Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18-
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18- bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt. Hieronder vallen:
- jeugdhulp zonder verblijf (ambulant en daghulp op locatie van de jeugdhulpaanbieder en jeugdhulp in netwerk van de jeugdige);
- jeugdhulp met verblijf (pleegzorg, intramurale specialistische jeugdhulp).
Jeugdhulp kan worden verleend in natura en als persoongsgebonden budget (pgb).
Geëscaleerde zorg 18-
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-:
- inrichting en instandhouding van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig thuis, dat is verankerd in de Wmo);
- uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De hulp zo licht of zwaar en kort of lang als nodig, waarbij de veiligheid van de jeugdige gewaarborgd wordt;
- Integrale inzet van hulp en ondersteuning over de diverse gemeentelijke domeinen heen;
- Doorlooptijd verkorten en wachtlijsten bij Veilig Thuis, GI’s (Gecertificeerde Instellingen) en gespecialiseerde jeugdhulp voorkomen;
- Betere ketensamenwerking op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Wat hebben we bereikt?
- De consulenten jeugd zijn geschoold in de Top 3 methodiek die professionals helpt bij het opstellen van een integraal veiligheidsplan. Hierbij wordt afgewogen welke zorg op welk moment het meest passend is en ook een doorkijk gemaakt naar het afbouwen van zorg.
- In onze gemeente is gestart met het bespreken van integrale casuïstiek waarbij jeugd, Wmo, participatie en werk/inkomen consulenten casussen integraal bespreken en hier acties aan verbinden.
- De doorlooptijd van wachtlijsten blijft een uitdaging en een punt van aandacht, deels vanwege arbeidsmarktproblematiek en deels omdat hier niet altijd grip op uit te oefenen is vanwege de complexe problematiek.
- In 2023 is er een regionale werkgroep huiselijk geweld en kindermishandeling opgericht (in navolging op o.a. de werkgroep geweld hoort nergens thuis), die in 2023 verder voortgezet wordt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het opvoeden en laten opgroeien van hun kinderen. Ze kunnen daarbij ondersteuning krijgen vanuit het formele en informele netwerk. Als dit niet toereikend blijkt, dan kan de gemeente ondersteunen.
- We streven ernaar om jeugdigen en opvoeders de ondersteuning en hulp te bieden die zij nodig hebben.
- Zorgen voor voldoende en passende gespecialiseerde jeugdhulp.
- Deskundigheidsbevordering van de integrale uitvoeringsteams op het gebied van huiselijke geweld en kindermishandeling.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpassen en invoeren van de meldcode ‘huiselijk geweld en kindermishandeling’. | 2023 | | De consulenten jeugd zijn geschoold in de Top 3 methodiek die professionals helpt bij het opstellen van een integraal veiligheidsplan. Deze methodiek zal in 2023 worden ingevoerd. |
2. | Uitvoering geven aan het Regionaal Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2020 – 2023. |
2021-2023 | Het regionale uitvoeringsplan is, waar van toepassing, vertaald naar het lokale uitvoeringsplan jeugdhulp waaraan uitvoering wordt gegeven. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Lokaal budgettair kader specialistische Jeugdhulp 2022 (PDF, 164.4 kB) | N 522 | |||||||
Stelpost verlaging uitgaven Jeugd door het Rijk (PDF, 163.9 kB) |
V 300 | V 1.500 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | N 522 | V 300 | V 1.500 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente isn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.