Overhead en vennootschapsbelasting
Overhead
Om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te verhogen, wordt de overhead centraal begroot en verantwoord op BBV taakveld 0.4 Overhead (ondersteuning organisatie).
Er zijn regels opgesteld in het BBV over welke kosten wel en niet onder de overhead geschaard worden. Dit betekent voor ons de volgende onderdelen:
- Leidinggevenden (inclusief gemeentesecretaris)
- Management- en bestuursondersteuning
- Financiën
- HR (inclusief salarisadministratie) en Juridische zaken
- Communicatie en Creatie
- Informatiemanagement, applicatie- en systeembeheer
- Informatie- en gegevensbeheer
- Facilitair
- Telefonie en receptie
- Huisvestingskosten
- ICT kosten
Berekening opslagpercentage overhead van de tarieven lokale heffingen
De overhead wordt niet toegerekend aan alle producten (m.u.v. grondexploitatie en investeringen). Voor de berekening van lokale heffingen en andere kostendekkende tarieven, dienen we extracomptabel echter wel een component overhead toe te rekenen. Dit betekent dat de overheadskosten bij lokale heffingen (afval, riool, leges) wel in de kostendekkende tarieven zijn meegenomen (extracomptabel).
De wetgever laat gemeenten redelijk vrij in de methodiek van toerekenen. Wel is het noodzakelijk om de gekozen methodiek vast te leggen in de financiële verordening van de gemeente. In de gemeente Maashorst is gekozen voor de methode van 'toerekenen op basis van personeelslasten'. De formule die hiervoor wordt gehanteerd, luidt:
Overheadkosten / (directe personeelslasten + inhuur derden alle taakvelden exclusief overhead)
De uitkomst van de gekozen methode resulteert voor 2023 in een opslagpercentage van 84,52% (81,44% in 2022).
In de begroting 2023 worden overigens twee overheadpercentages genoemd die verschillend zijn.
Deze zijn:
- De hierboven berekende 84,52%. Dit is het percentage opslag overhead dat toegerekend kan worden aan onze directe salarislasten per uur. Als een uurtarief dus € 40,- is dan moeten we daar € 33,81 bij optellen om de totale lasten per direct uur te bepalen. Dat zijn de directe salarislasten plus de overhead. Dat is dan in dit voorbeeld € 73,81.
- Overheadpercentage t.o.v. totale lasten. Dit zijn de totale overheadkosten gedeeld door de totale lasten van de begroting excl. de stortingen in de reserves. Dit percentage geeft dus aan dat 11,22% van onze begrotingsuitgaven bestaat uit overhead.
Vennootschapsbelasting
Sinds 2016 zijn gemeenten vennootschapsbelastingplichtig. Vanwege vele landelijke onduidelijkheden in de afgelopen jaren, is door de Belastingdienst diverse malen uitstel verleend tot het doen van aangifte. De aangiften 2016 t/m 2020 zijn ingediend door Landerd en Uden, maar grotendeels nog niet vastgesteld door de Belastingdienst.
Op basis van onze inventarisatie en uitgangspunten worden de volgende activiteiten in de aangifte betrokken:
- Grondbedrijf
- Afval – reststromen
- Reclame uitingen (abri's e.d.)
- Parkeren (vrijgesteld)
- Kermis (vrijgesteld)
De aangiften hebben geleid tot de volgende fiscale resultaten:
Boekjaar | Fiscaal Resultaat (- = verlies, + = winst) | ||
Uden | Landerd | Maashorst | |
2016 | - € 1.186.770 | € 227.775 | - € 958.995 |
2017 | - € 1.865.590 | € 110.052 | - € 1.755.538 |
2018 | - € 1.913.541 | € 845.433 | - € 1.068.108 |
2019 | € 1.000.000 | € 341.404 | € 1.341.404 |
2020 | - € 134.196 | - € 389.488 | - € 523.684 |
Totaal | - € 4.100.097 | € 1.135.176 | - € 2.964.921 |
Fiscale resultaten worden overigens heel anders berekend dan bedrijfseconomische resultaten (o.b.v. BBV), met name op basis van een fiscale beginbalans. Het is derhalve mogelijk dat het grondbedrijf bedrijfseconomisch winstgevend is, maar fiscaal gezien verlieslatend.
De aangiften 2021 moeten nog opgesteld worden. Hiervoor is uitstel verleend door de Belastingdienst tot 30 april 2023.
Momenteel zijn we in overleg met de Belastingdienst in hoeverre fiscale verliezen van de voormalige gemeente Uden verrekend kunnen worden in de toekomst met eventuele toekomstige winsten. Normaliter kunnen fiscale verliezen van een jaar telkens voor 9 jaar voorwaarts gecompenseerd worden.