Bedrijfsvoering en inkomsten - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen een belangrijke financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds (de algemene uitkering). Hiermee kunnen we een deel van onze uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel geld gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van hun kenmerken en belastingcapaciteit. De belastingcapaciteit geeft aan hoeveel belasting een gemeente jaarlijks kan innen.
De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds onder meer naar:
- aantal inwoners;
- aantal jongeren;
- aantal uitkeringsgerechtigden;
- oppervlakte van de gemeente;
- grootte van de watergebieden.
Deze kenmerken heten maatstaven. Er zijn meer dan 60 maatstaven. Elke maatstaf heeft een bedrag voor elke 'eenheid’. De gemeente krijgt dus geld voor iedere inwoner, iedere jongere, enzovoorts.
Ontwikkelingen
Jaarlijks verschijnen er drie circulaires vanuit het Rijk. De meicirculaire geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de Rijksoverheid, de septembercirculaire is de vertaling van de Miljoenennota (de rijksbegroting) en de decembercirculaire rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af.
De gevolgen van de meicirculaire 2023 hebben we verwerkt in Programmabegroting 2024.
(bedragen in € )
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering Maashorst op basis van meicirculaire '23 | 117.457.698 | 123.679.930 | 124.409.812 | 113.819.503 | 111.980.145 |
De septembercirculaire 2023 is volgens planning op Prinsjesdag verschenen. Deze circulaire bevat als belangrijkste onderwerpen informatie over de nieuwe financieringssystematiek vanaf 2027 en een actualisatie van het LPO accres (Loon- en prijsontwikkeling) op basis van de Miljoenennota 2024. Ook is met ingang van 2027 nu de indexatie van het Rijksbeleid opgenomen in het Gemeentefonds. Tenslotte zijn er nog een aantal taakmutaties te melden.
Onderstaand de nieuwe raming van de algemene uitkering.
(bedragen in € )
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering Maashorst op basis van septembercirculaire '23 | 116.964.979 | 126.155.323 | 126.674.488 | 115.924.064 | 116.336.291 |
I
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties/activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden. | continue | de meest actuele circulaire is verwerkt | |
2. | Het up-to-date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | op basis van de meest actuele werkelijke variabelen of anders op basis van gedegen prognoses hanteren we de diverse variabelen |
Wat mag dat kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 ( x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
septembercirculaire '23 (PDF, 92.8 kB) | N 493 | V 2.476 | V 2.264 | V 2.104 | ||||
N 1.313 | N 1.113 | N 1.015 | ||||||
N 293 | N 112 | N 29 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | N 493 | V 870 | V 1.039 | V 1.060 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | 2026 incidenteel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.