Veiligheid - Crisisbeheersing en brandweer
Gemeenten hebben een algemene zorgplicht voor hun inwoners, in het bijzonder tijdens rampen en crisissen. De gemeente heeft dan een belangrijke rol in de rampenbestrijding/crisisbeheersing. Het geheel van de gemeentelijke rampenbestrijdings- en crisisbeheersingstaken heet Bevolkingszorg. De brandweer, als onderdeel van de Veiligheidsregio, is een van de partners in de keten van crisisbeheer.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een goede kwaliteit van de fysieke veiligheid en brandweerzorg, en het in stand houden van adequaat niveau van crisisbeheer en voorbereiding van rampenbestrijding.
Wat hebben we bereikt?
Adequate vormgeving crisisbeheer
De Veiligheidsregio faciliteert en regisseert de bevolkingszorgprocessen, zodat gemeenten zich kunnen voorbereiden op het bestrijden van rampen en beheersen van crisissen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente dat de eigen ambtenaren die deel uitmaken van een crisisteam, beschikken over de basiskennis crisisbeheersing en dat de eigen organisatie op orde is. We hebben een adviseur rampenbestrijding en crisisbeheersing aangenomen die zorgt dat de processen en functies nog actueel zijn. Ook heeft er een bestuurlijke oefening plaatsgevonden.
Lokale / mono opschaling
De gemeente Maashorst is aan de slag met het actualiseren van de ramp- en crisisplannen. Naast Opleidingen – Trainingen – Oefenen (OTO) wordt er gewerkt aan een lokaal gemeentelijk opschalingsmodel voor het beheersen van incidenten en crises die niet onder de veiligheidsregio vallen (GRIP). Recente voorbeelden van demonstraties, coronapandemie, boerenprotesten en noodopvang hebben deze behoefte zichtbaar gemaakt. Ook hiermee gaat de adviseur rampenbestrijding en crisisbeheersing in 2023 verder aan de slag. Onderdeel hiervan is ook het duurzaam inrichten van het incident-, ramp- en crisisbeheersingsprocessen (o.a. OVD-Bevolkingszorg) en de bijbehorende financiële middelen (operationeel budget) om slagvaardig te kunnen optreden bij operationele inzetten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Trainen van medewerkers om deel te nemen aan de regionale crisisorganisatie zonder additionele kosten. | 2023 | | Dit is een continu proces. |
2. | Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen. | 2023 | | Dit is een continu proces. |
3. | Opzetten van de lokale/mono opschaling voor de gemeente Maashorst. | 2023 | De focus lag in 2022 op de interne processen. In het 2e kwartaal van 2023 zal dit worden opgepakt. | |
4. | Actualiseren van de ramp- en crisisplannen. | 2023/2024 | | Dit is een continu proces. |
5. | Het organiseren en houden van rampenoefeningen voor de organisatie en het bestuur. | 2023/2024 | | In 2022 heeft de eerste bestuurlijke oefening plaatsgevonden. Training van het bestuur is een doorlopende actie. De oefening voor de organisatie volgt na de zomer van 2023. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Veiligheidsregio Brabant-Noord
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht middels een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning; verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget; zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico’s; welke risico zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Indien een stoplicht op rood of oranje staat, volgt er een toelichting.