Bestemmingsreserves
Nr 102001 BR Doorontwikkelen maatschappelijke locaties begin 2023 |
€ 248.532 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel | Het inzetten van het verkoopresultaat van af te stoten maatschappelijke locaties om de realisatie van MFA's te realiseren (zie B&W-besluit 12/7/16 voormalige gemeente Uden) |
Voeding en onttrekking | Voeding door middel van verkoopopbrengsten bij afstoten- en onttrekkingen bij doorontwikkelingen van maatschappelijke locaties. Deze reserve wordt gevoed wanneer een maatschappelijke locatie verkocht wordt. Wanneer dit zich voordoet, is vooraf niet geheel in te schatten. |
Noodzakelijk niveau | Nog niet bekend |
Claims | Geen |
Voorstel | Handhaven |
Nr diversen BR Dekking kapitaallasten stand begin 2023 |
€ 22.934.155 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Deze bestemmingsreserves dienen ter dekking van de kapitaallasten van de onderliggende activa/investeringen. Vanwege de administratieve eenvoud is er voor gekozen om diverse afzonderlijke bestemmingsreserves in te stellen. Op die manier wordt de exploitatie niet extra belast, het betreft momenteel ongeveer 90 investeringen. |
Voeding en onttrekking |
Het betreft de reserves 103101 Dekking kapitaallasten tm 2016 103102 Dekking kapitaallasten 2017 -2019 103103 Dekking kapitaallasten 2020 e.v. 103104 DKU Centrumplan Zeeland 103105 DKU Rotonde Peelweg/Langenboomseweg 103106 DKU Centrum Schaijk 103107 DKU Nieuwbouw Den Omgang 103108 DKU Nieuwbouw De Regenboog 103109 DKU Kindcentrum Zeeland 103110 DKU Frisse Scholen Oventje 103111 DKU Frisse Scholen Kreek'l 103112 DKU Frisse Scholen Vlinder 103113 DKU Herontwikkeling DAW 103114 DKU EVZ Melkpad/Graspeelloop 103115 DKU EVZ Munse Wetering 103116 DKU EVZ Gemeenschapshuis Zeeland 103117 DKU LOG Graspeel tbv LOG 103118 DKU Verbouwing gemeentehuis 2012 103119 DKU Inrichting gemeentehuis 2012 De reserve wordt gevoed met incidentele middelen. De voeding in 2023 bedraagt volgens de begroting ruim 2,7 miljoen. Storting vindt plaats zodra de betreffende investeringen gerealiseerd zijn. Vanaf 2022 wordt er geen rente meer toegevoegd aan / onttrokken uit de reserves dekking kapitaallasten. |
Noodzakelijk niveau |
Het saldo vormt dekking voor de afschrijvingslasten van de onderliggende investeringen conform besluitvorming. |
Claims |
Jaarlijks wordt deze reserve verlaagd met de afschrijvingslasten van de onderliggende investeringen. |
Voorstel |
Deze reserve dient gehandhaafd te blijven, aangezien deze dekking vormt voor afschrijvingslasten. |
Nr 102003 BR Parkeerfonds stand begin 2023 |
€ 2.596.594 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Het parkeerfonds is in te zetten voor parkeervoorzieningen die ten goede komen aan het centrum, voor voorzieningen voor betaald parkeren buiten het centrum en voor mobiliteit door openbaar vervoer. |
Voeding en onttrekking |
De reserve dient als egalisatiereserve voor de parkeerexploitatie. Daarnaast wordt de reserve structureel gevoed vanuit de parkeeropbrengsten met als doel om toekomstige projecten uit het GVVP (Gemeentelijke Verkeers en Vervoers Plan) deels uit te dekken. Vanuit de voormalige gemeente Uden zijn de financiële consequenties tot en met het jaar 2030 in beeld gebracht van alle GVVP- en HOV-investeringen met bijbehorende dekkingsbronnen, bestaande uit subsidies, fonds bovenwijkse infrastructuur, parkeerfonds, combinatie met rehabilitaties wegen en algemene middelen. In 2024 wordt er voor de gemeente Maashorst een nieuw mobiliteitsbeleid inclusief uitvoeringsprogramma opgesteld. |
Noodzakelijk niveau |
Niet van toepassing. |
Claims |
Voor de realisatie van de parkeerfunctie bij Centrum Plan Hoek Promenade, dient het parkeerfonds als buffer voor aanloopverliezen in de beginjaren. Ook eventuele aanvullende projectkosten (o.a. toezicht-/advieskosten) zullen ten laste van het parkeerfonds gebracht moeten worden, evenals de parkeerexploitatie in Uden-Noord. Tot slot zullen ook de projecten uit het uitvoeringsplan GVVP (gedeeltelijk) hieruit bekostigd worden. Vanaf 2024 zal dit zijn het mobiliteitsplan van de gemeente Maashorst. |
Voorstel | Handhaven. |
Nr 102004 BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst stand begin 2023 |
€ 356.277 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Gemeenten kunnen via de Centrumgemeente bij het Agentschap SZW subsidie uit het Europees Sociaal Fonds (ESF+) voor arbeidsmarkt gerelateerde projecten aanvragen. Het surplus van deze toegekende / ontvangen ESF-subsidies wordt aan de reserve BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst toegevoegd en conform het additionaliteitsbeginsel aan arbeidsmarkt gerelateerde projecten besteed. |
Voeding en onttrekking |
Voor- en/of nadelen op ESF-projecten worden in deze reserve gestort of aan deze reserve onttrokken. Het surplus uit de toegekende/ontvangen subsidies Europees Sociaal Fonds dient conform het additionaliteitsbeginsel voor arbeidsmarkt gerelateerde projecten te worden ingezet. |
Noodzakelijk niveau |
Er is geen noodzakelijk niveau vastgesteld. |
Claims |
Op 3 oktober 2023 heeft het college ingestemd met het Projectplan “Iedereen Kans op Werk”. De gemeenteraad is hierover met een raads-informatiebrief nader over geïnformeerd (zaaknummer: 18682-2023). Tevens heeft het college besloten de gemeenteraad voor te stellen d.m.v. |
Voorstel |
Na de onttrekking in 2024 (€ 356.277) is het saldo van deze reserve nihil |
Nr 102005 BR Buitengebied in Ontwikkeling 2010 stand begin 2023 |
€ 509.500 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Kwaliteitsverbetering van het buitengebied bevorderen door het verstrekken van subsidie voor sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied, en het bevorderen van natuur- en landschapsontwikkeling. |
Voeding en onttrekking |
De bestemmingsreserve zal uitsluitend worden gevoed uit de bijdragen gebaseerd op de Bijdrageregeling woningbouw en sloopvergoeding in het kader van Buitengebied in Ontwikkeling. |
Noodzakelijk niveau |
Niet van toepassing. |
Claims |
De middelen zullen worden besteed aan het bevorderen van sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied, al dan niet in combinatie met bedrijfsverplaatsing van intensieve veehouderijen. Tevens zal een deel van de middelen worden besteed aan de voor de voormalig gemeente Uden geldende beleidsdoelen inzake natuur- en landschap. De raad van de voormalige gemeente Uden heeft in december 2018 € 144.000 toegekend aan natuurgebiedsplan Agro As de Peel (project Houtvennen). |
Voorstel | Handhaven. |
Nr 102006 BR Landschapsinvesteringsregeling 2013 stand begin 2023 |
€ 299.869 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Op 16 mei 2013 heeft de raad (voormalige gemeente Uden) besloten tot het instellen van deze reserve. In de Verordening Ruimte wordt verplicht gesteld dat ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied bij moeten dragen aan de verbetering van de kwaliteit van het landschap. Ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied die in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan maar waaraan vanuit ruimtelijke overwegingen toch medewerking kan worden verleend, moeten bijdragen aan deze verbetering van de kwaliteit van het landschap. |
Voeding en onttrekking |
Berekeningsmethode waarbij de waardestijging van de grond wordt bepaald door de planologische wijziging. Voor zover geen volledige compensatie in “natura” plaatsvindt, dient een compensatiebedrag gestort te worden. |
Noodzakelijk niveau |
Niet van toepassing. |
Claims |
De middelen worden aangewend voor projecten genoemd in het landschapsbeleidsplan en de geldende structuurvisie/omgevingsvisie van de gemeente Maashorst |
Voorstel |
Handhaven. |
Nr 102007 BR Leefbaarheid stand begin 2023 |
€ 290.570 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
De reserve is bedoeld voor de uitvoering van het programma “Samen Bouwen aan Uden” dat in samenwerking tussen Area en gemeente is opgesteld en waarvoor een gezamenlijk programmabureau is opgericht. |
Voeding en onttrekking |
De gemeenteraad van voormalig gemeente Uden heeft op 25 juni 2009 besloten € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de prestatieafspraken met Area waarin is afgesproken dat ‘iedere partij op voorhand het budget van € 2 miljoen beschikbaar stelt’. |
Noodzakelijk niveau |
Niet van toepassing. |
Claims |
De uitgaven vloeien voort uit het convenant. Het restant van deze reserve dient conform het B&W besluit van 12-4-2011 beschikbaar gehouden te worden voor de afwikkeling van gezamenlijke afgesproken en gestarte projecten door het programmabureau. Reeds opgevoerde projecten worden nog afgerond en er komen geen nieuwe claims bij. |
Voorstel |
Op 15 december 2016 is het besluit genomen dat deze reserve afgesloten kan worden op het moment dat aan de lopende verplichtingen van deze reserve is voldaan. Eventuele restanten vloeien terug naar de Algemene Bedrijfsreserve grondbedrijf dat als voorfinancierder heeft gefungeerd. Het laatste nog ten laste van deze voorziening af te ronden projecten is binnenplanse verevening Retraitehuis. Het gereserveerde bedrag voor Retraitehuis dient in afwachting van concrete plannen te worden gehandhaafd. |
Nr 102008 Bovenwijkse-Infrastructuur -ge stand begin 2023 |
€ 132.871 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen (RBI) is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) infrastructurele voorzieningen. |
Voeding en onttrekking |
Deze reserve bestaat al vele jaren in de voormalig gemeente Uden en werd tot 1-1-2007 gevoed met een storting van € 10 per m² verkochte grond dan wel te realiseren m2 bruto vloeroppervlak (bvo). Om de geplande investeringen uit het meerjareninvesteringsprogramma uit de reserve te kunnen dekken, bleek een verhoogde storting van € 15 per m2 / bvo nodig. Hiermee heeft de raad bij besluit van 28 februari 2008 ingestemd. Ook vanuit particuliere initiatieven werd aan deze reserve bijgedragen. Bij de jaarlijkse actualisering van de grondexploitaties wordt aan de Raad een geactualiseerd meerjareninvesteringsprogramma met bijbehorende dekking gepresenteerd. Deze reserve wordt niet meer gevoed en er worden geen nieuwe projecten meer ten laste van deze reserve gebracht, conform besluitvorming 15 december 2016. |
Noodzakelijk niveau |
Vastgesteld meerjareninvesteringsprogramma. |
Claims |
Beschikkingen vinden plaats o.b.v. het investeringsprogramma uit het bijgestelde Meerjarenperspectief 2023 van het grondbedrijf. Reeds opgevoerde projecten worden nog afgerond en er komen geen nieuwe claims bij. Per 2023 loopt er nog één project. |
Voorstel |
Handhaven. Op 15 december 2016 is door de Gemeente Uden het besluit genomen om voor Bovenwijkse Voorzieningen een nieuwe reserve in te stellen. Op het moment dat aan de lopende verplichting van deze reserve is voldaan, wordt deze reserve afgesloten en wordt het evt. saldo toegevoegd aan de ABR. |
Nr 102009 BR Bovenwijkse voorzieningen-ge stand begin 2023 |
€ 5.669.899 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen (RBV) is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) voorzieningen. |
Voeding en onttrekking |
De voormalige gemeente Uden heeft al decennia kostenverhaal. Op 15 december 2016 heeft de gemeenteraad een actualisatie besluit genomen zodat de nota kostenverhaal 2017 per 1 januari van dat jaar werd ingevoerd. |
Noodzakelijk niveau |
Conform Investeringslijst uit Nota Kostenverhaal 2017 en aanvullende besluitvorming hierover. |
Claims |
Beschikkingen vinden plaats o.b.v. het investeringsprogramma voor zover deze betrekking hebben op de Investeringslijst uit de Nota Kostenverhaal 2017 van de voormalig gemeente Uden in het bijgestelde Meerjarenperspectief van het grondbedrijf |
Voorstel | Handhaven. |
Nr 102010 BR bestemde budgetten stand begin 2023 |
€ 4.509.264 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Jaarlijks in december wordt uw Raad een voorstel gedaan tot overhevelen van budgetten. |
Voeding en onttrekking |
Voeding vindt plaats vanuit de bestaande reeds gevoteerde budgetten. |
Noodzakelijk niveau |
Niet van toepassing. |
Claims |
Dit bedrag is volledig geclaimd conform raadsvoorstel. |
Voorstel | Deze reserve dient gehandhaafd te blijven. |
Nr 102011 BR Reserve Openbare verlichting Stand per 1-1-23 |
€ 74.775 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel | Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de vervanging van openbare verlichting met het doel fluctuaties in de exploitatie op te vangen. Het beleidsplan openbare verlichting 2024-2027 is in november 2023 door de raad vastgesteld. |
Voeding en onttrekking | Niet van toepassing. Wel egalisatie met de raming voor onderhoud op de exploitatie |
Noodzakelijk niveau | Maximaal € 200.000 |
Claims | N.t.b. |
Voorstel | Handhaven. |
Nr 102013 BR Reserve Bomen Stand per 1-1-23 |
€ 68.523 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel | Dekking van uitgaven ter verbetering en instandhouding van het bomenbestand. |
Voeding en onttrekking | Voeding van reserve vindt plaats uit incidenteel op te leggen financiële herplantverplichtingen, wanneer ter plaatse van de kap van bomen niet aan de herplantverplichting kan worden voldaan. Daarnaast zullen ontvangen schadevergoedingen aan het gemeentelijk bomenbestand aan deze reserve worden toegevoegd. Het saldo wordt per einde jaar bij de jaarrekening onttrokken dan wel gestort in de reserve. |
Noodzakelijk niveau | Niet van toepassing. |
Claims | De middelen uit het bomenfonds zullen, conform vastgesteld bomenbeleidsplan, worden aangewend voor een duurzaam herstel en instandhouding van de gemeentelijke bomenhoofdstructuur. |
Voorstel | Handhaven. |
Nr 102014 BR Reserve Landschap Stand per 1-1-23 |
€ 789.905 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel | Vormen van een reserve ter dekking van uitgaven voor het Landschaps Beleids Plan (LBP). |
Voeding en onttrekking |
Varieert jaarlijks en betreft de eerder geraamde kapitaallasten van investeringen die nu opgenomen zijn in het LBP en € 5 per vierkante meter verkochte bouwgrond binnen de GREX. Per 1-1-2024 zal middels afzonderlijke besluitvorming harmonisatie plaatsvinden omtrent voortzetting van verdere voeding van deze bestemmingsreserve. Onafhankelijk daarvan zal de komende jaren nog de besteding van middelen conform vastgestelde doelen plaatsvinden. |
Noodzakelijk niveau | Niet van toepassing. |
Claims | N.t.b. |
Voorstel | Handhaven |
Nr 102015 BR Reserve Bossen Stand per 1-1-23 |
€ 109.007 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel | Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. instandhouding bossen, met het doel fluctuaties in de exploitatie op te vangen. |
Voeding en onttrekking | Niet van toepassing. |
Noodzakelijk niveau | Niet van toepassing. |
Claims | N.t.b. |
Voorstel | Handhaven |
Nr 102016 BR Reserve Afvalstoffenheffing Stand per 1-1-23 |
€ 180.268 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie en egalisatie van tarieven. |
Doel | Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de afvalverwerking en –verwijdering, ter egalisatie van de tarieven. In juni 2023 heeft de raad het nieuwe afvalbeleid Van Afval naar Grondstof vastgesteld, en wordt per 1 januari 2024 de milieustraat geharmoniseerd, en per 1 januari 2025 de aan huis afvalinzameling |
Voeding en onttrekking | Niet van toepassing. Wel worden jaarlijkse overschotten of tekorten op het taakveld Afval aan deze reserve toegevoegd of onttrokken. |
Noodzakelijk niveau | Niet van toepassing. |
Claims | N.t.b. |
Voorstel | Het opheffen van de reserve afvalstoffenheffing en het saldo per 31-12-2023 te storten in de voorziening afvalstoffenheffing |
Nr 102019 BR Transformatie-opgave Wmo Beschermd Wonen Stand begin 2023 |
€ 1.144.775 |
---|---|
Functie | Bestedingsfunctie |
Doel |
Vanaf de decentralisatie in 2015 vervult de gemeente Oss de centrumfunctie in de verplichte centrumgemeenteconstructie voor Beschermd Wonen in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO). Daarbij voert de gemeente Oss regionaal de toegang, de inkoop en het beleid uit en ontvangt hiervoor via het gemeentefonds middelen van het Rijk. Het Rijk heeft besloten taken m.b.t. Beschermd Wonen met ingang van 2024 fasegewijs door te decentraliseren naar alle gemeenten en niet langer alleen naar de centrumgemeenten. In 2026 wordt geëvalueerd of dit ook gebeurt voor de Maat-schappelijke Opvang (MO). Om de lokale gemeenten in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO) in staat te stellen van start te kunnen gaan met deze transformatie-opdracht heeft het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo en de Centrumgemeente Oss besloten financiële middelen voor deze transformatieopdracht aan de lokale gemeenten in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO) beschikbaar te stellen. Op 8 juni 2023 heeft de gemeenteraad van de gemeente Maashorst het college toestemming verleend de nieuwe “Centrumregeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2024-2028 regio Brabant Noordoost-Oost” aan te gaan. Belangrijk onderdeel in deze nieuwe centrumregeling is de uitwerking van de governance structuur voor de doordecentralisatie Beschermd Wonen (BW). Zo zijn er afspraken gemaakt over de financiële middelen BW welke worden gedecentraliseerd naar alle gemeenten en niet langer alleen naar de Centrumgemeente. De van de Centrum-gemeente Oss te ontvangen incidentele middelen worden (voorzover niet direct ingezet) aan de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) toegevoegd en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen. |
Voeding en onttrekking | Lokale Ontwikkelagenda 2022-2024 Op 27 september 2022 (zaaknummer 36924-2022) heeft de gemeenteraad van de gemeente Maashorst besloten (herbevestigd) de ontvangen en de nog te ontvangen middelen van de Centrumgemeente Oss in het kader van de transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen beschikbaar te houden voor het doel waar het voor is verkregen: de transformatieopgave (doordecentralisatie). Ook heeft de gemeenteraad besloten de middelen over de jaren 2022 tot en met 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het project Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter dekking van de uitvoering van de Lokale Ontwikkelagenda ‘Opvang, Ondersteuning en Zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’. In de nieuwe centrumregeling 2024-2028 is opgenomen (artikel 11 - lid 7) dat lokale gemeenten gedurende een periode van 5 jaar jaarlijks een uitvoeringsbudget BW van de Centrumgemeente Oss ontvangen om de lokale basis op orde te brengen. Voor Maashorst is dat een budget van € 817.903 per jaar voor de periode 2024-2028. Deze middelen zijn afkomstig uit het overschot in de regionale reserve BW van de Centrumgemeente Oss. De van de Centrumgemeente Oss te ontvangen middelen worden direct in de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) gestort en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen: Lokale Basis op Orde. Regionaal is afgesproken dat elke gemeente een lokaal uitvoeringsplan “Lokale Basis op Orde” opstelt voor besteding van de middelen aan de doelgroep psychisch kwetsbare inwoners vanaf 2024. Op basis hiervan zal een voorstel incl. dekking t.l.v. de reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd. Lokaal stijgende Wmo-kosten voor de Doelgroep 2024-2028 In de centrumregeling staat ook dat lokale gemeenten gedurende een periode van 5 jaar jaarlijks een uitvoeringsbudget BW van de Centrumgemeente ontvangen om lokaal stijgende Wmo-kosten voor de Doelgroep “psychisch kwetsbare inwoners” op te vangen (artikel 11 - lid 8). Dit omdat de doelgroep door de doordecentralisatie steeds meer gaat drukken op de lokale Wmo-kosten. Voor de gemeente Maashorst is dat een budget van € 613.427 per jaar voor de periode 2024-2028. Deze middelen zijn afkomstig uit het overschot op de regionale begroting van het specialistisch vangnet BW. Het overschot wordt op voorhand dus niet meer gebruikt om de regionale reserve BW verder te laten groeien. De van de Centrumgemeente Oss te ontvangen middelen worden op een stelpost in de begroting opgenomen. Niet bestede middelen worden aan het einde van het jaar in de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) gestort en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen: lokaal stijgende Wmo-kosten voor de doelgroep “psychisch kwetsbare inwoners”.Op basis hiervan zal een voorstel ter dekking van dat plan t.l.v. de stelpost c.q. de reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd In 2023 zijn er middelen ingezet voor gewoon herstel en stepstones. In 2024 werken we aan het lokale uitvoeringsplan 'beschermd wonen'. |
Noodzakelijk niveau | Er is geen noodzakelijk niveau vastgesteld |
Claims |
|
Voorstel | Deze reserve handhaven. |