Verkeer en vervoer - Parkeren
Tot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom de centra en ziekenhuis Bernhoven (Uden). Ook handelen we parkeervergunningen, - abonnementen en -ontheffingen af. Het fietsparkeren, en dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen, behoort ook tot dit taakveld.
Ontwikkelingen
Voor het centrum van Uden voorzien wij een veranderend gebruik van gebouwen en daarbij ook een verandering in de parkeervraag. Nieuw beleid moet enerzijds de veranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We kiezen voor het beter benutten van de bestaande parkeercapaciteit boven het uitbreiden van het openbare parkeerareaal.
In 2023 zijn we gestart met harmoniseren van het parkeerbeleid. Het actualiseren van het parkeerbeleid volgt na vaststelling van mobiliteitsplan Maashorst in 2024. Hierbij komt niet meer de focus op aanleg van extra parkeercapaciteit te liggen, maar wordt breder gekeken naar (duurzame) mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de mobiliteitsbehoefte van de verschillende doelgroepen.
Om de bereikbaarheid van de fiets voor het centrum van Uden te verbeteren, zijn extra stallingsvoorzieningen voorzien. Onderzoek naar noodzaak voor de realisatie van of uitbreiding van de stallingsvoorzieningen zal op basis van stallingsonderzoek plaatsvinden.
In de schil rondom het betaald parkeren kunnen bewoners hinder ondervinden van langparkeerders in woonstraten. Onderzoek naar de noodzaak voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders of betaald parkeren, vindt plaats met behulp van enquêtes en parkeerdrukmetingen.
De gemeente Maashorst zal vanuit duurzaamheid nadrukkelijk investeren in een infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen. Daarvoor zijn in Maashorst vele extra laadpalen geplaatst.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat er ook in de toekomst tot in het hart van het centrum van Uden geparkeerd kan worden. Inwoners en bezoekers kunnen altijd parkeren in het centrum. Het centrum verandert door nieuwe vragen, dat heeft ook gevolgen voor de parkeerbehoefte. Daar bereiden we ons op voor. In het centrum is veel vraag om leegstaande kantoor- en winkelpanden om te vormen naar wonen of horeca. Dat leidt tot extra of een andere parkeervraag en kan dus leiden tot extra druk op beschikbare parkeerplaatsen op verschillende tijdstippen in de week. Uitgangspunt in onze aanpak is dat in Maashorst goede parkeerfaciliteiten en voldoende oplaadpunten tot midden in het centrum aanwezig moeten zijn. Daarnaast willen we ook bevorderen dat bezoekers van het centrum zoveel mogelijk met de fiets komen en we daarvoor een veilige en deugdelijke stallingsplaats kunnen aanbieden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Parkeerbeleid Maashorst opstellen. | 2023-2024 | Parkeerbeleid is volgend op mobiliteitsbeleid. Nieuw beleid schuift door naar 2024. Harmonisatie van bestaand parkeerbeleid is gereed voor besluitvorming. | |
2. | Uitbreiden fietsenstallingen rond het centrum Uden. | 2022/2023 | Onderzoek naar fietsparken centrum is gestart. Verwachting is dat het onderzoek in Q4 2023 is afgerond. Aan de hand daarvan wordt bepaald of uitbreiding nodig is. | |
3. | Aanleg infrastructuur voor elektrische voertuigen | 2022-2025 | De huidige fase van aanleg is bijna voltooid. Een nieuwe aanbesteding voor de periode van 1 augustus 2024 is in voorbereiding. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Parkeerbeleid opstellen en benodigde RO procedure | 25 | 25 | ||||
Totaal | 25 | 25 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage ( x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Beheerde fietsenstallingen | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Totaal taakveld | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.