Sociaal domein - Toegang en Eerstelijnsvoorzieningen
Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht, en het begeleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en dienstverlening):
- voorlichting
- advisering
- cliëntondersteuning
- toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen
- preventie
- vroegsignalering
- Praktijkondersteuner huisarts voor Jeugd (POH Jeugd)
Ontwikkelingen
Onze inwoners zijn zelfredzaam. Ze doen naar vermogen mee aan de samenleving. Iedereen is anders en situaties zijn niet gelijk. Inwoners moeten op hun eigen manier omgaan met de uitdagingen en kansen die het leven biedt. Incidenten en moeilijkheden horen bij het leven en kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht, het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten. Ook met een sterke sociale basis kan het voorkomen dat inwoners tijdelijk of permanent gespecialiseerde hulp en ondersteuning nodig hebben op de verschillende facetten van het leven.
Deze hulp en ondersteuning is alleen toegankelijk op basis van een indicatie die door onder ander de gemeentelijke toegang wordt afgegeven. Het gaat hierbij om hulp en ondersteuning vanuit de Wmo en de Jeugdwet. Maar ook de inzet van uitkeringen, bijzondere bijstand, armoedevoorzieningen, reïntegratietrajecten en Beschut Werk vanuit de Participatiewet en schuldhulpverlening uit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening.
Voor iedere inwoner hebben we in de gemeente de mogelijkheid voor het inzetten van passende cliëntondersteuning.
Inwoners melden zich altijd als eerste bij de professionals in de wijken/kernen. De professionals bepalen samen met de inwoner wat er nodig is om de vraag op te lossen. Wanneer er hulp en ondersteuning nodig is op basis van een indicatie volgt er een warme overdracht naar de integrale toegang van de gemeente.
De drie integrale uitvoeringsteam worden gevormd door de consulenten Wmo, Jeugdwet, Participatie, Werk en Inkomen. De consulenten zijn vakspecialisten en werken systeemgericht en integraal. Er wordt zowel casus- als procesregie gevoerd. De consulenten zijn de schakel voor de inwoners naar gespecialiseerde hulpverlening. Ze verlenen zelf geen hulp.
De inzet van de praktijkondersteuner Jeugd is uitgebreid naar alle huisartsen in de gemeente Maashorst. Door deze inzet verbeteren we de samenwerking en hebben beter zicht op de aard en omvang van de zorgvragen. De praktijkondersteuner jeugd kan gerichter verwijzen naar ondersteuning in het voorliggend veld. Dit leidt tot een vermindering van doorverwijzingen naar specialistische GGZ.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De gemeentelijke toegang voor ondersteuning is verder geprofessionaliseerd. Inwoners hebben vanwege de warme overdracht vanuit het eigen ontmoetingspunt naar de medewerkers van de toegang vertrouwen in de kwaliteit van de toegang. De toegang werkt door op de uitvraag die in de wijk of kern al heeft plaatsgevonden en is daardoor in staat effectief te verbinden met de juiste ondersteuning;
- Er is voor iedere inwoner passende cliëntondersteuning beschikbaar.
- Alle huisartsen in de gemeente Maashorst zijn voorzien van een praktijkondersteuner jeugd.
- We accepteren dat tegenslag bij het leven hoort en nodig is om je te kunnen ontwikkelen tot een veerkrachtige volwassene (normaliseren).
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitbreiden praktijkondersteuner jeugd (POH Jeugd) | 2022/2023 | ||
2. | Inrichten van passende cliëntondersteuning | 2023 | In ontwikkeling. | |
3. | Optimaliseren van de gemeentelijke toegang. Dit betekent dat we gaan monitoren waar we moeten bijsturen of opschalen. Ook gaan we de samenwerking tussen de sociale basis in de wijk en de gemeentelijke toegang intensiveren. | 2023 e.v. | Doorontwikkeling 2024. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Uitbreiden inzet PraktijkOndersteuner Huisartsen Jeugd (POH Jeugd) |
163,5 | 163,5 |
163,5 |
163,5 | ||
Totaal | 163.5 | 163.5 | 163.5 | 163.5 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
Omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Voorlichting Jongeren (Moneyways) | 18 | |||||||
Jeugd PraktijkOndersteuner POH | 15 | |||||||
Wmo Cliëntondersteuning | 25 | |||||||
Totaal taakveld | 33 | 25 |
Omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.