Sociaal domein - Begeleide - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Begeleide - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Begeleide participatie
Hiertoe behoren voorzieningen, ter bevordering van maatschappelijke participatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken;
- bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening;
- bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
- dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Het behouden van duurzame uitplaatsing (bij werkgevers).
- We willen deze positie uitbreiden met een verbetering van kwaliteit van leven bij de moeilijkste doelgroep, de groep zonder arbeidsvermogen maar wel met een wens tot arbeidsmatig participeren.
- Arbeidsmatige inzet willen we financieel lonend maken voor degene die het werk uitvoert. Zo stimuleren we onze inwoners om te mee te doen, op weg naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.
- De invulling van het partnership van IBN bij de realisatie van de inclusieve arbeidsmarkt (doel Hybride Leer Omgeving (HLO)) willen we helder hebben vóór juli 2022.
- De uitstroom vanuit de bijstandsuitkering naar werk (eventueel met behulp van loonkostensubsidie) willen we in 2022 optimaliseren.
Wat hebben we bereikt?
- Uitplaatsing van bijstandsgerechtigden bij werkgevers heeft altijd het doel om duurzaam te zijn. Om een duurzame plaatsing te bevorderen, zetten consulenten verschillende instrumenten in. Dit om in de eerste werkperiode ruimte te geven voor ‘gewenning’ van werkgever en werknemer aan elkaar, zoals een proefplaatsing (met behoud van uitkering), (tijdelijke) loonkostensubsidie of een werkgeverspremie. Nu de arbeidsmarkt krap is, merken we dat werkgevers meer kansen geven aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Kandidaten waarbij de afstand tot de arbeidsmarkt nog te groot is, maar die arbeidsmatig willen participeren, kunnen trajecten volgen waarbij activering en arbeidsmatig participeren centraal staan. Dit kan bijvoorbeeld in een voortraject bij IBN, maar ook bij andere re-integratie-aanbieders. De mogelijkheden tot arbeidsmatige participatie (dus niet loonvormend) bij IBN willen we in 2023 verder uitzoeken. Bij deze kandidaten kijken we ook wat de mogelijkheden zijn van beschut werk.
- Het financieel lonend maken van arbeidsmatige inzet is iets waar we als gemeente maar beperkt op kunnen sturen. Manieren om dit te realiseren binnen de Participatiewet zijn:
- inkomstenvrijlating bij parttime werk van bijstandsgerechtigden, waardoor het totaalinkomen uitkomt boven bijstandsniveau.
- een inkomensgrens tot 120% bijstandsnorm bij het minimabeleid/bijzondere bijstand, waardoor ook werkenden gebruik kunnen maken van het minimabeleid.
- In 2022 is het nieuwe partnership met IBN (dat per 1 juli 2021 is gestart) verder ingevuld. De aanmeldingen van bijstandsgerechtigden bij IBN voor werk verlopen goed. In 2022 zijn minstens 35 kandidaten gestart met een dienstverband bij IBN.
- De krapte op de arbeidsmarkt wordt benut door de bijstandsgerechtigden, met ondersteuning en bemiddeling door de arbeidsconsulenten en de accountmanager. In 2022 zijn we met een aantal samenwerkingspartners gestart met een maandelijks Werkcafé, waarbij werkgevers en werkzoekenden direct met elkaar in contact worden gebracht. Dit heeft al mooie resultaten opgeleverd. In 2023 willen we meer zicht krijgen op de aantallen bijstandsgerechtigden die (kunnen) uitstromen naar werk en willen we de mogelijkheden van de arbeidsmarkt nog meer benutten om een aanzienlijke en (hopelijk) blijvende bestandsverlaging te realiseren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Uitvoering geven aan de HLO-plannen, ecosysteem met onderliggende sporen op 1) leren, 2) vitaliteit en 3) ondernemerschap en economische groei.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie en uitvoering nieuwe Wet inburgering. Uitgangspunt is dat iedereen meedoet, het liefst via betaald werk. Inburgering moet daar aan bijdragen. |
2020-2022 |
De verordening inburgering is vastgesteld en de invoering heeft plaatsgevonden. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Ontwikkeling budgetten Participatiewet (PDF, 166.1 kB) | N 185 | N 539 | N 594 | N 591 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | N 185 | N 539 | N 594 | N 591 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.