten Kostendekkendheidsonderzoek 2022 Legesverordening Gemeente Maashorst
Er zijn jaarlijks een aantal momenten dat de kostendekkendheid van de leges wordt berekend: bij de begroting, de jaarrekening en bij het vaststellen van de legesverordening. Hieronder worden de resultaten per titel van de legesverordening gepresenteerd.
Recapitulatie Titel 1, 2 en 3 | Begroting 2022 Kosten | Begroting 2022 Opbrengsten | Begroting 2022 Kostendekking | Realisatie 2022 Kosten | Realisatie 2022 Opbrengsten | Realisatie 2022 Kostendekking |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekking Titel 1 | € 785.750 | € 691.689 | 88,03% | € 954.178 | € 871.919 | 91,38% |
Kostendekking Titel 2 | € 2.147.841 | € 1.819.948 | 84,73% | € 2.528.158 | € 2.167.123 | 85,72% |
Kostendekking Titel 3 | € 36.517 | € 24.956 | 68,34% | € 4.389 | € 1.629 | 37,12% |
Kostendekking totale tarieventabel | € 2.970.108 | € 2.536.593 | 85,40% | € 3.486.725 | € 3.040.671 | 87,21% |
De kostendekkendheid van gemeente Maashorst voldoet hiermee aan de wettelijk gestelde eisen.
Als gevolg van de herindeling moesten diverse processen vanuit de voormalige gemeenten Landerd en Uden geharmoniseerd worden. Processen zijn / worden anders ingericht en dat heeft gevolgen voor de berekening van de kostendekkendheid van de leges. Het actualiseren / harmoniseren van de processen is nu gaande en wordt in 2023 afgerond. Op basis van deze nieuwe processen wordt de kostendekkendheid opnieuw berekend en vindt er eventuele bijsturing plaats.
Hieronder wordt ingezoomd op detailberekeningen per hoofdstuk van de legesverordening.
Toelichting per titel/hoofdstuk
Titel 1 algemene dienstverlening
Onder de naam ‘secretarieleges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven voor verstrekte diensten. De tarieventabel in titel 1 van de legesverordening kent dan ook een diversiteit aan tarieven.
Titel 1 Algemene dienstverlening | Directe kosten | Overhead |
Totale kosten |
Totale opbrengsten |
Kostendekking | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | €66.659 | €22.284 | €88.943 | €91.447 | 102,82% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | €260.746 | €80.641 | €341.387 | €342.477 | 100,32% |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | €146.635 | €68.356 | €214.991 | €213.432 | 99,27% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit basisregistratie personen | €29.366 | €20.544 | €49.910 | €21.348 | 42,77% |
Hoofdstuk 5 |
Verstrekkingen op grond van AlgemeneVerordening Gegevensverwerking (AVG) |
€0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 6 | Bestuursstukken | €0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | €14.433 | €4.866 | €19.299 | €13.528 | 70,10% |
Hoofdstuk 8 | Gemeentearchief | €0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 9 | Leegstandswet | €0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 10 | Kansspelen | €412 | €336 | €748 | €366 | 48,93% |
Hoofdstuk 11 | Ondergrondse infrastructuren | €122.438 | €38.833 | €161.271 | €132.556 | 82,19% |
Hoofdstuk 12 | Verkeer en vervoer | €42.120 | €12.030 | €54.150 | €32.315 | 59,68% |
Hoofdstuk 13 | Diversen | €15.414 | €8.065 | €23.479 | €24.450 | 104,14% |
Totaal titel 1 | €698.223 | €255.955 | €954.178 | €871.919 |
91,38% |
Toelichting:
De kostendekkenheid op basis van de realisatie ligt met 91,38% boven de begrote kostendekkendheid van 88,03%. Dit komt o.a. doordat de directe kosten van burgerlijke stand en reisdocumenten lager waren dan begroot.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Kosten * | Opbrengsten | Kostendekking | ||
---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/principeverzoek | €0 | €58.232 | 0,00% |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | €2.528.158 | €2.095.654 | 82,89% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | €0 | - €70.057 | 0,00% |
Hoofdstuk 5 | Wijziging omgevingsvergunning | €0 | €420 | 0,00% |
Hoofdstuk 6 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | €0 | €76.374 | 0,00% |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde beschikking | €0 | €6.500 | 0,00% |
Totaal titel 2 | €2.528.158 | €2.167.123 | 85,72% |
* Toelichting:
De kostendekkenheid op basis van de realisatie ligt met 85,72%, boven de begrote kostendekkendheid van 84,73%. Het inventariseren van de processen betreffende titel II (omgevingsvergunning) is nog niet afgerond wat een effect op de urenregistratie zal hebben. Hierdoor zijn de (directe) kosten enkel bij benadering vast te stellen. Per 2023 worden deze processen, mede in het kader van de nieuwe omgevingswet, alsnog geïnventariseerd en geïmplementeerd.
Titel 3 Europese dienstenrichtlijn
Titel 3 is een klein onderdeel van de legesverordening die bij veel gemeenten niet kostendekkend is, in verband met de maatschappelijke betekenis ervan.
Directe kosten | Overhead | Totale kosten | Totale opbrengsten | Kostendekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1 | Horeca | €1.339 | €1.091 | €2.430 | €380 | 15,64% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | €618 | €503 | €1.121 | €560 | 49,96% |
Hoofdstuk 3 | Prostitutiebedrijven | €0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Hoofdstuk 4 | Winkeltijdenwet | €281 | €230 | €511 | €309 | 60,47% |
Hoofdstuk 5 | Standplaatsen en collectes | €180 | €147 | €327 | €380 | 116,21% |
Hoofdstuk 6 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | €0 | €0 | €0 | €0 | 0,00% |
Totaal titel 3 | €2.418 | €1.971 | €4.389 | €1.629 | 37,12% |
Toelichting:
De kostendekkenheid op basis van de realisatie ligt met 37,12% onder de begrote kostendekkendheid van 68,34%. Dit komt onder andere door een lagere kostendekkendheid in hoofdstuk 1 Horeca. In de begroting was de verwachting dat er nieuwe horecavergunningen in 2022 verstrekt zouden worden. Dit is echter niet gerealiseerd. Mede vanwege Corona zijn er geen nieuwe initiatieven ontplooid. Daarnaast zijn er als gevolg van Corona geen leges voor evenementen in rekening gebracht, hetgeen leidt tot een lagere kostendekkendheid in hoofdstuk 2.