10. Bedrijfsvoering en inkomsten
De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen, gericht op het realiseren van taken en doelen van een gemeente, wordt ook wel bedrijfsvoering genoemd. Onder bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een gemeente functioneert. Bedrijfsvoering gaat dus over de manier waarop een bedrijf of organisatie wordt bestuurd of beheerd. Verder worden onder dit programma de inkomsten van de gemeente verzameld.
Dit programma omvat uiteenlopende taakvelden, zoals het beheer van gebouwen en gronden, overhead van de organisatie, treasury en de algemene uitkering (vanuit het Rijk). Verder zijn er taakvelden die te maken hebben met belastingent, zoals: Onroerende zaakbelasting (OZB), parkeerbelasting, toeristenbelasting en vennootschapsbelasting (VPB). Al deze taakvelden zijn gegroepeerd in vier hoofdcategorieën, die als basis voor onze verslaglegging zullen dienen.
Iedere organisatie heeft ondersteuning nodig om haar werk goed te kunnen doen. Dat geldt ook voor de gemeente Maashorst. Bedrijfsvoering en inkomsten bij een gemeente gaan over:
- personeel en organisatie
- informatievoorziening en informatie- en communicatietechnologie (I&ICT)
- inkoop en aanbesteding
- huisvesting en facilitaire zaken
- juridische zaken
- communicatie
- financiën en financiële administratie
Wat heeft het gekost (bedragen x €1.000)
Een toelichting op de verschillen tussen begroting en rekening is opgenomen bij de 'analyse op hoofdlijnen'.