Onderwijs - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Het taakveld onderwijsbeleid en leerlingenzaken bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op het gebied van:
Openbaar basisonderwijs
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar onderwijs, bewegingsonderwijs en passend onderwijs.
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen: achterstanden-beleid en internationale schakelklas, volwasseneducatie, peuter- en kinderopvang, leerlingenvervoer, leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.
Ontwikkelingen
We investeren in gelijke ontwikkelkansen van kinderen. We zorgen dat leerlingen tijdens hun hele schoolloopbaan, vanaf de voorschoolse periode tot en met de overgang van school naar werk, worden gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen. Achterstanden en uitval worden zoveel mogelijk voorkomen. Kinderen en ouders krijgen extra ondersteuning als dat nodig is.
We versterken de doorgaande leerlijnen binnen én buiten het onderwijs: peuteropvang voor alle kinderen en een aanbod voor kinderen met een risico op onderwijsachterstand. We voorkomen thuiszitten en voortijdig schoolverlaten.
We zorgen voor passend onderwijs dat aansluit op de vraag van de arbeidsmarkt. Samen met onze partners realiseren we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven en verbreden we het opleidingsaanbod.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- We signaleren vroegtijdig (onderwijs)achterstanden bij kinderen en zetten waar nodig ondersteuning in.
- Indicaties voor- en vroegschoolse opvang zijn in alle gevallen doorgeleid naar een passend aanbod.
- Iedereen, in Maashorst, ongeacht afkomst, beperkingen of inkomen, volgt passend onderwijs.
- Binnen het SWV PO 3006 werken wij samen met de schoolbesturen Kiem en Oosterwijs aan de realisatie van een specialistische voorziening in de gemeente Maashorst, waarbij speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) geïntegreerd en samenhangend aangeboden worden en er wordt uitgegaan van de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opstellen nieuw onderwijsachterstandenbeleid Maashorst. | 2023 | Beleid is opgesteld en wordt geagendeerd voor gemeenteraad van december 2023. | |
2 | Monitoren of alle indicaties voor- en vroegschoolse educatie worden doorgeleid naar een passend aanbod. |
2023 | Monitoring is gestart. Betreft een continu proces. | |
3. | We zetten (lokale) interventies (bijv. Past/TOM) in voor kinderen die dreigen uit te vallen in het regulier voortgezet onderwijs | 2023 | Er wordt regionaal een inventarisatie gedaan naar schoolverzuim en schooluitval. Op basis van uitkomsten inventarisatie worden er lokaal / regionaal interventies ingezet. In 2023 is Past gestopt. Voor reguliere BSO scholen bestaat de mogelijkheid voor Past alternatieve op de eigen school in te zetten. Vanuit het samenwerkingsverband is hiervoor innovatiebudget beschikbaar. | |
4. | In samenwerking met de schoolbesturen Kiem en Oosterwijs en het samenwerkingsverband 30.06 onderzoeken wat er nodig is om een specialistische voorziening te realiseren in de gemeente Maashorst. | 2023 | Uitkomst van onderzoek is dat er geen specialistische voorziening wordt gerealiseerd. De behoefte om meer schotvrij te werken blijft en ook om de samenwerking hecht te houden. De mogelijkheden om een nauwere samenwerking te realiseren tussen SBO De Tandem en een reguliere basisschool wordt nu nader bekeken. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Regionale coördinatie Digi-Taalhuis | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
Passend Onderwijs (PAST, TOM en Dyslexie) | 60 | 60 | 60 | 60 | ||
Totaal | 80 | 80 | 80 | 80 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijstelling specifieke uitkering OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB) (PDF, 90.5 kB) | 62 | 62 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Leerlingenvervoer (PDF, 90.5 kB) | 55 | 40 | 40 | 40 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Coördinatie DigiTaalhuis (WEB) | 33 | 23 | ||||||
Taal voor ontheemden uit Oekraïne (WEB) | 20 | |||||||
Project Nationaal Programma Onderwijs (NPO) | 4 | 4 | ||||||
Totaal taakveld | 99 | 164 | 132 | 172 | 132 | 172 | 132 | 172 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Voorschoolse Educatie (VE) voor Oekraïense kinderen (PDF, 81.5 kB) | 53 | 53 | ||||
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 53 | 53 |
Samenwerkingen
- Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.