Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers);
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen);
- kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- inzet van schulddienstverlening voorkomen, door vroegtijdige signalering van (dreigende) armoede
- versterken financiële zelfredzaamheid van huishoudens
- tegengaan van ‘niet-gebruik’ en vermijden onbekendheid van bestaande regelingen
Wat hebben we bereikt?
- In aanloop naar de gemeente Maashorst zijn in 2021 diverse minimaregelingen (regelingen Kindpakket) geharmoniseerd, zodat alle inwoners van de gemeente Maashorst in 2022 direct van dezelfde minimaregelingen gebruik konden maken.
- Er is uitvoering gegeven aan de rijksmaatregel Energietoeslag
- Er is een uitgiftepunt van de Voedselbank gerealiseerd in Uden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We zetten de uitvoering van het armoedebeleid voort, dat zich kenmerkt door preventie en vroegsignalering. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. Kinderen moeten, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen
Om op een goede manier vorm te geven aan het armoedebeleid is een interne werkgroep geformeerd en is door het organiseren van een stakeholdersbijeenkomst en raadsinformatieavond input opgehaald voor het nieuw te vormen beleid. Daarnaast hebben gesprekken met wethouders plaatsgevonden en zijn gesprekken gepland met inwoners die tot de doelgroep behoren.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Positionering van gemeentelijke budgetcoaching / mentoraat beleidsmatig verankeren. | 2021-2022 | | Dit nemen we mee in het nieuwe beleid schulddienstverlening dat in het 3e kwartaal 2023 wordt vastgesteld. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijzondere bijstand 2022 (PDF, 66.3 kB) | N 200 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Compensatie vervoerskosten ISK Oekrainse leerlingen 2022-2023 (PDF, 159.1 kB) | N 16 | N 16 | ||||||
Totaal taakveld | N 216 | N 16 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
BBZ- kapitaalverstrrekking TOZO - correctie begroting (PDF, 156.8 kB) | N 40 | N 30 | ||||
Leefgeldregeling Oekraine 2022 (PDF, 410.5 kB) | V 45 | N 45 | ||||
Ophoging eenmalige energietoeslag 2022 (PDF, 159.6 kB) | N 1.585 | |||||
Totaal taakveld | V 45 | N 1.670 | N 30 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.