Bestuurlijke hoofdlijn
Programmabegroting 2023 is de tweede begroting van de nieuwe gemeente Maashorst, waarin we invulling geven aan ons Bestuursakkoord 2022-2026 ‘Samen bouwen we Maashorst’. In deze bestuurlijke hoofdlijn brengen we de belangrijkste beleidskeuzes in beeld.
Financiën
Wij zijn trots op het ambitieniveau dat in onze begroting 2023-2026 is opgenomen. Daarvoor stellen we ruim budget beschikbaar. Ondanks bijvoorbeeld de onverwachte en forse tegenvaller van de energielasten (€ 1,5 miljoen), zijn de laatste drie jaren van onze meerjarenraming structureel sluitend ( + € 6,2 miljoen in 2024, + € 9,8 miljoen in 2025 en + €4 ton in 2026). We zien vanaf 2026 wel een aanzienlijke daling van de Algemene Uitkering uit het gemeentefonds.
Ook zien we diverse ontwikkelingen met mogelijk financiële gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan de energiecrisis, de klimaatcrisis en een mogelijke recessie. Voorafgaand aan mogelijke mindere tijden wil het college in de loop van 2023 een intern traject opstarten, waarbij we onze taken en de beschikbare budgetten kritisch gaan onderzoeken. De uitkomsten van dit onderzoek willen we betrekken bij toekomstige financiële afwegingen, zodat we als gemeente Maashorst ook in de toekomst financieel gezond blijven.
Programma's
1.Veiligheid
Goed voorbereid op crises en rampen
We krijgen steeds meer te maken met langdurige crises. Denk aan de recente coronacrisis, opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en crisisnoodopvang van asielzoekers. Dit vraagt om een goed voorbereide crisisorganisatie. Daarom gaan we zorgen voor aanscherping van onze ramp- en crisisplannen. Daarnaast gaan we medewerkers opleiden, trainen en we gaan oefenen. Zo willen we toewerken naar betere crisisbeheersing en voorbereiding van rampenbestrijding.
Veilige woon- en werkomgeving
In 2021 hebben Uden en Landerd samen een onderzoek uitgevoerd naar het veiligheidsgevoel bij inwoners en bedrijven. De resultaten daarvan vormen belangrijke input voor een nieuw op te stellen Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Daarbij zullen we ook rekening houden met landelijke en regionale ontwikkelingen en de prioriteiten van het Regionale Veiligheidsplan, zoals maatschappelijke onrust, radicalisering en cybercrime. Belangrijke aandachtspunten voor Maashorst zijn: aanpak jeugdoverlast, agressie tegen bestuurders en ambtenaren, inzet van wijkagenten en organisatie en facilitering boa’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren).
Regionale samenwerking
De gemeente Maashorst maakt deel uit van de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Die Veiligheidsregio is bezig met een doorontwikkeling en heeft hiervoor een beleidsagenda opgesteld. Op die agenda staan onder meer: gezamenlijke bestrijding van risico’s bij pandemieën, evenementenveiligheid, industriële veiligheid, terrorismegevolg-bestrijding en extreem geweld, waterveiligheid en langdurige droogte.
Daarnaast gaan we door met de integrale aanpak van criminaliteit, fraude en ondermijning. Dat doen we onder andere door regionale samenwerking met andere veiligheidspartners, zoals politie en recherche in de Taskforce RIEC Brabant Zeeland (Regionaal Informatie en Expertise Centrum, dat onder andere werkt vanuit het gemeentehuis in Uden). Daarnaast werken we in het interventieteam Maas en Leijgraaf nauw samen met Land van Cuijk. Door deze samenwerkingen kunnen we elkaar beter op de hoogte houden en helpen. Aandachtspunten voor Maashorst zijn in elk geval het toekomstbestendig maken van vakantieparken en het terugdringen van overlast door motorcrossers in natuurgebied De Maashorst.
Nieuwe huisvesting brandweerkazerne
In Zeeland zijn de voorbereidingen in volle gang voor de bouw van een nieuwe kazerne. Die wordt onderdeel van een nevenvestiging van het hoofdkantoor van de Veiligheidsregio die wordt gerealiseerd aan de Voederheil in Zeeland.
2.Verkeer en vervoer
Verkeer en parkeren
Wij willen dat alle kernen en wijken veilig en goed bereikbaar zijn. Niet alleen met de auto, maar zeker ook te voet en met de fiets. De komende jaren vinden er veel reconstructies plaats. In 2023 starten we met onderzoek en/of herinrichting van de Beukenlaan in Odiliapeel, de Runstraat in Schaijk en de Mgr. Borretstraat in Reek. We gaan het meerjarig onderhoudsplan van fiets- en wandelpaden actualiseren en mogelijk herprioriteren. Ook starten we met een onderzoek naar overstapplaatsen voor OV en gedeelde e-mobiliteit. Verder gaan we versneld aan de slag met een nieuw parkeerbeleid.
3.Economie en toerisme
Economische ontwikkeling
De economische groei van Maashorst vinden we heel belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Daarom investeren we in een goed economisch klimaat.
De leefbaarheid van het centrum van Uden én van de kernen krijgt komend jaar veel aandacht. We investeren in Uden in de uitvoering van de centrumvisie, niet alleen in fysieke maatregelen als bestrating en verlichting, maar ook in zaken als vergroenen, bestrijden van leegstand en het aantrekken van nieuwe ondernemers.
In de kernen gaan we in gesprek met ondernemers en eigenaren van panden. Samen maken we een plan van aanpak om leegstand te voorkomen of op te lossen.
De ontwikkeling van bedrijventerreinen gaat voortvarend. We hebben een start gemaakt met de ontwikkeling van het nieuwe terrein Hoogveld-Zuid-Noord (Uden). Ook Voederheil II wordt verder ontwikkeld en we gaan actief op zoek naar een goede locatie voor een bedrijventerrein in Schaijk.
Branding Maashorst
In Maashorst werken we samen met stakeholders vanuit diverse sectoren aan het op de kaart zetten van onze prachtige gemeente. Omdat Maashorst een nieuwe gemeente is, kiezen we voor een vijfjarenstrategie, waarbij we als eerste zorgen voor een ‘merk-waardige’ basis. In deze eerste fase richten wij ons met diverse projecten op zowel onze inwoners (external branding) als op de medewerkers van gemeente Maashorst (internal branding).
Denk hierbij aan het vormen van een Maashorstcultuur die ons als gemeente helpt onze ambities te realiseren en die zorgt voor een gevoel van gezamenlijkheid en trots bij onze medewerkers.
Campagnematig brengen we alle pareltjes van onze gemeente onder de aandacht bij onze inwoners en bezoekers. Hiervoor is begin dit jaar het bezoekersplatform exploremaashorst.nl gelanceerd. Deze website brengen we via diverse socialmediakanalen onder de aandacht.
Toerisme
De gemeente Maashorst maakt werk van vrijetijdsbesteding. Onze gemeente heeft de recreant en de toerist veel te bieden. We versterken onze gemeente als toeristische bestemming door actieve marketing van onze toeristische voorzieningen. Dit geven we onder andere inhoud met het Toeristisch Informatiepunt Maashorst in de bibliotheek van Uden. Hier krijgen bezoekers informatie over bezienswaardigheden, activiteiten en wandel- en fietsroutes in de gemeente. Platform Toerisme Maashorst krijgt voor de uitvoering van de recreatieve activiteiten subsidie passend bij het formaat van de gemeente. Zo brengen we Maashorst nog meer onder de aandacht bij de eigen inwoners en bezoekers van buiten.
In 2023 stellen we samen met inwoners, (recreatieve) ondernemers, culturele organisaties, horeca en natuurorganisaties een nieuwe visie Recreatie en Toerisme op. Hieraan koppelen we een uitvoeringsprogramma waarmee we de komende jaren van Maashorst de meest recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant gaan maken.
4. Onderwijs
Onderwijshuisvesting
We stellen samen met partners een Integraal Huisvestingsplan op, waarin we vastleggen hoe we willen werken aan het bouwen, uitbreiden of vernieuwen van schoolgebouwen in de gemeente Maashorst.
Bij het realiseren van nieuwbouw van schoolgebouwen wordt uitgegaan van een gebouw met een laag energiegebruik en een gezond binnenmilieu (frisse scholen).
In 2023 willen we starten met de bouw van het Integraal KindCentrum West (IKC west).
Onderwijsbeleid
Gelijke ontwikkelkansen voor kinderen vinden we belangrijk. In 2023 gaan we daarom aan de slag met het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid. Achterstanden en uitval worden zoveel mogelijk voorkomen. Ook zetten we in op doorgeleiding van alle indicaties naar voor- of vroegschoolse educatie en op lokale interventies voor kinderen die dreigen uit te vallen uit het regulier voortgezet onderwijs.
5. Sport, cultuur, recreatie en natuur
Sport
In 2023 wil de gemeente Maashorst een sport- en beweegbeleid opstellen dat bijdraagt aan preventie en positieve gezondheid binnen de gemeente. Bij het opstellen van het sport- en beweegbeleid zullen een breed aantal stakeholders binnen de gemeente worden betrokken. Het sport- en beweegbeleid wordt opgeknipt in twee trajecten, namelijk een traject om te komen tot een beweegvisie en een daaropvolgend traject om te komen tot een beweegbeleid waarin sportkapitaal/sportinfrastructuur is meegenomen.
Cultuur
Kunst en cultuur dragen bij aan veerkrachtige en gezonde inwoners. Het uiten van talenten en het contact met anderen vergroot zelfredzaamheid en biedt zingeving. Samen met heel veel mensen uit de cultuursector werken we dit jaar én volgend jaar aan een nieuw cultuurbeleid voor de periode 2024-2030.
We zetten in op het realiseren van een stevig fundament voor cultuurbeleving en -beoefening. We vinden het belangrijk dat inwoners dichtbij kunnen genieten van een diversiteit aan cultureel aanbod en organisaties, van verenigingen tot professionele instellingen. En dat voor hen de deuren open staan, ongeacht hun eigen (financiële) situatie.
Aanvullend biedt het fundament ruimte voor een positieve bijdrage van cultuur op andere gebieden en ambities, bijvoorbeeld op het gebied van recreatie en welzijn. Samenwerking binnen én buiten de sector is daarbij belangrijk. En om die gezamenlijke kracht te stimuleren, steunen we dit jaar met een mooie financiële bijdrage alvast een prachtig initiatief: Passie voor Pasen, de Maashorst editie van The Passion. Voor en door onze vele cultuurmakers ter gelegenheid van de nieuwe gemeente.
Lokale media
We hebben met de lokale media afspraken gemaakt over publicaties en uitzendingen, waarbij we de raads- en commissievergaderingen in eigen beheer vanuit onze nieuwe raadzaal uitzenden. Evaluatie van de afspraken met DTV vindt in 2023 plaats.
Recreatie en natuur
De gemeente Maashorst is gezegend met prachtige natuurgebieden bestaande uit bos, zandverstuivingen en heidevelden. Natuurgebied De Maashorst is onze grote troef. Dat willen we dan ook verder ontwikkelen, zodat De Maashorst het meest aantrekkelijke natuurgebied van Noord-Brabant wordt. Qua ambitie staat wat ons betreft het Maashorst Manifest met het toekomstbeeld voor 2050 nog fier overeind.
Cluster natuurgebied De Maashorst is onderdeel van de organisatie van de gemeente Maashorst en waarborgt samen met de andere partners de ontwikkelkansen en duurzame instandhouding van het gebied.
In 2023 gaan we een nieuwe Gebiedsvisie Natuurgebied De Maashorst opstellen. Focus ligt daarbij op de doorontwikkeling van De Maashorst als aaneengesloten natuurgebied en variatie in natuur. Grote grazers blijven daar wat ons betreft welkom, waarbij veiligheid voorop staat. Ook stimuleren we het recreatief medegebruik van onze natuur, waarbij we oog houden voor de balans tussen natuur en recreatieve druk. Rondom natuurgebied De Maashorst liggen kansen om het recreatieve routenetwerk te versterken.
Belangrijk is dat alle partners maar ook ondernemers, vertegenwoordigers van gebruikersgroepen en vrijwilligers goed aangesloten blijven. Voor hen en alle gebruikers blijft cluster De Maashorst (interne organisatie) het aanspreekpunt. Met de gemeenten Oss en Bernheze sluiten we dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) af voor 2023 en met de overige partners worden afspraken gemaakt middels op te stellen jaarplannen.
Ook de andere natuur in onze gemeente blijven we versterken. Denk hierbij aan wijstherstel en het vergroenen van de omgeving.
6. Sociaal domein
Armoedebeleid en schuldhulpverlening
Het dagelijks leven wordt fors duurder, en voor een steeds groter wordende groep inwoners staat de bestaanszekerheid onder druk. Het komende jaar stellen we ons armoedebeleid vast en gaan we daar mee werken.
Onze belangrijkste doelen met dit nieuwe beleid zijn het terugdringen van het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden. Ook willen we verborgen armoede in beeld krijgen. Mensen die uit de schulden zijn geholpen, moeten daar structureel uitblijven doordat ze financieel zelfredzaam zijn. En iedereen moet mee kunnen doen, ook mensen met een krappe beurs.
Daarnaast zetten we ons in om nog meer inwoners uit de uitkering en aan een baan te krijgen, want ook dat verbetert het toekomstperspectief.
Wijkgerichte aanpak
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de Wmo, Participatie en Jeugd. Zeker bij meer doen met minder geld, en dat is de realiteit bij deze decentralisatie, is het belangrijk om te zoeken naar oplossingen die efficiënter, effectiever en innovatief zijn. Waarbij we inwoners ondersteunen om zelfredzaam te zijn, en we een structuur maken waardoor dat mogelijk is. Daarvoor is het noodzakelijk dat inwoners maximaal betrokken zijn bij het maken van beleid, en hoe we dat in de praktijk uitvoeren. Het komende jaar gaan we aan de slag met wijkgericht werken, en gaan we in de praktijk brengen wat we geleerd hebben in de pilot Netwerk van voorzieningen en in het project Samen Landerd Samen Beter.
Jeugd
Kinderen en jongeren in onze gemeente moeten in een veilige en gezonde omgeving kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen. Als er problemen zijn in de ontwikkeling moet er tijdig passende hulp zijn. Maar nog belangrijker vinden wij dat we voorkomen dat jongeren gespecialiseerde jeugdhulp nodig hebben. Daarvoor zetten we in op het uitbreiden van lichte en vooral snelle en laagdrempelige hulp dichtbij huis. We willen het aantal praktijkondersteuners bij huisartsen (PoH) uitbreiden en daar is ook geld voor beschikbaar.
Ook gaan we extra aandacht besteden aan kinderen en jongeren die zich bevinden in ontwrichte gezinssituaties, zoals een (v)echtscheiding. Hiermee willen we voorkomen dat zij ernstige problemen krijgen in hun ontwikkeling en een beroep moeten doen op gespecialiseerde jeugdhulp.
Ouderen
We hebben te maken met vergrijzing. We vinden het belangrijk dat ouderen zorgeloos oud kunnen worden in onze gemeente. We gaan aan de slag met een masterplan voor de exponentieel groeiende groep kwetsbare ouderen, zodat we hen in Maashorst passende zorg en welzijnsvoorzieningen kunnen blijven bieden. We willen inzetten op innovatie en we gaan het gebruik van (algemene) voorzieningen in de directe omgeving stimuleren.
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Volksgezondheid
Vitale en gezonde inwoners kunnen meedoen in de samenleving, zijn zelfredzaam en hebben minder zorg en ondersteuning nodig. Het bevorderen van gezondheid staat daarom in al ons handelen voorop. Samen met onze ketenpartners zetten we in op een gezonde leefstijl. Dit betekent een brede aanpak van bewegen en gezond gewicht, mentale weerbaarheid en aandacht voor middelengebruik en verslavingen. We werken wijkgericht, in de directe omgeving van onze inwoners, en leggen hierbij de verbinding tussen medisch en sociaal domein. Hier hebben we extra aandacht voor de meest kwetsbare groepen.
Duurzaamheid, klimaat en energie
Op het gebied van duurzaamheid, klimaat en energie staan we samen voor grote uitdagingen.
De urgentie om andere energiebronnen aan te boren en energie te besparen is groter dan ooit. De energieprijzen zijn al langere tijd aanhoudend hoog en stijgen nog steeds. Dat raakt mensen hard in hun portemonnee en veel mensen hebben grote zorgen over hun energierekening.
In samenwerking met het sociaal domein willen we energiearmoede voorkomen. Dat doen we door de betreffende inwoners te lokaliseren, te benaderen, te bezoeken en hulp aan te bieden. Bijvoorbeeld met het inzetten van de klusbus, die inwoners met een laag inkomen en een woning met een laag energielabel helpt met kleinere energiebesparende maatregelen.
Als gemeente hebben we de ambitie om in 2035 energieneutraal te zijn. Onze woningen en bedrijfsgebouwen moeten voorzien worden van een andere vorm van energie en de energie die we nodig hebben moeten we binnen onze gemeentegrenzen produceren. Dat pakken we stapsgewijs aan. De focus ligt op isoleren en besparen. Energiebesparing in onze gebouwen, woningen en bedrijven zal een belangrijke bijdrage leveren aan onze energie- en klimaatdoelen. Er komt een lokale aanpak voor isolatie gefinancierd door het Rijk. Daarvoor maken we een plan om lage energielabels aan te pakken en stapsgewijs af te bouwen. Ook met woningbouwcoöperaties maken we afspraken om voor 2028 afscheid te nemen van lage labels. Het rijk gaat subsidiemogelijkheden voor particulieren verhogen en versoepelen. Dit ondersteunen wij met het verstrekken van informatie en adviezen vanuit ons energieloket Brabant Woont Slim.
De transitievisie warmte wordt vertaald naar wijkuitvoeringsplannen en samen met enkele kansrijke buurten gaan we stappen zetten naar aardgasvrij verwarmen. We onderzoeken de toepassing van een warmtenet voor een deel van de kern Uden.
Om onze regionale afspraken uit de Regionale Energiestrategie (RES 1.0) na te komen, werken we toe naar een (of meerdere) tender(s) om grootschalige opwek in onze gemeente vorm te geven. Het door de raad vastgestelde addendum lokaal eigendom gaat hier een grote rol bij spelen. We streven naar het behalen van het doel van de netcongestie.
Klimaatadaptatie
De effecten van de klimaatverandering door opwarming van de aarde zijn duidelijk merkbaar. Het weer wordt extremer, met meer zware buien en langere droge en hete perioden. Dit heeft gevolgen voor de gezondheid van mensen (hittestress), de natuur en de landbouw.
Dat vraagt om aanpassing aan de gevolgen van de klimaatverandering. We gaan de effecten van klimaatverandering op korte en lange termijn op onze gemeente zichtbaar maken en gericht maatregelen nemen om de effecten te verkleinen. Het vergroenen van onze directe leefomgeving is daar een belangrijk onderdeel van.
Ook de soortenrijkdom aan planten en dieren in onze leefomgeving staat onder grote druk. Deze zorgelijke situatie gaan we inzichtelijk maken om doeltreffende maatregelen te kunnen nemen. Klimaatadaptatie en biodiversiteit gaan zo hand in hand. Een aantrekkelijke groene gemeente met een hoogwaardige en klimaatveerkrachtige openbare ruimte, waar het prettig toeven is; dat is het doel. Met meer groen in de buurt kunnen we een bijdrage leveren aan de oplossing van grotere uitdagingen zoals klimaatverandering, hittestress, waterberging, biodiversiteit én gezondheid. We starten met concrete maatregelen in het centrum van Uden.
Dit alles verwerken we in de duurzaamheidsagenda 2023-2050, met doelen, leidende principes en beleidsuitgangspunten. Deze agenda wordt onze leidraad bij de keuzes die we gaan maken en stappen die we samen gaan zetten.
Afval
We werken aan een nieuw afvalbeleid dat in 2023 moet resulteren in één systeem van afval inzamelen voor de gehele gemeente Maashorst. Daarbij zetten we in op bewustwording, afvalscheiding en recycling. Naast het terugbrengen van het volume van afvalstromen, gaat de ‘kwaliteit’ van het afval zelf een grotere rol spelen; afval moet weer gebruikt kunnen worden als nieuwe grondstof.
Om dit te bereiken stellen we een uitvoeringsprogramma op met concrete acties voor de komende jaren. Indien nodig maken we maatwerk voor de kernen. We spelen (regionaal) in op innovatieve technieken voor afvalverwerking en circulaire economie en hanteren daarbij een aanvaardbaar tarief voor afvalinzameling, waarbij sprake is van transparantie in de tariefopbouw en zoveel als mogelijk toepassing wordt gegeven aan het uitgangspunt dat de vervuiler betaalt.
Transitie landbouw
Met de proeflocaties van Agroproeftuin de Peel binnen onze gemeentegrenzen leveren we als gemeente een concrete bijdrage aan de transitie van de landbouw. Dat past bij onze ambitie van een gezonde leefomgeving en duurzaam produceren. Met extra middelen en het aanstellen van een transitiemanager, willen we nog meer kruisbestuivingen teweeg gaan brengen. Dit moet bijdragen aan een gezonder leef- en werkklimaat in ons buitengebied en een duurzame productie van voeding en wellicht ook het gebruik van duurzame bouwstoffen bevorderen.
Ook is er ruimte om innovatieve nieuwe verdienmodellen voor agrariërs te onderzoeken, zoals met het project Peel Natuurdorpen, toerisme/recreatie, herbestemmen of opwekken van energie. We staan daarbij nadrukkelijk naast onze ondernemers als het gaat om uitdagingen.
De Provincie Noord-Brabant gaat de komende tijd aan de slag met brede gebiedsplannen, zoals bedoeld in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NLPG). Dit zullen we nauwgezet volgen en van onze inbreng voorzien.
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Omgevingswet
Als gemeente (en zeker als nieuwe gemeente) is het belangrijk dat je vanuit een visie werkt aan verbetering van de leefomgeving. Daarom zijn we hard aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een nieuwe omgevingsvisie. Dat moet ook vanwege de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting 1 januari 2023 in werking treedt. Onze nieuwe omgevingsvisie wordt nog in 2022 opgesteld. Daarvoor hebben we in de eerste helft van 2022 in alle kernen al input opgehaald. Op basis van die visie maken we dan vervolgens een eerste omgevingsplan (= een werkplan). Dat is eind 2023 gereed. Daarin wordt ook het beleid opgenomen dat vanwege de herindeling nog moet worden samengevoegd, dan wel aangepast.
Woningbouwprogramma
Woningbouw versneld mogelijk maken. Daar ligt onze focus. Want ook in onze gemeente is er nog steeds meer vraag naar woningen dan aanbod. Om die reden hebben we een versnellingsagenda gemaakt met maatregelen (vooral: verbetering van werkprocessen), waarmee we de komende jaren die versnelling willen realiseren.
Daarnaast werken we in elke kern van onze gemeente de komende jaren aan woningbouwplannen, zowel in de vorm van inbreiding (= nieuwbouw tussen of in plaats van bestaande bouw) als uitbreiding. Zo gaan we onder andere de volgende plannen (verder) in ontwikkeling brengen: Odiliapeel-Oost (Odiliapeel), Reek-Zuid (Reek), Akkerwinde-III (Schaijk), Eikenheuvel (Uden), Niemeskant (Volkel) en Repelakker-III (Zeeland).
Voor een volledig overzicht van woningbouwplannen, zie: www.woneningemeentemaashorst.nl
We zetten ons daarbij in voor diverse doelgroepen, variërend van jongeren en jonge gezinnen tot ouderen die zorg nodig hebben, statushouders en arbeidsmigranten. Zo zullen we ontwikkelaars uitdagen om, naast reguliere woningen, goedkopere huur- en koopwoningen te realiseren voor mensen met een beperkte beurs en voor zorgbehoevenden (jong/oud). Daarnaast willen we samen met hen de mogelijkheden van nieuwe woonvormen verkennen, zoals mantelzorgwoningen, tiny houses en concepten waar verschillende generaties samenwonen. Dit alles gaat leiden tot een toename van een gevarieerd aanbod aan woningen.
9. Bestuur en dienstverlening
Participatie: Samen denken, samen doen
Plannen, projecten en beleid maken we samen met onze inwoners. Dat wordt de regel. Samen met bewoners denken we na over wat er in hun kern of wijk moet gebeuren op het gebied van wonen, leven en werken. We zijn al gestart met gesprekken met de wijk- en dorpsplatforms over hoe we dat het beste kunnen doen. Volgend jaar stellen we een Maashorstagenda op in overleg met de inwoners en het maatschappelijk middenveld. Deze agenda bestaat uit: a. zogenoemde kernenCV’s waarin per kern de bestaande situatie én de behoeftes voor de toekomst (focus) beschreven worden en b. een maatschappelijke agenda waarmee de behoeftes van organisaties zoals ondernemers, onderwijs en zorg in beeld worden gebracht. Zo komen we tot een participatieve gemeente, waar we samen zorgen voor een leefbare toekomst in alle dorpen en wijken.
Een bereikbaar bestuur, een open organisatie
Landelijk neemt het vertrouwen van de burgers in de overheid steeds meer af. Ze zijn teleurgesteld door dingen die in hun ogen niet goed worden opgepakt en laten dat op een steeds fellere manier weten. Gevolg is een samenleving die steeds verder verhardt en polariseert (= als de spanning tussen twee groepen toeneemt door het benadrukken van ongelijkheid en tegenstellingen). Maashorst wil een open gemeente zijn waarin ambtenaren, bestuurders en inwoners met elkaar in gesprek gaan en sámen naar oplossingen zoeken. Daarom investeren we in zichtbaarheid en bereikbaarheid. Dat doen we onder andere door informatiebijeenkomsten in alle kernen en bereikbaarheid van informatie online.
Huisvesting vluchtelingen
De asielcrisis in Nederland is ongekend. In Maashorst is afgelopen jaar al zeven weken lang huisvesting geboden aan ca. 130 asielzoekers in een crisisnoodopvang. Daarmee hebben we een bijdrage geleverd aan het mede oplossen van een landelijk probleem. Op een menselijke manier, met oog voor de mensen om wie het hier gaat.
Gezien de ontwikkelingen in Nederland en wereldwijd, is deze crisis voorlopig niet opgelost, en moeten we serieus rekening houden met het feit dat er nogmaals een verzoek kan komen voor opvang van asielzoekers die nog in hun procedure zitten.
Regionale samenwerking
We willen bijdragen aan intensieve samenwerking in de regio, want door samenwerking staan we sterker. Daarom hebben onze burgemeester en wethouders zich beschikbaar gesteld voor een aantal dagelijkse besturen van regionale samenwerkingsverbanden. Alle nevenfuncties zijn te vinden op onze website.
10. Bedrijfsvoering en inkomsten
De basis op orde
Na een eerste jaar van de herindeling is de basis van onze bedrijfsvoering steeds meer op orde. Maar dat betekent niet dat we klaar zijn. Ook in 2023 moeten we nog diverse zaken op elkaar afstemmen en verder ontwikkelen. We zullen continu kijken hoe we onze bedrijfsvoering beter kunnen organiseren. Aandachtspunten in 2023 zijn onder andere:
- Opschoning archieven.
- Actualisering meerjaren-onderhoudsplan gemeentelijke gebouwen (met accent op duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid).
- Doorontwikkeling ICT-organisatie (beveiliging, microsoft365-omgeving).
- Introductieprogramma nieuwe medewerkers.
- Ontwikkeling plan voor vitaal en veilig werken, inclusief aandacht voor Veilige Publieke Taak en integriteit.
- Uitvoering communicatieplan organisatiecultuur.
Financiën
In een tijd waarin veel inwoners geconfronteerd worden met hogere lasten, en daarmee in de financiële problemen kunnen komen, is het belangrijk dat de gemeente haar financiën op orde heeft. Dat er voldoende vet op de botten is om financiële tegenvallers (zoals de enorm oplopende energielasten voor gemeentelijke gebouwen) op te vangen zonder dat de inwoners dat merken door lastenverzwaring. We zorgen dus voor gelijkblijvende lasten in 2023, door niet meer dan de inflatiecorrectie toe te passen (2,3 procent). En we geven komend jaar veel aandacht aan het op orde houden van onze financiële huishouding in 2023 en de jaren die daarop volgen.