Bedrijfsvoering en inkomsten - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen een belangrijke financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee kunnen gemeenten een deel van hun uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel financiën individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
- ontwikkelingen
- doelen
- samenwerkingen
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat hebben we bereikt?
De meest actuele circulaire van het ministerie van BZK is de decembercirculaire. Deze hebben we verwerkt. Maar aangezien de circulaire pas in januari '23 beschikbaar is gesteld, hebben we geen mogelijkheid gezien om deze circulaire ook op begrotingsbasis in onze administratie te verwerken, middels het budgetrecht van de raad. De laatste vergadering van de raad waar budgetten van 2022 kunnen worden aangepast, is namelijk de decembervergadering geweest. Dit betekent dat een deel van het rekeningsaldo in principe hiermee al verklaard is (€ 2.530.000).
*bedragen x € 1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering 2022 e.v. (Bestuursrapportage 2022) | 114.107 | 116.027 | 117.575 | 117.887 | 109.415 | 105.278 |
Totaal algemene uitkering 2022 e.v. (Na verwerking decembercirculaire'22) (PDF, 251.4 kB) | 116.637 | 115.502 | 117.917 | 118.397 | 109.947 | 105.822 |
Voordeel in 2022 nog niet verwerkt in eerdere planning en controlproducten | V 2.530 |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering. | continue | De raming van de algemene uitkering is in de 2e financiële afwijkingenrapportage aangepast naar aanleiding van de gevolgen van de septembercirculaire 2022. Medio januari 2023 heeft het ministerie van BZK een decembercirculaire ’22. Die is verwerkt in het meerjarensaldo. | |
2. | Het up-to-date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | De variabelen worden deels gevuld met informatie van het ministerie (blijkt uit de bevoorschotting) en deels door informatie die intern verzameld wordt. De berekening van de gevolgen van de decembercirculaire is gebaseerd op de laatste bevoorschotting 2022 (30-01-23) |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
gevolgen sept circulaire'22 | V 8.112 | V 2.414 | N 194 | N 2.078 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Verhogen bijdrage GGU fonds VNG (PDF, 54.3 kB) | N 31 | N 31 | N 31 | N 31 | ||||
Totaal taakveld | V 8.112 | N 31 | V 2.414 | N 31 | N 225 | N 2.109 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | 2025 incidenteel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.