Bedrijfsvoering
De stand van zaken en de beleidsvoornemens van de bedrijfsvoeringsfuncties en de overhead worden toegelicht in programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten. De wetgever heeft echter besloten om ook een paragraaf 'Bedrijfsvoering' verplicht te stellen. Wij gebruiken deze paragraaf voor het presenteren van de rechtmatigheidsverantwoording, het overheadpercentage en het overzicht van algemene dekkingsmiddelen.
Daarnaast worden op basis van onze financiële verordening tevens onderstaand de volgende onderdelen toegelicht:
- de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten;
- de kosten van inhuur derden;
- de huisvestingskosten;
- de automatiseringskosten;
- de budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant.
Cijfers rekening 2021 betreffen de werkelijke cijfers van Uden en Landerd bij elkaar opgeteld. Cijfers 2022 zijn inclusief eventuele begrotingswijzigingen op de primitieve begroting.
Omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|
Formatieve omvang personeelsbestand in FTE per einde boekjaar |
446,3 | 459,8 | 466,8 |
Werkelijke bezetting personeelsbestand in FTE per einde boekjaar |
372,9 | 429,0 | 429,0 |
Totale loonsom in euro's * | € 31.273.571 | € 37.045.639 | € 39.592.007 |
De stijging van het aantal FTE's en loonsom wordt met name veroorzaakt door autonome ontwikkelingen (CAO-stijging, stijging pensioenpremies) en uitbreiding van formatie o.b.v. nieuwe wensen uit deze programmabegroting. Voor meer informatie wordt verwezen naar het bestedings- en dekkingsplan.
Kosten van inhuur van derden
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|
Kosten inhuur extern personeel | € 12.013.961 | € 6.261.391 | € 3.193.885 |
De afname van de inhuurkosten in 2023 wordt met name veroorzaakt doordat er in 2021 en 2022 een fors aantal incidentele inhuurbudgetten gevoteerd zijn, b.v. vanwege de herindeling of voor de implementatie van de omgevingswet.
Huisvestigingskosten
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|
Huisvestigingskosten van kantoorruimten | € 1.605.899 | € 1.954.657 | € 2.794.951 |
De stijging van de huisvestingskosten wordt met name veroorzaakt door een stijging van de energielasten. Voor meer informatie wordt verwezen naar het bestedings- en dekkingsplan.
Totale ICT kosten
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|
Totale ICT kosten | € 6.592.861 | € 5.864.896 | € 5.099.347 |
De hogere ICT kosten in 2021 worden voornamelijk veroorzaakt door incidentele kosten vanwege de herindeling.
Budgetten voor Raad, griffie, rekenkamer en accountant
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|
Raad | € 856.152 | € 835.667 | € 820.365 |
Griffie | € 465.428 | € 487.437 | € 462.115 |
Rekenkamer | € 14.809 | € 21.585 | € 75.024 |
Accountant | € 178.505 | € 129.191 | € 132.163 |