Veiligheid - Crisisbeheersing en brandweer
Gemeenten hebben een algemene zorgplicht voor inwoners, in het bijzonder tijdens rampen en crises. De gemeente heeft dan een belangrijke rol in de rampenbestrijding/crisisbeheersing. Het geheel van de gemeentelijke rampenbestrijdings- en crisisbeheersingstaken heet Bevolkingszorg. De brandweer, als onderdeel van de Veiligheidsregio, is één van de partners in de keten van crisisbeheer.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen binnen het taakveld
We krijgen steeds meer te maken met langdurige crises. Dit vraagt om een andere denkwijze en inzet van de organisatie. De coronacrisis, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de crisisnoodopvang asielzoekers (CNO), hebben aangetoond hoe kwetsbaar de maatschappij kan zijn en hoe belangrijk het is dat de crisisorganisatie zowel lokaal, regionaal als landelijk zo optimaal mogelijk gefaciliteerd en getraind is om in buitengewone omstandigheden te kunnen blijven functioneren. Bij het schrijven van deze tekst is de coronacrisis naar het lijkt voorbij, maar is de inzet van de crisisorganisatie nog niet geëvalueerd. Leerpunten zullen er zeker zijn, maar aan het belang en de noodzaak van een goede crisisorganisatie hoeft niet meer getwijfeld te worden.
De gemeente Maashorst maakt deel uit van de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Veiligheidsregio is bezig met een doorontwikkeling en heeft hiervoor een beleidsagenda opgesteld. De raad is hierover in het voorjaar geïnformeerd en heeft een positieve zienswijze op de beleidsagenda en programmabegroting gegeven.
Opgaven vanuit de Veiligheidsregio
De komende jaren staan m.n. de volgende opgaven vanuit de Veiligheidsregio genoteerd:
- Gezamenlijke bestrijding van risico’s bij pandemieën, evenementenveiligheid, industriële veiligheid, terrorismegevolg-bestrijding en extreem geweld, waterveiligheid en langdurige droogte.
- Gezamenlijke crisisorganisatie flexibeler inzetbaar maken.
- Verbetering samenspel met de gemeenten.
- Ontwikkelen naar een informatiegestuurde netwerkorganisatie.
- Aanpak langdurige crises.
Adequate vormgeving crisisbeheer
De Veiligheidsregio faciliteert en regisseert de bevolkingszorgprocessen, zodat gemeenten zich kunnen voorbereiden op het bestrijden van rampen en beheersen van crises. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente dat de eigen ambtenaren die deel uitmaken van een crisisteam, beschikken over de basiskennis crisisbeheersing en dat de eigen organisatie op orde is. De wens is om dit binnen de nieuwe gemeente Maashorst structureel in te bedden, zodat er met regelmaat wordt gecheckt of de processen en functies nog actueel zijn.
(Toekomstige) ontwikkelingen
Gemeente Maashorst moet bij een goede voorbereiding van crisisbeheer met de volgende ontwikkelingen rekening houden:
- frequenter optreden van pandemieën;
- toenemende maatschappelijke onrust;
- klimaatveranderingen en extreem weer;
- samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost;
- hogere kwaliteitsvereisten ambtelijke voorbereiding op crisisbeheer;
- taken worden steeds meer lokaal belegd;
- digitalisering van de samenleving.
Lokale / mono opschaling
De gemeente Maashorst gaat aan de slag met het actualiseren van de ramp- en crisisplannen. Naast Opleidingen – Trainingen – Oefenen (OTO) wordt er gewerkt aan een lokaal gemeentelijk opschalingsmodel voor het beheersen van incidenten en crises die niet onder de veiligheidsregio vallen (GRIP). Recente voorbeelden van demonstraties, coronapandemie, boerenprotesten en noodopvang hebben deze behoefte zichtbaar gemaakt.
Wat willen we bereiken?
Een goede kwaliteit van de fysieke veiligheid en brandweerzorg, en het in stand houden van adequaat niveau van crisisbeheer en voorbereiding van rampenbestrijding
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. | Trainen van medewerkers om deel te nemen aan de regionale crisisorganisatie zonder additionele kosten. | 2023 |
2. | Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen en doorontwikkeling lokale crisisstructuur. | 2023 |
3. | Opzetten van de lokale/ mono opschaling voor de gemeente Maashorst. | 2023 |
4. | Actualiseren van de ramp- en crisisplannen. | 2023/2024 |
5. | Het organiseren en houden van rampenoefeningen voor de organisatie en het bestuur. | 2023/2024 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we geen acties/activiteiten met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Samenwerkingen
- Veiligheidsregio Brabant-Noord
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website www.overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.