Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wonen en bouwen
Dit taakveld heeft betrekking op omgevingsrecht (vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)), wonen (woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw) en transformatie (van gebieden en locaties) en leegstand (herbestemmen vastgoed).
Doelen
Wat willen we bereiken?
Wij willen voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners.
We zetten ons in voor meer diversiteit (in woonvormen en voorzieningen) en het bevorderen van doorstroming. We richten ons daarbij op het behouden en aantrekken van jongeren en jonge gezinnen. We dagen de markt uit om goedkopere en betaalbare huur- en koopwoningen voor mensen met een beperkte beurs en voor zorgbehoevenden (jong/oud) te realiseren.
Daarnaast staan we open voor nieuwe vormen van wonen, zoals mantelzorgwoningen, tiny houses, partnerwoningen en ‘Hofjes’-achtig wonen voor ouderen. Wij stellen ons proactief en faciliterend op. We richten ons daarbij zowel op uitleg-, inbreidings- én transformatielocaties. We kijken daarbij of de voorziene ontwikkeling past in het gewenste toekomstbeeld en aansluit op de behoefte. We dagen ontwikkelaars uit om dat type woningen toe te voegen dat voorziet in de behoefte van de gemeente Maashorst.
Wat hebben we bereikt?
Voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners en ons daarbij inzetten voor meer diversiteit en het bevorderen van doorstroming is een continue proces. Een proces waarin we ons proactief en faciliterend opstellen. In 2022 hebben we onze regierol op woningbouwontwikkelingen versterkt, hebben we een start gemaakt met het programma Versnelling woningbouw en meerjarige prestatieafspraken (samenwerkingsovereenkomst) met de corporaties en huurdersorganisaties afgesloten. Om op gemeente- en kernniveau een goed beeld te krijgen van de huidige en toekomstige woningbehoeften, is een woningbehoefteonderzoek opgestart. De uitkomsten van dit onderzoek zijn in het 1e kwartaal 2023 gereed.
Daarnaast hebben we 2022 een groot aantal nieuwe initiatieven beoordeeld, zijn we veelvuldig in gesprek geweest met ontwikkelende partijen om zodoende zo veel als mogelijk de geplande woningbouwontwikkelingen aan te laten sluiten op de woningbehoeften. In 2022 hebben we 253 nieuwe woningen gereed gemeld. Daarnaast hebben we de Starterslening geharmoniseerd. Op regionaal niveau hebben we de uitgangspunten voor de verstedelijkingsstrategie vastgesteld en de contouren van de regionale Woondeal opgesteld. Daarnaast hebben we een regionaal onderzoek naar de woonwensen van woonwagenbewoners afgerond en is de inschrijvings- en toewijzingssystematiek voorbereid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Woonvisies harmoniseren. | 2022-2024 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda wonen. Eind 2022 is het proces om te komen tot een woonzorgvisie (waar de geharmoniseerde woonvisie een onderdeel van is) opgestart. |
2. | Startersregeling uitvoeren. | 2022 e.v. | Startersregeling wordt uitgevoerd. In 2022 zijn 11 startersleningen verstrekt voor een totaal bedrag van € 330.000. In september 2022 is de Verordening technisch geharmoniseerd. | |
3. | We vertalen de woonvisie en (provinciale) behoefteprognoses naar een langere termijn woningbouwprogramma. We monitoren onze woningbouwopgaven. | 2022-2023 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda. Het woningbehoefteonderzoek (op gemeente- en kernniveau is in het 1e kwartaal 2023 afgerond. |
4. | We maken meerjaren prestatieafspraken met Area, Mooiland en de beide huurdersorganisaties en werken jaarlijks een jaarschijf uit. | jaarlijks | | Meerjaren prestatieafspraken 2022-2025 (samenwerkingsovereenkomst) en uitvoeringsagenda 2022-2023 vastgesteld. |
5. | We onderzoeken in hoeverre we woningtypen kunnen behouden voor de doelgroep waarvoor ze gerealiseerd zijn. | 2023 | | Dit is onderdeel van de versnellingsagenda wonen. In 2023 starten we een eerste verkenning. |
6. | We werken met gemeenten en woningcorporaties in de regio samen aan de ontwikkeling van nieuw (regionaal en gemeentelijk) woonwagenbeleid. | 2019-2023 | Regionaal behoefteonderzoek is afgerond. Inschrijving- en toewijzingssystematiek is in regionaal verband voorbereid. Opstellen lokaal woonwagenbeleid start in 2023. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Woningbehoefte onderzoek op kernenniveau | 75 | ||||
Totaal | 75 |
Resultaat 2e financiële afwijkingen rapportage (x 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijdrage project 'Wonen in Gemeente Maashorst' (PDF, 55.6 kB) | V 97 | N 97 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | V 97 | N 97 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wabo-leges (PDF, 55.2 kB) | N 300 | |||||
Totaal taakveld | N 300 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact/lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restantkrediet ultimo 2022 |
---|---|---|
VROM starterslening 2018/2019 (5 mln) | € 5.000.000 | € 2.500.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Binnen budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |