Sport, cultuur, recreatie en natuur - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:
- natuurbescherming;
- onderhoud van bos, heide en overige natuurgebieden;
- aanleg en onderhoud van openbaar groen, inclusief het plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
- aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Cluster natuurgebied De Maashorst stuurt het gebiedsproces voor De Maashorst aan. Samen met de partners wordt gewerkt aan de duurzame instandhouding en verdere ontwikkeling van het gebied. Hierbij is het belangrijk dat alle partners maar ook ondernemers, vertegenwoordigers van gebruikersgroepen en vrijwilligers goed aangesloten blijven. Ook blijft er een duidelijk aanspreekpunt voor de community als het gaat om het natuurgebied De Maashorst.
De gemeente Maashorst maakt werk van vrijetijdsbesteding. Op het gebied van recreatie en toerisme bevorderen we de uitstraling van de gemeente Maashorst door actieve marketing van de toeristische functies van de gemeente. Toerisme en recreatie worden gezien als een speerpunt voor de nieuwe gemeente. We geven dit onder andere inhoud door een samenwerkingsrelatie met een platform voor toerisme en met ondernemers op het gebied van recreatie en toerisme. De ambitie van de gemeente komt in een visie Recreatie en Toerisme die we samen met stakeholders gaan opstellen.
De noodzaak om te komen tot een klimaatbestendige openbare ruimte is, na twee droge en zeer warme jaren, meer dan duidelijk geworden. Hiervoor zullen we de Nota Openbare Ruimte moeten actualiseren, waarbij aangepaste inrichtingsprincipes worden opgesteld, die als uitgangpunt dienen bij uitbreidingen en reconstructies in de gemeente Maashorst.
Wat hebben we bereikt?
In het voorjaar 2022 is Cluster Natuurgebied De Maashorst van start gegaan. Het Cluster heeft zich nadrukkelijk ingezet op de verbinding met de partners. Naast regulier beheer en onderhoud van natuur en recreatieve voorzieningen, is een concept Inrichtings- en beheerplan opgesteld en is gestart met de nieuwe Gebiedsvisie. Naar de Gebruikersraad en Raad van Advies zijn ook bewoners en andere belanghebbenden betrokken bij het proces. Het Cluster is daarnaast eerste aanspreekpunt voor de community en verzorgt de communicatie over het natuurgebied.
Samen met Platform Toerisme Maashorst en de Samenwerkende recreatie ondernemers Maashorst is een aanvang gemaakt met het opstellen van een visie recreatie en toerisme. In het najaar van 2022 zijn een drietal sessies hiervoor gehouden met stakeholders, zoals ondernemers, natuur- en culturele organisaties en gebiedsplatforms. De gemeenteraad zal de visie in april 2023 vaststellen.
De website Explore Maashorst is in het eerste kwartaal van 2022 gelanceerd. Hierop is alle recreatieve en toeristische informatie en een uitagenda te vinden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. Er is een Live magazine uitgebracht over de kernen en er zijn enkele filmpjes gemaakt om Maashorst te promoten.
Inmiddels is in de vastgestelde duurzaamheidsagenda ruim aandacht voor noodzakelijke aanpassingen om te komen tot een klimaatbestendige openbare ruimte. Ook in de omgevingsvisie zal hiervoor ruim aandacht zijn. Daarom zal de nieuwe Nota Openbare Ruimte een ander karakter krijgen dan voorzien, waarbij met name aandacht zal zijn voor de huidige en verder te ontwikkelen groenstructuren, in aansluiting op de beoogde ontwikkelingen vanuit het coalitieakkoord. Tevens zal daarbij uitwerking gegeven worden van de omgevingsvisie naar richtinggevende inrichtingsprincipes.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Incorporatie werkzaamheden Team de Maashorst. | 2022 | Incorporatie is afgerond. Werkzaamheden conform opgestelde Dienstverleningsovereenkomsten zijn uitgevoerd. | |
2. | Verwerving landbouwpercelen in natuurkern van de Maashorst, overeenkomstig vastgesteld inrichtings- en beheerplan. | 2020-2024 | | Project is opgestart. Staatsbosbeheer en Waterschap Aa en Maas zijn trekkers van dit langjarig project. Overige Maashorstpartners participeren hierin. Verwerving vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Gesprekken met grondeigenaren worden gevoerd. |
3. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte. | 2022/2023 | | Klimaatadaptatie maakt onderdeel uit van de duurzaamheidsagenda. Daarmee veranderd de Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte van karakter. Hiervoor in de plaats zal een Groenstructuurvisie worden opgesteld, die eind 2023 ter besluitvorming zal worden voorgelegd. |
4. | Samen met recreatieve ondernemers en Platform Toerisme gaan we een visie Recreatie en Toerisme opstellen. | 2022 | | Eind september en begin oktober zijn bijeenkomsten met stakeholders en gebiedsplatforms geweest om input op te halen voor de visie. Hierbij gebruikten we Perspectief 2030 van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen als leidraad. De input van de bijeenkomsten heeft geleid tot een eerste opzet van de visie met vier pijlers. |
5. | Het instandhouden en waar mogelijk bevorderen van de betrokkenheid van ondernemers en inwoners bij de ontwikkeling van de toeristische functie van de gemeente Maashorst. | 2022 | | Bij de ontwikkeling van de toeristische functie van de gemeente betrekken we de bewoners en ondernemers. De huidige voorzieningen , zoals het Toeristisch Informatiepunt in de bibliotheek en Platform Toerisme Maashorst, subsidiëren we. |
6. | Streven naar hoge kwaliteit en uniformiteit van de recreatieve routes binnen het grondgebied van de gemeente. | continue | Instandhouding van kwaliteit heeft voortdurend aandacht. | |
7. | Plaatsing uitkijktoren in natuurgebied De Maashorst. | 2021-2023 | | Project is opgestart. N.a.v. de uitkomsten van een ecologische quick scan van de beoogde locatie is met partners in het gebied gezocht naar een alternatieve locatie(s). Dit locatieonderzoek is nog niet afgerond. |
8. | Ophogen geluidswal Eiment. | 2020-2022 | | I.v.m. nadere uitwerking N605 en in samenhang daarmee mogelijke aanpassing N264/kruising Industrielaan, is het onduidelijk of deze geluidswal nog nadere aanpassing behoeft, meer dan vanuit de gemeentelijke verplichting. Bewoners zijn geïnformeerd. |
9. | Aandacht voor bestrijding / beheersing eikenprocessierups i.v.m. oplopende problematiek (ook landelijk). | 2020-2022 | Specifieke situaties zijn afgedaan. Maakt nu onderdeel uit van reguliere beheerprocessen. | |
10. | Aandacht plaagdierbestrijding door stijgende overlast van bijv. ratten. | 2020-2022 | Specifieke situaties zijn afgedaan. Maakt nu onderdeel uit van reguliere beheerprocessen. | |
11. | Subsidie voor doorstart Natuurcentrum De Maashorst. | 2022 | Natuurcentrum De Maashorst heeft in 2022 een aanvullende subsidie ontvangen. Daarmee heeft het natuurcentrum een doorstart kunnen maken. | |
12. |
Pilot Gebiedsgerichte aanpak (GGA) natuurgebied De Maashorst (samen met provincie en RNOB). |
2022 | In 2022 hebben we een onderzoek uit laten voeren om te verkennen of het kansrijk is om De Maashorst een GGA-status te geven, de zogezegde voorverkenning. De voorverkenning ging hand in hand met een gebiedsvisie. Deze twee producten zijn gelijktijdig gefinancierd. Dit is door drie gemeenten en de regio bekostigd. De cofinanciering vanuit de regio, mogelijk gemaakt uit Regiodeal middelen bedraagt € 39.250, de drie gemeenten hebben gezamenlijk een bedrag van € 51.500 als cofinanciering neergelegd. Hiervan is € 25.750 door Maashorst betaald. Dit is geheel uit de financiën voor natuurgebied De Maashorst verrekend. Conclusie uit de voorverkenning was dat vooralsnog de gebiedsgerichte aanpak alleen gericht op is op Natura-2000 gebieden en dat een statuswijziging van De Maashorst niet kansrijk is. |
|
13. | Gebiedsgerichte aanpak (GGA) De Maashorst (Graspeel en Odiliapeel). | 2022/2023 | | GGA- gelden zijn vooralsnog enkel gekoppeld aan aangewezen GGA-gebieden, die ook strikte beperkingen kennen. Gezien dat de context hieromtrent voortdurend in beweging is, blijven we proberen zowel De Maashorst als het gebied Graspeel en Odiliapeel (ook bekend onder de naam De Noordelijke Peelpoort) als gebiedsproces verder vorm te geven en op deze manier hiervoor ook aanvullende financiering te organiseren. Tegelijkertijd is ook gestart met een verkenning naar wat er randvoorwaardelijk nodig is om een gebiedsontwikkeling of gebiedsproces voor specifiek De Graspeel op te kunnen starten. De kosten hiervoor bedroegen € 25.000. |
14. | Uitbreiding levensbomenbos. | 2022/2023 | | Proces om te komen tot aankoop van gronden is opgestart. Dit heeft nog niet tot feitelijke aankoop geleid. |
15. | Dorpsontwikkelingsplan Reek. | 2021- 2023 |
Voorbereiding afgerond. Uitvoering van de vergroening van hoofdstraten in Reek en wordt 1ste kwartaal 2023 uitgevoerd. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Subsidie voor doorstart Natuurcentrum Maashorst | 28 | ||||
2. | Pilot Gebiedsgerichte aanpak (GGA) natuurgebied De Maashorst (samen met provincie en RNOB) | 15 | ||||
2. | Gebiedsgerichte aanpak (GGA) De Maashorst (Graspeel en Odiliapeel) | 25 | ||||
4. | Uitbreiding levensbomenbos | 70 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal | 70 | 69 | 1 | 1 | 1 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Vervoer; brandstof, lasten, onderhoud en verzekering, Team Uitvoering (PDF, 57.4 kB) | N 102 | N 77 | N 77 | N 77 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Versterking natuurnetwerk Brabant (NNB) Krediet € 162.000 (PDF, 54.3 kB) | N 1 | N 2 | N 2 | N 2 | ||||
Gebiedsvisie en gga De Maashorst (PDF, 54.0 kB) | N 11 | |||||||
Recreatieve poort Palmstraat krediet € 115.000 (PDF, 55.1 kB) | N 2 | N 4 | N 4 | N 4 | ||||
Totaal taakveld | N 105 | N 94 | N 83 | N 83 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Versterking natuurnetwerk Brabant (NNB) (PDF, 54.3 kB) | V 162 | |||||
Recreatieve poort Palmstraat (PDF, 55.1 kB) | V 115 | |||||
Batig saldo SMIU, Stichting Maashorst in uitvoering (PDF, 54.8 kB) | V 340 | |||||
Retour budget realisatie natuurnetwerk Maashorst (PDF, 56.2 kB) | 0 | 0 | ||||
Totaal taakveld | V 617 | 0 |
Samenwerkingen
- Natuurcentrum De Maashorst
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |