Bedrijfsvoering en inkomsten - Treasury
Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
De gemeente Maashorst wil graag financieel gezond zijn; eventuele tegenvallers kunnen we opvangen. Het zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. We zijn ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om die ambities te realiseren. Als het nodig is dat er meer capaciteit voor nodig is, dan zijn we bereid daarin te investeren.
De inkomsten en uitgaven zijn in evenwicht. Er is ruimte om ambities te realiseren en voldoende ruimte om tegenvallers op te vangen. De gemeentelijke producten en de afvalstoffenheffing zijn kostendekkkend.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Het financieel beleid van de gemeente Maashorst is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling te vergelijken.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting als de Programmarekening.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2024, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Dit willen we combineren met een update van ons financieel beleid gemeente Maashorst. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is, dat we op deze manier in staat zijn om daar ook proactief op te sturen.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmarekening 2023 zullen de actuele financiële kengetallen worden opgenomen. Een aantal van deze kengetallen moet in 2024 negatief bijgesteld worden als gevolg van het naar verwachting moeten afsluiten van een langlopende lening van € 20.000.000. Dit is ook geprognotiseerd in de Programmabegroting 2024. De jaren daarna verbeteren die kengetallen vervolgens weer door reguliere aflossingen op deze lening.
Wet Ahri
Vanaf 1 januari 2023 staan we niet meer onder preventief toezicht. Voor de Provincie (als toezichthouder) is het herindelingsproces dan afgerond. Natuurlijk wordt de financiële stand van zaken regelmatig in de overleggen met de toezichthouder besproken.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten. |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting. |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant). |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties/activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Onze begroting is voor de jaren 2023, 2024 en 2025 structureel sluitend. Vanaf 2026 zijn er tekorten. Zie (programmabegroting 2024). We voldoen hiermee aan de eisen van de provincie voor goedkeuring. De tekorten vanaf 2026 zijn een zorgpunt. Het is af te wachten of en in welke mate er vanuit het Rijk compensatie komt vanaf 2026. Daarnaast gaan we zelf aan de slag met een heroriëntatietraject van onze uitgaven men activiteiten. | |
2 | De financiële consequenties van het nieuwe coalitieakkoord in de Programmabegroting verwerken. | Continue | Voor de jaarschijf 2023 zijn de financiële consequenties verwerkt in de Programmabegroting 2023. In deze bestuursrapportage wordt de huidige stand van zaken gerapporteerd. | |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | Dit proces loopt continue door. De in 2022 door de raad vastgestelde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing biedt daarvoor ook handvatten. Resultaat: De gemeente heeft een gezonde vermogenspositie. Het sturen op de z.g. 3 pijlers verder ontwikkelen; In de P&C-instrumenten worden de resultaten gerapporteerd. |
|
4 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Bij de voorbereiding op de herindeling zijn al veel processen op elkaar afgestemd. Met het programma “De basis op orde” willen we onze interne processen (bedrijfsvoering) verder optimaliseren. Doelstelling is alle bedrijfsprocessen in het 2e kwartaal 2024 op orde te hebben. | |
5 | Invoering van een nieuw planning en controlsysteem (met de mogelijkheid voor continuous reporting) | Continue | Het nieuwe planning en controlesysteem (Pepperflow) is geïmplementeerd. Inmiddels is het eerste P&C-document (programmabegroting 2024) ook in dit nieuwe systeem opgesteld. |
Wat mag dat kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
Omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Taakstelling personeel (PDF, 214.9 kB) | 332 | |||||||
Huurinkomsten en servicekosten diverse panden (PDF, 299.3 kB) | 539 | 2 | 2 | 2 | ||||
Voorlopige instandhouding gemeentehuis Zeeland (PDF, 217.8 kB)(zie ook onder incidenteel) | 50 | 50 | ||||||
Treasury (PDF, 96.5 kB) | 2.968 | 79 | ||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Verhuur gronden | 20 | |||||||
Exploitatie De Garf Zeeland | 44 | 37 | 9 | 9 | ||||
Verkoop oude materialen | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
Leegstand en wijziging van taakveld peuterspeelzalen | 19 | |||||||
Totaal taakveld | 3.839 | 214 | 2 | 89 | 11 | 2 | 11 | 2 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Verkoop reststroken (PDF, 215.4 kB) | 168 | |||||
Voorlopige instandhouding gemeentehuis Zeeland (PDF, 217.8 kB) | 390 | |||||
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 168 | 390 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.