Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Een goede bereikbaarheid van Maashorst is belangrijk voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we ervoor zorgen dat fietsroutes verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente Maashorst wordt versterkt. Fietsgebruik wordt verder gestimuleerd.
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit). Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden verbeteren. Verder gaan we ook samen nut en noodzaak en haalbaarheid voor (een) logistieke/mobiliteitshub(s) in de gemeente Maashorst onderzoeken. Op een mobiliteitshub komen diverse vervoersmodaliteiten samen en worden plekken ingericht om elkaar te kunnen ontmoeten. Op een logistieke hub komen vrachtverkeersstromen samen, vindt bundeling en overslag van goederen plaats en kan stadsdistributie (met schone en) kleinere voertuigen plaatsvinden. Ook kan een combinatie van soorten hubs uitkomst bieden.
In verband met het MIRT traject A50 tussen Bankhoef en Paalgraven wordt onderzoek gedaan naar de effecten van een verbreding van de A50 om voor de lange termijn doorstroming op dit traject, in de knooppunten, de op- en afritten en de aantakkende wegen te garanderen. Samen met Rijkswaterstaat, provincies Noord Brabant/Gelderland, regio, gemeenten en andere stakeholders gaan we op zoek naar de beste oplossing met de minste overlast voor omwonenden.
Om het weggebruik zo goed mogelijk te faciliteren, is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is. De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat de gemeente Maashorst ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is en blijft. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, waarmee wij samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken effect hebben, zoals Smart Mobility.
We zijn gestart met het Mobiliteitsplan Maashorst (MoMa) waarin het mobiliteitsbeleid van Uden en Landerd een plaats vindt. Het bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de gemeente Maashorst wordt daarna opgesteld.
We willen de kerkdorpen bereikbaar houden met openbaar vervoer. Samen met de Provincie (concessieverlener) en de regio (RNOB) onderzoeken we mogelijkheden om het openbaar te verbeteren middels vervoer op maat. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de inzet van BRT bussen wordt de regionale bereikbaarheid per openbaar vervoer vergroot.
In het verlengde daarvan is het noodzakelijk om op juiste locaties zogenaamde HUB's aan te brengen waarop van modaliteit kan worden gewisseld. Denk daarbij van auto of fiets naar bus of carpoolauto / deelauto. Dit locatie onderzoek is uitgevoerd. De provincie is momenteel bezig met een HUB onderzoek voor geheel Brabant.
Door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen, willen we mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen. Fietsen is gezond en duurzaam. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen de kern Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED-armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Hierbij worden de lampen die energie onzuinig zijn gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige kwaliteitsniveau, door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Het beleidsplan van Uden liep in 2021 af en het beleidsplan van Landerd is verlengd tot eind 2022. Voor de nieuwe gemeente Maashorst is in 2023 een nieuw wegenbeleidsplan 2024-2027 gemaakt. Tot die tijd houden we vast aan de huidige beleidsplannen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605 | 2019-2024 | Aanbesteding is gestart voor de uitwerking van een voorkeursalternatief. Daarnaast wordt het project N264 nu uitgevoerd. | |
2. | Mobiliteitsplan Maashorst | 2023-2024 | Aanbesteding heeft wat vertraging opgeleverd waardoor het werk met 1 kwartaal meer in 2024 terecht komt. Om die reden is ook het vigerende GVVP met uitvoeringsprogramma geharmoniseerd. | |
3. | Onderzoek HUBS | 2022-2023 | Locatie onderzoek Maashorst is gereed en afgerekend. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Mobiliteitsplan inclusief beleid fietsstromen | 125 | 50 | ||||
Bepalen locatie Hubs | 25 | |||||
Locatiekeuze fietsenstalling | 25 | |||||
Uitwerken voorkeursalternatieven N605 | 100 | |||||
Aanpassingen Beukenlaan | 60 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Rehabilitatie Mgr. Borretstraat | 60 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Verbetering fietsveiligheid Rustraat Schaijk / Schaijkseweg Oss | 25 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Totaal | 145 | 278 | 5 | 5 | 5 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Ontwikkeling en verdeling energielasten (PDF, 89.7 kB) | 84 | 79 | 16 | 16 | ||||
Investering N264 stikstofproblematiek hogere kosten uitvoering (€ 250.000) (PDF, 218.2 kB) | 4 | 8 | 8 | 8 | ||||
Investering fietsstraat Volkelseweg (€ 115.000) (PDF, 218.8 kB) | 2 | 4 | 4 | 4 | ||||
Investering Halteparen HOV. Stijging inkomsten en uitgaven met (€ 57.750) (PDF, 217.2 kB) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Versneld verledden openbare verlichting. krediet van 2027 naar 2024 (€ 380.000) (PDF, 216.6 kB) | 11 | 22 | 22 | |||||
Violierstraat, investering stijging subsidie 1.072.025 en stijging uitgaven met 645.375 (PDF, 216 kB) | 7 | 14 | 14 | 14 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Meerjaren Investerings Programma (MIP) 2024, aanpassing jaarschijf 2023 | 41 | |||||||
Totaal taakveld | 132 | 6 | 93 | 23 | 30 | 34 | 30 | 34 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost-Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.