Economie en toerisme - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het op de kaart zetten van de gemeente Maashorst:
- promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en arbeidskrachten;
- aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
- investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
- promotie toerisme;
- beurzen en jaarmarkten.
De gemeente Maashorst heft toeristenbelasting.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Branding
Gemeente Maashorst is een aantrekkelijke plek om te wonen, te werken en te bezoeken. Dat bewijzen onze 57.000 inwoners, 30.000 werknemers en 300.000 jaarlijks geboekte overnachtingen.
Natuurgebied De Maashorst is de gemeenschappelijke verbinder. Dit grootste aaneengesloten natuurgebied van Brabant is onze groene troef. Als toeristische streek zetten wij ons als Maashorst écht op de kaart. De vele overnachtingsmogelijkheden, het aanbod van recreatie en cultuur samen met de stadse voorzieningen, zorgen ervoor dat er voor ieder wat wils is.
We brengen Maashorst constant onder de aandacht bij (potentiële) inwoners, bezoekers en bedrijven. Dit doen we door een goede branding en een sterke huisstijl. Het logo van de gemeente Maashorst en bijbehorende huisstijl zijn ontworpen door een zogenaamde creatieve denktank. Een aantal ondernemers uit Maashorst heeft hiervoor de handen ineen geslagen. Een mooi experiment met een prachtig resultaat. In 2022 wordt de huisstijl op alle uitingen toegepast.
Wat hebben we bereikt?
We stimuleren toerisme en recreatie door middel van branding richting onze inwoners en bezoekers. We brengen hierin het aanbod in natuur, vrijetijdvoorzieningen en cultuurhistorie onder de aandacht. Daarnaast doen we onderzoek naar een geschikte locatie voor een evenemententerrein.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Werk maken van vrije tijd. | 2022/2025 | | We hebben toerisme in de gemeente gestimuleerd door inwoners, organisaties en bedrijven te faciliteren bij activiteiten. We hebben het aanbod in natuur en vrije tijd in de gemeente Maashorst onder de aandacht gebracht en op gebied van cultuur historie is een bijdrage geleverd aan de Zuiderwaterlinie en Land van Ravenstein. |
2. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied. | 2022/2023 | In 2022 is gebleken dat het niet haalbaar was een evenemententerrein te realiseren op de locatie die in onderzoek was. We onderzoeken daarom nu andere locaties en voeren hierover gesprekken met relevante partijen. Wanneer uit dit onderzoek een geschikte locatie naar voren komt, brengen we in beeld wat nodig is om hier daadwerkelijk tot een evenemententerrein te komen. | |
3. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing). | 2022-2025 | | De basis van Branding Maashorst ligt in het uitdragen van het archetype ‘vrijzinnige durfal’. De Maashorst huisstijl is in 2022 grotendeels ingevoerd en ook de website www.exploremaashorst.nl heeft een stevige basis. Het jaar 2023 staat in het teken van activatie op het gebied van marketing communicatie (campagnes) richting onze inwoners, bezoekers als ook onze eigen medewerkers. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(bedragen x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 |
Inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing) | 97 | 46 | 46 | 46 | |
Totaal | 97 | 46 | 46 | 46 |
2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Staanplaatsen markt (PDF, 52.3 kB) | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 | ||||
Subsidies voor evenementen (PDF, 51.4 kB) | V 15 | |||||||
Totaal taakveld | V 15 | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.