Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact op de wijze waarop ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving vorm krijgen. De Omgevingswet gaat uit van uitnodigingsplanologie, waarbij initiatieven niet op voorhand worden uitgesloten. De gemeente geeft op hoofdlijnen aan waar ruimtelijk veranderingen gewenst zijn en waar niet. Hiermee worden omgevingswaarden voor de langere termijn beschermd. De gemeente nodigt burgers en ondernemers uit met initiatieven te komen en stelt zich daarbij faciliterend op. Hierbij maakt de gemeente gebruik van verschillende omgevings-instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan, vergunningverlening en toezicht en handhaving. Aspecten van de leefomgeving, zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaatadaptatie, natuur, wonen en werken worden integraal in beschouwing genomen. Afwegingen tussen deze aspecten zijn gericht op het verbeteren van de omgevingskwaliteit. Participatie en de omgevingsdialoog maken deel uit van het proces om tot afwegingen te komen.
In iedere kern werken we de komende jaren aan woningbouwplannen, zowel op inbreidings- transformatie als op uitbreidingslocaties. Deze plannen worden de komende jaren (verder) in ontwikkeling gebracht.
De gemeente Maashorst onderkent de noodzaak van adequate huisvesting van arbeidsmigranten. We harmoniseren het beleid met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet kent verschillende instrumenten. Deze moeten worden uitgewerkt en geïmplementeerd. Een deel van deze instrumenten treden in werking op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt, andere instrumenten kunnen later (uiterlijk eind 2029) ingevoerd worden. De Vergunningverlening, Toezicht en handhavingsinstrumenten dienen bij de invoering van de Omgevingswet gereed te zijn. Waar nodig wordt in een omgevingstafel overleg gevoerd met de initiatiefnemer en/of ketenpartners. Tevens is het gemeentelijk informatiesysteem aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Om de dienstverlening bij het in werking treden van de Omgevingswet minstens op het huidige kwaliteitsniveau te behouden worden complexe juridische regels in DSO middels toepasbare regels beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen initiatiefnemers onder andere checken of ze een vergunning voor een bepaalde activiteit nodig hebben en kunnen ze de vergunning ook indienen.
Voor de nieuwe gemeente Maashorst is het van belang om vanuit een visie aan verbeteringen in de leefomgeving te kunnen werken. Daarom wordt voorrang gegeven aan de omgevingsvisie. Deze wordt nog in 2023 opgesteld. Het eerste omgevingsplan, waarin ook beleid wordt opgenomen dat vanwege de herindeling aangepast moet worden, is eind 2024 gereed.
Om te kunnen werken conform de Omgevingswet zijn vooral een integrale benadering van de leefomgeving en interne en externe samenwerking nodig. Onder de noemer omgevingswerken wordt dit onder de aandacht van de medewerkers gebracht.
Naast invoering van de Omgevingswet wordt op hetzelfde moment ook de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) ingevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet.(uitgaande van in werking treding op 1 jan 2023) Enkele belangrijke resultaten zijn: a. Vergunningverlening uitvoeren conform de Omgevingswet. Waar nodig bijsturen. b. Omgevingsvisie gebruiken als leidraad voor de inrichting van de fysieke leefomgeving c. opstellen eerste versie omgevingsplan; d. geleidelijk verbeteren van de dienstverlening e. verder invoeren van omgevingswerken (Anders werken) door medewerkers |
2019-2023 | In de eerste helft van 2023 is de concept-omgevingsvisie afgerond. De ontwerp-omgevingsvisie is in augustus 2023 officieel ter inzage gelegd. Voor het omgevingsplan werken we aan een tijdelijk omgevingsplan en het geraamte voor een nieuw omgevingsplan. Het definitief en compleet maken van het omgevingsplan moet in 2032 klaar zijn. In juli 2023 zijn we begonnen met de Intaketafel voor ruimtelijke initiatieven. Dit is de enige en centrale plek waar initiatieven worden ingediend en beoordeeld. We gebruiken het derde en vierde kwartaal van 2023 te oefenen en te leren. Eind 2023 moet dit proces helemaal staan. Voor vergunningverlening is technisch en procesmatig alles in orde gemaakt om vanaf januari 2024 technisch vergunningen te kunnen verlenen.Het anders werken krijgt vooral in de praktijk vorm, onder andere door te werken met de Intaketafel. |
|
2. | Optimaliseren en versoepelen werkproces rondom verbouwingen | 2023 | Zie toelichting activiteit 1 | |
3. | Planologische procedure leeuweriksweg in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 | Vaststelling bestemmingsplan is tot nader orde uitgesteld in verband met verdiepend bodemonderzoek. | |
4. | Gronden in plangebied De Ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2023 | De gronden zijn bouwrijp en de bouw van een deel van de woningen is gestart. De verkopen lopen prima | |
5. |
Park Maashorst (kamer 4): uitkomst marktuitvraag projectbouwdeel bekend. Naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022-2023 | Marktuitvraag projectdeel is in voorbereiding. Ontwerp bestemmingplan eind december ter inzage. Naar verwachting zal er in 2024 een onherroepelijk bestemmingsplan zijn (afhankelijk van beroepsprocedure). | |
6. | Transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst. | 2021 e.v. | | De transformatie opgave is/wordt langs diverse lijnen opgepakt. Onderdeel is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief, dat wordt voorgelegd aan de raad. |
7. | Eind 2022 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark), bouwrijp maken (2023) en start bouw (2023). | 2022-2023 | | Bestemmingsplan is onherroepelijk. Start bouw 2024. |
8. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2023 | | De voorbereidingen lopen parallel met de uitwerking in verkavelings- en inrichtingsplan. Dit wordt binnenkort gestart Q4. Aangezien de Omgevingswet is vastgesteld zal het enige tijd duren voordat het Omgevingsplan in procedure kan. |
9. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | 2022-2024 | | Samenvoeging in feb. 2023 vastgesteld in raad en gepubliceerd. Evaluatie en actualisatie vindt plaats vanaf Q1 2024. |
10. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | 2022-2024 | Bouwrijp maken in 2023. Woonrijp maken in 2024. Q4 2023 wordt gestart met bouw 30 sociale appartementen Mooiland. Er is gestart met bouw 12 koopappartementen. In Q4 worden gronden voor 5 patiowoningen en 7 rijwoningen in de verkoop gezet. | |
11. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | 2022-2023 | Bestemmingsplan is vastgesteld in juli 2023. Er is 1 beroepsschrift ingediend tegen het bestemmingsplan. | |
12. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | 2022 e.v. | Gebiedsvisie 28-9-23 ter vaststelling in de gemeenteraad, bestemmingsplanprocedure (start) gepland voor eind 2023. | |
13. | Starten ruimtelijke procedure Akkerwinde III Schaijk. | 2022-2023 | Bestemmingsplanprocedure (start) gepland voor eind 2023. | |
14. | Planologische verkenning uitvoeren voor vrijkomende gemeentelijk vastgoed. Planvorming voor de ontwikkeling van locaties uitvoeren | 2023/2024 | Betreft met name het oude gemeentehuis in Zeeland, Garf en voormalige gemeentewerf in Schaijk. Voor Zeeland wordt in Q4 gestart met een Masterplan. | |
15. | Inzicht verkrijgen in mogelijke locaties voor tijdelijke huisvesting | 2022/2023 | Quickscan locaties afgerond, financiële en ruimtelijke haalbaarheid is beperkt, combinatie met reguliere woningbouw wordt onderzocht | |
16. | Beleid voor woningsplitsing en mantelzorgwoningen harmoniseren | 2023 | Beleid wordt in Q4 opgesteld voor pre-mantelzorgwonen Het beleid voor mantelzorgwonen uit voomalige gemeente Landerd wordt in het kader van harmonisatie ingetrokken. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (€ 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Implementatie omgevingswet | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Harmoniseren en opstellen nieuw ruimtelijk beleid | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Uitwerken kerkenvisie | 25 | |||||
Visie locatie oude gemeentewerf Schaijk | 25 | |||||
Visie Zeeland centrum West (gemeentehuis /Garf) | 25 | |||||
Opstellen en procesbegeleiding woonwagenbeleid | 35 | |||||
Transitie plangebied Kastanjeweg Oost | 190 | 155 | 155 | 155 | ||
Totaal | 500 | 355 | 355 | 355 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Proeflocatie Agroproeftuin De Peel (Vitaal platteland) | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Volkelseweg | 9 | |||||||
Totaal taakveld | 40 | 49 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijdragen tbv Reserve Landschapsinvesteringsregeling (LIR) (PDF, 216.1 kB) | 106 | 106 | ||||
Repelakker III (PDF, 216.2 kB) | 280 | 280 | ||||
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 386 | 386 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.