Economie en toerisme - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente Maashorst:
- promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en arbeidskrachten;
- aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
- investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
- promotie toerisme;
- beurzen en jaarmarkten.
In de gemeente Maashorst zal toeristenbelasting geheven worden.
Ontwikkelingen
Bij dit thema past dat de gemeente Maashorst investeert in een positief vestigingsklimaat, voor bedrijven die aansluiten bij de ambities van de gemeente. Daarbij zoeken we aansluiting bij de elementen die benoemd worden in de branding van de Maashorst. Aandachtsgebieden als 'groen', 'duurzaam', 'innovatief', 'toeristisch' en 'actief'.
Ondernemers die een bijdrage leveren in het realiseren van de ambities van de Maashorst zijn van harte welkom.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Branding
Gemeente Maashorst is een aantrekkelijke plek om te wonen, te werken en te bezoeken. Dat bewijzen onze 57.000 inwoners, 30.000 werknemers en 300.000 jaarlijks geboekte overnachtingen.
Het natuurgebied De Maashorst is de gemeenschappelijke verbinder. Dit grootste aaneengesloten natuurgebied van Brabant is onze groene troef. Als toeristische streek zetten wij ons als Maashorst écht op de kaart. De vele overnachtingsmogelijkheden, het aanbod van recreatie en cultuur samen met de stadse voorzieningen, zorgen ervoor dat er voor ieder wat wils is.
We brengen Maashorst constant onder de aandacht bij (potentiële) inwoners, bezoekers en bedrijven. Dit doen we door een goede branding en een sterke huisstijl. Het logo van de gemeente Maashorst en bijbehorende huisstijl zijn ontworpen door een zogenaamde creatieve denktank. Een aantal ondernemers uit Uden en Landerd hebben hiervoor de handen ineen geslagen. Een mooi experiment met een prachtig resultaat. De huisstijl op alle uitingen is toegepast.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Werk maken van vrije tijd | jaarlijks | We stimuleren recreatieve initiatieven van ondernemers, organisaties en inwoners. | |
2. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied | 2023 | We zijn bezig met een locatieonderzoek. Indien we tot een geschikte locatie komen nemen we hier een besluit over en starten we een planologische procedure. | |
3. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing) | 2022-2025 | De uitvoering van de marketing activatie is in handen van SILO Maashorst. Dat is een dynamische projectorganisatie die tot stand is gekomen vanuit een co-creatie tussen gemeente Maashorst en Campus Uden. Jongeren vervullen daarin een centrale rol hebben en leren door te doen. | |
4. | Inzetten op centrumpromotie van Uden | jaarlijks | De UCO (Uden Centrum Ondernemers) ontvangt jaarlijks subsidie voor centrumpromotie van het Udense centrum. Daarnaast werken we samen met het centrummanagement om de aantrekkelijkheid van het centrum te vergroten. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht .
(bedragen x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 |
Inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorbereiding realisatie evenemententerrein | 136 | 33 | ||||
Promotie toerisme | 68 | 68 | 68 | 68 | ||
Het project vitale toekomstbestendige vakantieparken uitbreiden naar de kernen Volkel, Uden en Odiliapeel | 60 | |||||
Totaal | 264 | 101 | 68 | 68 |
2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Stijging kosten kermis (PDF, 102.1 kB) | 68 | 60 | 60 | 60 | ||||
Verkeersplannen (PDF, 38.8 kB) | 75 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
markt- en standplaatsen | 9 | 5 | 3 | 2 | ||||
Totaal taakveld | 152 | 65 | 63 | 62 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.